Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Hade behov av att ta mig dit i December, och det är verkligen ett gissel varifrån du än åker... Nästan inga direktflyg utan allt hamnar via Mainland China (som ju inte är särskilt kul med IRROPS etc.) eller via Seoul med Asiana eller Korean. Till Japan finns det bra anslutningar också.
Fast KTX tåg Seoul->Busan tar bara två timmar och går väl numera från ICN om jag inte minns fel.

Fast KTX tåg Seoul->Busan tar bara två timmar
Förr hade de ett direkttåg som tog ca 02:15 timmar mellan Seoul station och Busan station men idag stannar alla KTX tåg någonstans på vägen så det tar ca 2,5 - 3 timmar mellan Seoul station och Busan station.
och går väl numera från ICN om jag inte minns fel.
Ja, dock endast 7 avgångar per dag från Seoul Incheon station.

KTX 京釜高速線

Apropå KTX, koreaner klagar på att priset på KTX är ofta dyrare än flygbiljett.
KTX fare more expensive than flying

Problemet kvarstår att SAS har inte beställt fler flygplan som skulle behövas för att öppna nya linjer till Seoul eller China. Tror man att dom kan vänta tills 2019 när första A350 kommer. Sen är du ju frågan vad kommer hända med Arlanda när pre-clearance träda i kraft. Jag hoppas att SAS kan upprepa Finnairs modell och synka linjer till Europa bättre

Problemet kvarstår att SAS har inte beställt fler flygplan som skulle behövas för att öppna nya linjer till Seoul eller China. Tror man att dom kan vänta tills 2019 när första A350 kommer. Sen är du ju frågan vad kommer hända med Arlanda när pre-clearance träda i kraft. Jag hoppas att SAS kan upprepa Finnairs modell och synka linjer till Europa bättre
Det finns iofs andra sätt att få in nya flyg än endast de SAS själva beställt. Men visst, nu ska dom ju få igång Boston, Los Angeles och Miami först.

SAS leasar väl ett flygplan från LAN?

Nej, men från Airbus ;)

Med tanke på vad dom sagt tidigare om kostnaden för att köpa loss bättre begagnade A340 billigt där leasar gått ut och bygga om kabinen, så torde den varianten vara gångbar... Man kanske t.o.m skulle kunna hjälpa sin partner Thai här men kanske mindre troligt ändå då det skulle innebära -500 eller -600 varianten... Det finns väl ett antal -300 lediga per omgående...

Senaste budet på A350 är väl 2018? Med tanke på den tid som det tar att planera en ny linje så kanske det inte är otänkbart att man faktiskt tänker sig att vänta in en leverans innan nyöppning.

Sen finns det ju ett tredje sätt att skaka fram plan: att dra ner på befintliga linjer. Vill man behålla CPH-PVG? Ska ARN-ORD verkligen gå hela året, eller är den bättre som säsongslinje? Etc.

Senaste budet på A350 är väl 2018? Med tanke på den tid som det tar att planera en ny linje så kanske det inte är otänkbart att man faktiskt tänker sig att vänta in en leverans innan nyöppning.

Sen finns det ju ett tredje sätt att skaka fram plan: att dra ner på befintliga linjer. Vill man behålla CPH-PVG? Ska ARN-ORD verkligen gå hela året, eller är den bättre som säsongslinje? Etc.
Har dom inte precis ökat till dagliga på PVG och SFO? Då borde ju efterfrågan finnas...

En annan variant som finns är ju att starta en tunnare linje genom att wetleasa in även den 737-800 som Privatair kört (kör?) på 901/902 ett tag och då ha två Privatair - maskiner flygandes åt sig...

Toppen