Cristoffer Cedergren
Medlem
Ja många här på forumet som ofta har ärenden till Manila tycker jag, så det är inte dumt av SAS detta!
Tack för att du delar med dig. Ett intressant rykte. Dock så är det väldigt mycket "en kompis kompis" och kanske inget man skall dra för stora växlar på just nu.Jag fick idag höra ett rykte från en god vän och kollega som pratat med en av sina vänner som är minst lika flyg- och resenörd som de flesta av oss här på BC.
Enligt för mig okända källor har han fått reda på SAS sitter i planerna att starta upp Köpenhamn - Manila.
Och allmänt är väl Filippinerna ett intressant land för investeringar (Danmark (åter)öppnade t.ex. ambassad där så sent som förra året). Det är ju en skapligt stor marknad.
Eller så är kompisens kompis SAS själva som vill testa idèn på dom mest frekventa resenärerna och se hur det tas emotTack för att du delar med dig. Ett intressant rykte. Dock så är det väldigt mycket "en kompis kompis" och kanske inget man skall dra för stora växlar på just nu.
Ja många här på forumet som ofta har ärenden till Manila tycker jag, så det är inte dumt av SAS detta!
Ja, det verkar onekligen så. Jag vill inte stöta mig med någon, men personligen så skulle jag helst se Seoul före Manila.
Nu är jag ute på mycket hal is, och rena spekulationer, men i denna artikel så avvisar *A Philippines Airlines som medlem, men öppnar upp för samarbeten med LLC i Asien, kanske SAS har en nich här att spela:
Star Alliance Not Interested in Philippine Airlines ~ Philippine Flight Network
"However, despite the Star Alliance's lack of interest in adding a Philippine carrier to its global portfolio, it does see an opportunity to expand its network in the Philippines through budget carriers. "Our members are constantly looking at ways to expand the network whenever that is possible. The Philippines has shown that there is a market here especially in the budget air sector," added Goh. "Of course, Manila isn't the center of the earth, but there is an opportunity for the network to grow."
Star Alliance is aware that it may have to rely on low-cost carriers to further penetrate the Philippines. There are no existing member budget airlines in Star Alliance, which is driven by its extensive network coverage carried by legacy airlines.
However, Goh indicated that the alliance is planning to connect with low-cost carriers in Brazil and India under its "connecting partner model." This unique model assists the alliance in boosting coverage in large markets, where existing members do not operate."
Samtidigt har Singapore Airlines och ANA, två respektive ett LCC bolag som är medlemmar i en LLC alliance i Asien, Value Alliance, där även Cebu Pacific Air (som har Manila som hub) är medlemmar. Cedbu Pacific flyger till:
"Cebu Pacific Air currently flies to 33 domestic destinations and 25 international destinations in 14 countries across Asia Pacific. It has the most extensive route network in the Philippines."
Cebu Pacific destinations - Wikipedia, the free encyclopedia
Mer om Value Alliance:
Singapore Airlines’ Low-Cost Carriers, Others Start Alliance - Bloomberg
value-alliance
Edit: Mer om "Connecting partner model":
Press - Star Alliance - Star Alliance