Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Och på totalen blir det ganska exakt en reducering med 50% på sträckan :(

Trodde de skulle dra ner med fler avgångar men i gengäld behålla en A330

Och på totalen blir det ganska exakt en reducering med 50% på sträckan :(

Trodde de skulle dra ner med fler avgångar men i gengäld behålla en A330

Bättre med högre frekvens med A321Neo LR än färre avgångar med A330 om man nu behöver justera mängden stolar över vintern. Detta har för övrigt annonserats för länge sedan.

Vintern är lågsäsong samt att färre reser till USA - mycket pga en viss president.

Från sommartidtabellens start i slutet på mars är A330 tillbaka på Arlanda - New York :)

Personligen så är inrikesflyget, EWR och LHR det som gör att man får ut värde med SAS. Skulle det fortsätta skäras där från ARN ser jag ingen poäng i att forsätta samla poäng. Måste man ändå byta kan jag komma längre på OneWorld (och byta i HEL eller LHR) eller Star Alliance med LH och Air Canada och ANA som redan flyger på ARN. CPH är en alldeles för liten hub även om den byggs ut. CPH funkar bra för en i sthlm om man ska byta till södra europa, annars har de ingen edge idag eller några år framöver som det ser ut.

Här önskar man lite bättre kommunikation från SAS, ibland ska de öppna en till destination från sthlm, nu minskar de kraftigt. Och om CPH ska funka som hub måste de börja med fler avgångar på vissa destinationer, t.ex. ta tillbaka gamla kvällsavgången till EWR. Just nu är det lite väl oklart vilket typ av långdistanshub CPH ska vara och vilken funktion ARN och OSL kommer få.

Personligen så är inrikesflyget, EWR och LHR det som gör att man får ut värde med SAS. Skulle det fortsätta skäras där från ARN ser jag ingen poäng i att forsätta samla poäng. Måste man ändå byta kan jag komma längre på OneWorld (och byta i HEL eller LHR) eller Star Alliance med LH och Air Canada och ANA som redan flyger på ARN. CPH är en alldeles för liten hub även om den byggs ut. CPH funkar bra för en i sthlm om man ska byta till södra europa, annars har de ingen edge idag eller några år framöver som det ser ut.

Här önskar man lite bättre kommunikation från SAS, ibland ska de öppna en till destination från sthlm, nu minskar de kraftigt. Och om CPH ska funka som hub måste de börja med fler avgångar på vissa destinationer, t.ex. ta tillbaka gamla kvällsavgången till EWR. Just nu är det lite väl oklart vilket typ av långdistanshub CPH ska vara och vilken funktion ARN och OSL kommer få.
Hur påverkar insmältningen i AFKLM din analys? Dvs CDG+AMS som hubalternativ?

Hur påverkar insmältningen i AFKLM din analys? Dvs CDG+AMS som hubalternativ?
Hur den sker blir ju väldigt viktig såklart. CDG är en bra hub för USA, AMS helt ok. Båda är ju mkt bättre än LHR och HEL (oneworld) för sydeuropa och snäppet bättre än tyskarna sett till geografisk placering. Så skulle säga att som hubbar är de likvärdiga med övriga allianser, men tydlig fördel SkyTeam fortfarande när det kommer till övrigt utanför flyg (kreditkort och samarbeten lokalt). Men kommer tillbaka till att vi redan har Star Alliance idag till YYZ, HND och BKK från ARN och skulle United öppna EWR igen skulle Star Alliance ha väldigt bra täckning interkontinentalt (men tyvärr med olika bonusprogram och inget lokalt). Då spelar europeiska hubbar mindre roll.

Men känner att vi blir lite väl OT nu.

Allt vi vet idag är att SAS kommer ha betydligt fler långdistansflyg om fem år och då kommer det bli fler flighter. Ska CPH vara en bra hubb tror jag det hade varit smart att titta på ökat antal frekvenser på vissa linjer snarare än enbart nya.

Toppen