Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Jag lägger till Sapporo på önskelistan.
Intressant shout-out. Jag var först skeptisk, och tänkte föreslå Osaka/KIX, men när jag tittar på Flightconnections so har Sapporo inga direktrutter till Europa eller Mellanösterns hubbar.

1787045612665.png

Kanske det finns en niche här som Finnair, och de Europeiska jättarna inte jagar? Kan vara att orsaken är bristande underlag, att folk ändå tänker besöka Tokyo/Osaka om de ändå reser till Japan? Och lokala underlaget i Sapporo är för litet? Hokkaido har ett invånarantal på cirka 5 miljoner.

Vore kul iaf med en säsongslinje för skidåkning, kanske sälja in som multi-city/open-jaw, dvs flyga in CPH-HND och hem CTS-CPH eller vice versa?

Har de några avtal med Saudia? Ingen åker till Jeddah som turist.
Jeddah ligger 1 timme bilväg från Mecka vilket är populärt både för Hajj (kort tid på året) men också Umrah (när som helst), vilket bör ha underlag för många tusentals resenärer från Sverige per år. Perfekt att kombinera sol/bad i Jeddah med det religösa i Mecka, så visst intresse att åka dit som turist finns det nog ändå.

Jeddah ligger 1 timme bilväg från Mecka vilket är populärt både för Hajj (kort tid på året) men också Umrah (när som helst), vilket bör ha underlag för många tusentals resenärer från Sverige per år. Perfekt att kombinera sol/bad i Jeddah med det religösa i Mecka, så visst intresse att åka dit som turist finns det nog ändå.
Precis, sedan kanske det ändå inte är tillräckligt med dessa 10-20 000 resenärer om året från Kastrup för att starta en direktlinje?

Jeddah är dessutom ganska ok att turista i även om man inte ska till Mecka tycker jag. Det är ju en betydligt äldre stad med mer historia än t ex Dubai.

Så att den som vill har möjlighet att flyga direkt med ett flygbolag med anständiga anställningsvillkor och arbetsmiljö för alla. :)
Vill inte starta nåt så ta kommentaren som en lättsam inflikning, men det är intressant resemål för någon som bryr sig om sådant.

Sen ifall det var någon form av krav att SAS destinationer håller en viss status inom "mänskliga rättigheter" så hade det linjenätverket varit ganska snävt. :D

Vill inte starta nåt så ta kommentaren som en lättsam inflikning, men det är intressant resemål för någon som bryr sig om sådant.

Sen ifall det var någon form av krav att SAS destinationer håller en viss status inom "mänskliga rättigheter" så hade det linjenätverket varit ganska snävt. :D
Det kan ju finnas massor med anledningar till att resa dit även för en person som bryr sig om sådant. Man kanske jobbar med mänskliga rättigheter och bästa sättet att få till en förändring är kanske att vara på plats, istället för att sitta med pekpinnar i Sverige. :)

För övrigt så tror jag inte på isolering utan på inkludering om man vill påverka. Att semestra där behöver inte vara dåligt i sig, men man bör ställa krav, och om man har möjlighet att välja så kan man ju välja bort det mest dåliga till förmån för något bättre.

Så, i mitt fall, hellre byte i Europa än Emirates direktflyg till Dubai. SAS direkt hade ju varit ännu bättre.

Sedan kan jag ju ur ett rent semesterreseperspektiv ändå tycka att det finns betydligt roligare resmål än Dubai.

Varför ska sas överhuvudtaget köra ner till Mellanöstern? Skit i det och starta upp vettiga destinationer..
Tycker Sydafrika, Hong Kong och Mexico hade passat betydligt bättre :)
Jag lägger till Sapporo på önskelistan.
Poängen var väl att Dubai är tillräckligt nära för att köras med en A320neo, trots att vi väl normalt tänker "long haul" när vi lämnar det direkta Medelhavsområdet.

Long haul-rutter kan något förenklat delas upp i två kategorier. Dels de som bekvämt kan köras t.o.r. på 24 h, vilket innebär att det (när allting funkar) bara går åt en maskin för att ha en daglig avgång, dels de som är längre än så. Skandinavien till nordöstra Nordamerika är avståndsmässigt "kategori 1": flera av SAS nuvarande rutter är under 4000 mi, CPH-IAD är 4074 mi och CPH-ORD är 4271 mi. Så här ser 4000 miles från CPH ut:
map-4.gif

Sedan får man ta hänsyn till de fall där man måste flyga runt stängt luftrum eller konfliktområden. Men det är inte så förvånande att SAS har funderat på just Gulfen och (nordvästra) Indien när de tänkt på nya rutter för att komplettera nordöstra Nordamerika. Indien är dessutom en växande marknad, och Dubai har sitt inslag av lyxresenärer.

Alla önskemål jag ser ovan är djupt inne i "kategori 2", som helt enkelt är dyrare och krångligare att driva. Har man inte passagerarunderlag eller flygplan för dagliga avgångar börjar också besättningsplaneringen bli krångligare. Det krävs alltså mer av betalningsvilja, resenärsunderlag/kabinfaktor eller fraktvolym för att "kategori 2"-rutter ska bli lönsamma än "kategori 1"-rutter. Jag säger inte att sådana rutter är otänkbara, bara att ett flygbolag med återkommande lönsamhetsproblem nog behöver vara betydligt mer restriktiv med sådana rutter.

Toppen