Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag hoppas mycket att de öppnar denna linje CPH-MNL......

Om jag förstått det rätt så beräknas landnings/startkostnaden på MNL på hur långt man flyger dvs detta ha gjort att alla europeiska bolag dragit sig ur en direkt linje till MNL.
En direkt linje till MNL kommer kräva ett A340/330 till vilket gör att man måste dra in på någon linje eller så vänta tills 2019 då A350 kommer...

Personligen hoppas jag att de öppnar linjen......men med nuvarande flygplansflotta och kostnader på MNL undrar jag om det blir lönsamt.

Jag fick idag höra ett rykte från en god vän och kollega som pratat med en av sina vänner som är minst lika flyg- och resenörd som de flesta av oss här på BC.
Enligt för mig okända källor har han fått reda på SAS sitter i planerna att starta upp Köpenhamn - Manila.
Tack för att du delar med dig. Ett intressant rykte. Dock så är det väldigt mycket "en kompis kompis" och kanske inget man skall dra för stora växlar på just nu.

Är det bara jag som tycker att MNL låter omöjligt jämför med ICN, DEL, SIN, TPE eller nån kinesisk, japansk stad? MNL skulle kunna hända om SAS har fifth freedom vidare från HKG, TPE, ICN, NRT

Ja många här på forumet som ofta har ärenden till Manila tycker jag, så det är inte dumt av SAS detta!

Ja, det verkar onekligen så. Jag vill inte stöta mig med någon, men personligen så skulle jag helst se Seoul före Manila.

Om ryktet stämmer så gissar jag att man enbart utgår från passagerarunderlag. Manila ligger inte särskilt högt som frakthub.
Eftersom BKK och SIN inte verkar vara några alternativ för SAS så ser jag Manila som porten till Sydostasien. Någon som vet hur ser det ut med Star Alliance connections vidare från Manila till övriga Sydostasien?

Nu är jag ute på mycket hal is, och rena spekulationer, men i denna artikel så avvisar *A Philippines Airlines som medlem, men öppnar upp för samarbeten med LLC i Asien, kanske SAS har en nich här att spela:

Star Alliance Not Interested in Philippine Airlines ~ Philippine Flight Network

"However, despite the Star Alliance's lack of interest in adding a Philippine carrier to its global portfolio, it does see an opportunity to expand its network in the Philippines through budget carriers. "Our members are constantly looking at ways to expand the network whenever that is possible. The Philippines has shown that there is a market here especially in the budget air sector," added Goh. "Of course, Manila isn't the center of the earth, but there is an opportunity for the network to grow."

Star Alliance is aware that it may have to rely on low-cost carriers to further penetrate the Philippines. There are no existing member budget airlines in Star Alliance, which is driven by its extensive network coverage carried by legacy airlines.

However, Goh indicated that the alliance is planning to connect with low-cost carriers in Brazil and India under its "connecting partner model." This unique model assists the alliance in boosting coverage in large markets, where existing members do not operate."

Samtidigt har Singapore Airlines och ANA, två respektive ett LCC bolag som är medlemmar i en LLC alliance i Asien, Value Alliance, där även Cebu Pacific Air (som har Manila som hub) är medlemmar. Cedbu Pacific flyger till:

"Cebu Pacific Air currently flies to 33 domestic destinations and 25 international destinations in 14 countries across Asia Pacific. It has the most extensive route network in the Philippines."

Cebu Pacific destinations - Wikipedia, the free encyclopedia

Mer om Value Alliance:

Singapore Airlines’ Low-Cost Carriers, Others Start Alliance - Bloomberg
value-alliance

Edit: Mer om "Connecting partner model":
Press - Star Alliance - Star Alliance

Last edited:
Ja, det verkar onekligen så. Jag vill inte stöta mig med någon, men personligen så skulle jag helst se Seoul före Manila.

Du är inte ensam. Jag sitter och läser den här tråden och kan inte förstå vad alla ska till Manilla för - personligen så skulle jag hellre se nästan vilken annan stad som helst. Bullet scams och annat man läst om MNL känns inte alls lockande. Förstår att det givetvis finns andra, mer tilltalande delar och aspekter av landet, men likafullt....
Men men - det är väl tur att vi är olika. :)

Nu är jag ute på mycket hal is, och rena spekulationer, men i denna artikel så avvisar *A Philippines Airlines som medlem, men öppnar upp för samarbeten med LLC i Asien, kanske SAS har en nich här att spela:

Star Alliance Not Interested in Philippine Airlines ~ Philippine Flight Network

"However, despite the Star Alliance's lack of interest in adding a Philippine carrier to its global portfolio, it does see an opportunity to expand its network in the Philippines through budget carriers. "Our members are constantly looking at ways to expand the network whenever that is possible. The Philippines has shown that there is a market here especially in the budget air sector," added Goh. "Of course, Manila isn't the center of the earth, but there is an opportunity for the network to grow."

Star Alliance is aware that it may have to rely on low-cost carriers to further penetrate the Philippines. There are no existing member budget airlines in Star Alliance, which is driven by its extensive network coverage carried by legacy airlines.

However, Goh indicated that the alliance is planning to connect with low-cost carriers in Brazil and India under its "connecting partner model." This unique model assists the alliance in boosting coverage in large markets, where existing members do not operate."

Samtidigt har Singapore Airlines och ANA, två respektive ett LCC bolag som är medlemmar i en LLC alliance i Asien, Value Alliance, där även Cebu Pacific Air (som har Manila som hub) är medlemmar. Cedbu Pacific flyger till:

"Cebu Pacific Air currently flies to 33 domestic destinations and 25 international destinations in 14 countries across Asia Pacific. It has the most extensive route network in the Philippines."

Cebu Pacific destinations - Wikipedia, the free encyclopedia

Mer om Value Alliance:

Singapore Airlines’ Low-Cost Carriers, Others Start Alliance - Bloomberg
value-alliance

Edit: Mer om "Connecting partner model":
Press - Star Alliance - Star Alliance

Och efter att ha läst artikeln ovan så verkar det ju i dagsläget inte som om Manila skulle kunna vara den där porten till Sydostasien heller, som jag i så fall hade önskat. Nej, jag tror inte på detta. Seoul är både en större passagerardestination och en betydligt större cargohub vilket i mina öron låter som goda förutsättningar. Jag har nämnt det tidigare men nämner det igen, att utöver Seoul så tror jag betydligt mer på både BKK, TPE och DEL. Även Mellanöstern, så som Tehran och Jeddah, ser jag som intressanta alternativ.

Toppen