Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Kul att se att de inte helt släppt tanken på A321 LR, gissar att den vore aktuell för de afrikanska destinationerna eller Iran/Pakistan.
Entebbe lät väldigt otippat tycker jag.

A321LR skulle öppna upp för många intressanta destinationer, kanske även från flera av huvudstadsflygplatserna. Nu med större widebody-maskiner så får man konsolidera till en flygplats eller dela upp (Miami), men med mindre maskiner är det kanske möjligt att få rutter från både två och tre av flygplatserna, detta utöver möjligheten att trafikera mindre flygplatser i Norden direkt till t.ex. New York.

Vi väntar med spänning :)

Kanske bara var svammel den där kommentaren om A350-900 ULR, men det vore ju ett plan som ger utrymme åt spekulationer om allt utom Oceanien.
Vad gäller 321 LR känns Göteborg som en given vinnare om de skulle köpa den modellen, men vi får väl komma ihåg att exempeldestinationer kanske inte ens är sådana man funderar allvarligt på utan just bara exempel, jag vet inte.

Kanske bara var svammel den där kommentaren om A350-900 ULR, men det vore ju ett plan som ger utrymme åt spekulationer om allt utom Oceanien.
Vad gäller 321 LR känns Göteborg som en given vinnare om de skulle köpa den modellen, men vi får väl komma ihåg att exempeldestinationer kanske inte ens är sådana man funderar allvarligt på utan just bara exempel, jag vet inte.

Man kan alltid drömma om en direktlinje till Montréal :) Jag var där i påskas och jag gillade staden, tyvärr var våren lite eftersatt så jag skulle gärna besöka under vår/sommar vid något tillfälle också, så man kan äta sin poutine utomhus :rolleyes:

Man kan alltid drömma om en direktlinje till Montréal :) Jag var där i påskas och jag gillade staden, tyvärr var våren lite eftersatt så jag skulle gärna besöka under vår/sommar vid något tillfälle också, så man kan äta sin poutine utomhus :rolleyes:
Det svänger väldigt fort på våren, ena dagen kan det vara -20 och blåst och någon dag efter +20 och sol. Maj är som regel bra. Sommaren downtown kan bli väldigt hett. Vintern snöregnblöt fram till jul och sedan bitande kall ofta.

Det svänger väldigt fort på våren, ena dagen kan det vara -20 och blåst och någon dag efter +20 och sol. Maj är som regel bra. Sommaren downtown kan bli väldigt hett. Vintern snöregnblöt fram till jul och sedan bitande kall ofta.

Jag har förstått det och chansningen blev sådär, inget regn eller jättekallt men blåsigt, detta till trots en trevlig stad att besöka och under hockeysäsong så jag fick bocka av en rad på bucketlisten genom att se Habs i Centre Bell.

Från Rickard Gustafsons och SAS presentation vid dagens möte i Dansk Luftfart (dansk branschorganisation).

Visa bifogad bild 76080

På ruttkortet tog man upp följande exempeldestinationer:
  • New York
  • Boston
  • Washington
  • Montreal
  • Toronto
  • (Minneapolis)
  • (Chicago)
  • Sal (Kap Verde)
  • Addis Abeba
  • Entebbe
  • Teheran
  • Dubai
  • Islamabad
  • Lahore
  • Delhi
  • Mumbai

Det här tycker jag verkar intressant. Jag tror också att SAS tänker helt rätt.

Jag vet inte hur många A321LR man tänker sig att införskaffa men för att kunna ha full flexibilitet enligt spekulationerna i tråden så lär man väl behöva fler än en handfull A321LR. Och det är kanske inga problem. Dessa maskiner går väl att använda på kortare sträckor också utan direkt ökade kostnader, eller?

Funderar på detta i relation till lagd beställning på 50 A320NEO, där man från SAS antytt att man kan ändra delar i ordern till denna maskin. Skulle det vara rimligt att de ändrar ordern till 10-15 stycken av denna maskin?

Trots att listan ovan bara är en exempellista så fungerar väl mänskliga hjärnan så att den plockar det som är "lättillgängligt" först, dvs. sådant som redan ligger färskt i minnet, även om man bara ska ta exempel (det är ju så bl a tankeläsare/magiker jobbar). Självklart så kan ju SAS medvetet bestämt sig för att "luras", dvs. satt sig ner och medvetet valt vissa destinationer för att vilseleda/mörka. Men då kommer ju nästa fråga, varför finns det parenteser runt vissa destinationer? Detta gör man ju vanligen om man vill markera något (undantag, ännu ej bestämt etc.). Kan de vara så konspiratoriska att de även tänkt på detta i sitt "lur"? Utgår här från att @Agö kopierat listan exakt som den presenterats i originalet. :)

Toppen