Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Åkte till slut direktlinjen HKG-PUS med KA (finns även KE), men den är hutlöst prissatt så fick boka med Avios!
Du skulle ha bokat som en genomgående biljett från Stockholm.
Stockholm-Busan T/R med Cathay Pacific&Dragonair kostar från ca 4.250 SEK inkl. skatter i Economy class.
 
Du skulle ha bokat som en genomgående biljett från Stockholm.
Stockholm-Busan T/R med Cathay Pacific&Dragonair kostar från ca 4.250 SEK inkl. skatter i Economy class.
Ja, det hade varit perfekt om jag kommit från Stockholm! [Även om det är en omväg jämfört med via Seoul eller Peking]

Nu hade jag ett lite annat schema i December... Var ute och snurrade på jobb och semester i USA/Asien.

HNL GUM
GUM HKG
HKG PUS
PUS HKG
HKG GUM
GUM HNL
HNL PHX
PHX JFK
JFK LCY
LCY DUB
DUB ARN
 
Hade behov av att ta mig dit i December, och det är verkligen ett gissel varifrån du än åker... Nästan inga direktflyg utan allt hamnar via Mainland China (som ju inte är särskilt kul med IRROPS etc.) eller via Seoul med Asiana eller Korean. Till Japan finns det bra anslutningar också.

Åkte till slut direktlinjen HKG-PUS med KA (finns även KE), men den är hutlöst prissatt så fick boka med Avios!

Jag skulle tro att om man satsar på frakt är Busan bättre än Seoul - dels för att det inte finns något direktflyg till Europa, och dels för att det är en större hamn. Dessutom trevligare närhet till landsbygden om man inte vill in i myllret i Seoul.

Dock känns det som en högoddsare
Har inte LH kvar sin linje MUC-ICN-PUS? Jag har flugit den många gånger. Tyckte det var bästa anslutningen från Europa efter att SAS la ner ARN-PEK.
HKG-PUS är ju ett alternativ nu när SAS kör ARN - HKG men det blir lång väntan i Hongkong på en av Asiens värre red-eye flighter. :)
 
Har inte LH kvar sin linje MUC-ICN-PUS? Jag har flugit den många gånger. Tyckte det var bästa anslutningen från Europa efter att SAS la ner ARN-PEK.
HKG-PUS är ju ett alternativ nu när SAS kör ARN - HKG men det blir lång väntan i Hongkong på en av Asiens värre red-eye flighter. :)
Nej de slutade flyga dit 2014.
 
I Sydkorea finns ju, i princip, bara Seoul eller Busan som kan vara aktuella. Min gissning är att man tänker ungefär såhär:

Seoul om man hittar bra samarbete med Asiana för att mata passagerare mellan deras respektive nätverk i Asien och Nordeuropa. Gissningsvis då CPH som bas.

Eller en "Hong Kong"-variant av Busan och flyga mer för frakt än passagerare. Kanske försöka etablera ARN som cargo-hub. Klart skralare passagerarunderlag, även om man kommer att plocka till sig de som vill ha byte i Europa.

ARN-PUS/ICN har en flygtid på knappt 10 timmar, så då kan man hålla igång linjen med en maskin. Från CPH är det drygt 10,5 timmar så då behöver man eventuellt slinga mot en USA-destination (Boston?).
 
Toppen