Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

"Ställen i Sydkorea"? Hur många ytterligare destinationer än just Seoul skulle det kunna vara?

Lite intressant uttalande att de inte ser sig vara en nätverklscarrier som skall flyga in passagerare från Europa utan förlita sig på skandinaviska kunder.

"Ställen i Sydkorea"? Hur många ytterligare destinationer än just Seoul skulle det kunna vara?

Lite intressant uttalande att de inte ser sig vara en nätverklscarrier som skall flyga in passagerare från Europa utan förlita sig på skandinaviska kunder.
Enda alternativet skulle väl vara Busan, ganska knöligt att ta sig dit (via PEK är minst dåligt). Rimmar väl iofs dåligt med kommentaren att linjen inte ska vara beroende av feeders från europa.

Beror på om de räknar med tillräckligt med shippingtrafik till Busan.

Jag har svårt att tro att det skulle gå ihop men har såklart inte sifforna själv.

Ja det är väl tvärt emot vad Finnair säger.

Helt klart. Finnairs strategi (och mer eller mindre hela nätverk) bygger på att slussa folk via Helsingfors. Det har för övrigt lett till att Finnair kunnat skapa riktigt bra nätverk med direktflyg i Europa som finnarna själva kan dra nytta av då de skall ut i Europa. Dock (kommer någon kommentera inom kort) ofta till hutlösa priser...

Beror på om de räknar med tillräckligt med shippingtrafik till Busan.

Jag har svårt att tro att det skulle gå ihop men har såklart inte sifforna själv.
Som jag förstått det hela är ju hamnen i Busan en av världens mest trafikerade, så shipping/logistik låter ju inte helt orimligt.

Chengdu är också möjligt men Star Alliance får väl konkurrera med China Southern Airlines i Guangzhou som har den största tillväxten.

Enda alternativet skulle väl vara Busan, ganska knöligt att ta sig dit (via PEK är minst dåligt). Rimmar väl iofs dåligt med kommentaren att linjen inte ska vara beroende av feeders från europa.
Hade behov av att ta mig dit i December, och det är verkligen ett gissel varifrån du än åker... Nästan inga direktflyg utan allt hamnar via Mainland China (som ju inte är särskilt kul med IRROPS etc.) eller via Seoul med Asiana eller Korean. Till Japan finns det bra anslutningar också.

Åkte till slut direktlinjen HKG-PUS med KA (finns även KE), men den är hutlöst prissatt så fick boka med Avios!

Jag skulle tro att om man satsar på frakt är Busan bättre än Seoul - dels för att det inte finns något direktflyg till Europa, och dels för att det är en större hamn. Dessutom trevligare närhet till landsbygden om man inte vill in i myllret i Seoul.

Dock känns det som en högoddsare

Toppen