Senaste nytt

"Smitvägen" före taxfree terminal 5 Arlanda

Men på fullt allvar. Finns det någon karta/förteckning över alla allmänna utrymmen på Arlanda? Särskilt airside.

Ett annat exempel från en annan flygplats är tex gången från Terminal 5A till 5B och 5C på Heathrow. Den är inte uppmärkt speciellt tydligt men är tillgänglig för allmänheten. Den är å andra sidan inte heller uppmärkt som Personal.

Det här stör mig för oavsett om man "får" gå genom där så är det uppenbart att Swedavia har gjort sitt bästa för att försämra för en stor grupp resenärer. Jag tror alla vet att sällanresenärerna inte har något mot taxfree men är man på ARN 15-20 gånger/år eller ännu oftare är den där omvägen helt meningslös.

Men på fullt allvar. Finns det någon karta/förteckning över alla allmänna utrymmen på Arlanda? Särskilt airside.

Ett annat exempel från en annan flygplats är tex gången från Terminal 5A till 5B och 5C på Heathrow. Den är inte uppmärkt speciellt tydligt men är tillgänglig för allmänheten. Den är å andra sidan inte heller uppmärkt som Personal.

Det här stör mig för oavsett om man "får" gå genom där så är det uppenbart att Swedavia har gjort sitt bästa för att försämra för en stor grupp resenärer. Jag tror alla vet att sällanresenärerna inte har något mot taxfree men är man på ARN 15-20 gånger/år eller ännu oftare är den där omvägen helt meningslös.

Alltså prova. Öppnar sig dörren inte ens med dörrknappen så får du inte vara där.

En ny Diamond förmån på gång?
Finns flygplatser som även har Fast Track förbi taxfree/shopping. Stansted bland annat om jag inte minns fel.
Säg inte det för högt så Swedavia hör bara, annars så kommer man inte få gå igenom alls om man inte har fasttrack ;)

Nyttjade samma väg idag som så många gånger tidigare, numera ”allergivägen”.

Skylten ”ALL GATES ->” flyttad till höger om dörren. Dörrarna öppnas fortfarande automatiskt om man är tillräckligt nära. Ingen kontroll eller höjda ögonbryn av den personal jag mötte i gången.

Allt var sig därför ganska likt. :)

Om man i alla fall fick köpa en flaska sprit i taxfreen så hade jag stått ut med att vandra genom den. Men nu är det verkligen spm att de ska stressa tusentals personer totalt i onödan.

Nu är detta kanske inte direkt kopplat till smitvägen, men upplever att det går fortare att ta säkerhetskontrollen vid terminal 4 istället för på 5an. Jag kommer 99% av gångerna med hyrbil eller tåg, och undviker incheckat bagage så mycket jag kan. Man måste ändå gå ungefär lika långt, plus att man slipper att fastna vid den nya säkerhetskontrollen (Är det oengagerad personal i security kan man fastna i vad som känns evigheter om man står i första "facket"). Vore kul att göra en empirisk studie på vad som faktiskt går snabbast. Eller ska vi undvika att öppet optimera detta så att inte Swedavia kan sätta stopp för det?

Om man nu är så upptagen av "omsättningshyra", så vänd på kalkylen. Om man styr bort de frekventa resenärerna med en lite dold genväg så går omsättningen per kvarvarande passagerare upp.

Toppen