Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Finnair har väl en betydande del med japaner som reser tlil Finland (Rovaniemi?) och vidare ut i Europa. Åtminstone ser det ut så på Helsingfors flygplats oavsett när på året man reser. Har en känsla av att det dessutom finns en hel del personal hos Finnair som pratar japanska vilket nog gör det lättare att locka folk året runt. Och så cargo på det.

Utan att veta så känns det inte som att SAS lyckats fånga upp den japanska publiken på samma sätt

Jo finnarna är bra på tomteturism, finns direktflyg från bla MAD och LGW

Jo finnarna är bra på tomteturism, finns direktflyg från bla MAD och LGW
Haha, ja vintersäsongen är galen:

1790508570604.png

Sen att studenter på universitetet inte hittar boenden för allt hyrs ut på AirBnB... är lätt problematiskt.

Ja, det är en bra poäng. Däremot så åker inte japanerna utomlands speciellt ofta, varken långt eller länge. Men kan finnair, så borde SAS kunna sälja in de tomma svenska fjällen.
38 grader varmt och extremt högt luftfuktighet är tillräckligt för att golva mig iaf.

Eftersom Finnair går upp till 32 avgångar/vecka till Japan sommaren -27 så bör det finnas utrymme för SAS att öka frekvensen en aning från som det är nu 6 avgångar/vecka

Man ska nog inte jämföra Finnair och SAS när det gäller longhaul. Finnair har "alltid" haft mycket mer långdistans-karaktär än SAS. Länge sedan jag tittade på siffror, men average stage length skiljer mycket mellan bolagen. Så att Finnair ökar på japan har liten relevans för vad SAS skulle kunna göra.

Jag skulle vara helt nöjd om SAS utökade kapaciteten till Tokyo. Finnair flyger till ställen som man når på 2h (Osaka/Nagoya) med Shinkansen, tror de flesta klarar sig med Tokyo. Fukuoka är lite av en nisch och Sapporo är i stort sett bara skidresor.
Däremot kan de i stort sett lägga ned Japan under sommaren, vädret är rent sagt vidrigt.

Man kan alltid diskutera om en kapacitetsökning till ett land ska göras genom att öka på den ort man redan har etablerat eller om man ska öppna något helt nytt. Ofta lättare att öka där man redan flyger eftersom man känner marknaden. Men det finns inga SkyTeam partners som flyger inrikes, så antingen behöver SAS då hitta efterfrågan strikt till Tokyo eller säkra upp kapacitet inrikes på flygbolag i andra allianser. Nu har man säkert bra relationer med Ana, kanske bättre än Finnair har med JL. Men för Finnair har det varit bättre att addera nya orter istället för att öka på ett ställe.

För Finnair vore det mycket märkligt att lämna Osaka som servar hela Kansai. På samma sätt Nagoya med hela motorindustrin.
Du underskattar restiderna lite. Tokyo-ShinOsaka är 2,5-4 timmar med shinkansen, beroende på tågtyp, och då ska du också lägga till tiden från flygplatsen +byte. Resa med Nozomi (snabbaste tåget) är dyrt. Så Narita till Osaka är typ 3,5-5 timmar.

Fukuoka är iofs en sekundär flygplats men inte så mycket nisch som man kan tro. Fler invånare än Köpenhamn iaf. Har också en del internationella medeldistans flyg. Kyushu och Chugoku har typ 20 miljoner invånare.

Är det verkligen det? Om vi tar exemplet SAS som flyger till Haneda Terminal 3 så blir det:

Haneda - Shinagawa: 11 minuter med Limited Express från Terminal 3
Shinagawa - Shin Osaka: 2h 15 minuter med Nozomi

Nozomi, 2h 15m, reserverad plats: 14.720 yen (15860 yen=1000 sek)
Hikari, 2h 45m, reserverad plats: 14.400 yen

Visst, ovanstående är ideala tider men det är ändå inte hemska resor. Sedan ser jag mycket den vanliga turismen till Japan som ökat något otroligt. Affärssidan är självklart också viktig för SAS och hur viktigt det är med direktrutter till Nagoya vet jag inget om.

Toppen