Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag säger inte att sådana rutter är otänkbara, bara att ett flygbolag med återkommande lönsamhetsproblem nog behöver vara betydligt mer restriktiv med sådana rutter.

Lönsamhetsproblemen kommer vi snart inte längre behöva snacka om, AFKLM har tillräckligt med $$.

Frågan blir snarare vilka rutter vill AFKLM att SAS ska börja flyga åt den bredare gruppen?

Intressant shout-out. Jag var först skeptisk, och tänkte föreslå Osaka/KIX, men när jag tittar på Flightconnections so har Sapporo inga direktrutter till Europa eller Mellanösterns hubbar.

Visa bifogad bild 177353

Kanske det finns en niche här som Finnair, och de Europeiska jättarna inte jagar? Kan vara att orsaken är bristande underlag, att folk ändå tänker besöka Tokyo/Osaka om de ändå reser till Japan? Och lokala underlaget i Sapporo är för litet? Hokkaido har ett invånarantal på cirka 5 miljoner.

Vore kul iaf med en säsongslinje för skidåkning, kanske sälja in som multi-city/open-jaw, dvs flyga in CPH-HND och hem CTS-CPH eller vice versa?

Finnair flög till Sapporo innan Ukraina-kriget.
Japp, Finnair flög till Sapporo som en vinterdestination. Vi flög HEL-CTS vintern 2019/2020 och det var väldigt smidigt. Jag tror man tappar lite fördel från Norden eftersom man ändå måste flyga runt Ryssland numera. Många med skidor på planet då iaf.

Lönsamhetsproblemen kommer vi snart inte längre behöva snacka om, AFKLM har tillräckligt med $$.
?????? Jag skulle säga precis tvärtom. När SAS ingår i en koncern i form av ett större internationellt börsbolag, kommer det att vara tydliga lönsamhetskrav. Och det ser ju inte alldeles stabilt ut för flygbranschen just nu p.g.a. oljepriser och annat. Notera att SAS under de senaste 25 åren endast sporadiskt gått med vinst. Sista gången SAS lämnade aktieutdelning på sina stamaktier var år 2001, avseende året 2000. Vi får väl se om dagens och morgondagens SAS är tillräckligt annorlunda från dåtidens SAS för att en hygglig vinst ska vara regel snarare än undantag.

Om SAS pilotförening ser på saken på det sätt som du formulerar den (och tänker sig att det nog fortfarande finns en oändlig statlig penningkassa att ösa ur) kan vi också se fram emot en ny pilotstrejk om ett drygt år, när avtalet från 2022 går ut. :eek:

Frågan blir snarare vilka rutter vill AFKLM att SAS ska börja flyga åt den bredare gruppen?
Är det inte mest troligt med rutter som redan finns men man behöver ökad kapacitet?

Med tanke på att många vill flyga direkt så är det kanske bättre att erbjuda så många destinationer som möjligt från AMS/CDG där betalningsviljan är hög och lägga ytterligare avgångar för ökad kapacitet från CPH. Då kan man också konkurrera om passagerare från AMS/CDG som idag kör ett byte på ex FRA/MUC på grund av pris.

SAS ska enligt olika sociala medier börjat ställa in flygen till Dubai under vintern.
Kan bekräfta, min jul/nyårsresa till Dubai som skulle flygas av SAS cancellerades igår. SAS skötte det ändå snyggt och erbjöd business med KLM på samma dagar som jag bokat. Dessa fanns ej någon Award tillgänglighet när jag sökte och boka om. Fick behålla samma flypremiumpris och låga skatter nu vid ombokningen. Stort plus att man nu får riktig lie flat business ist för den A320 med EU biz som SAS tänkte flyga.
Den agenten jag prata med sa att det kommer troligen inte flygas en enda avgång till Dubai av SAS denna vintersäsong.

Det är väl så det varit de senaste åren. Ett eller två flyg färre i veckan. Hur ser det ut i vinter?

”I vinter går SAS ner till sex avgångar i veckan och byter samtidigt från Airbus A330 till betydligt mindre Airbus A321LR.

SAS A330 rymmer omkring 266 passagerare. A321LR har plats för 157.

Det betyder att kapaciteten per avgång minskar med omkring 41 procent.”

Toppen