Senaste nytt

Slutar sas flyga Stockholm - Tivat?

airac

Medlem
För flygbolag med säte i EU gäller EU-förordningen 261/2004 även vid flyg från icke-EU-länder till EU så vad gäller SAS spelar det ingen roll om Montenegro är med i EU eller inte.

Nu finns flyg bokningsbart såväl till som från Tivat från Stockholm med direktflyg. Det ser därmed ut som de flyg som OP bokat (ut 28/7 hem 2/8) finns igen.
Du har såklart rätt, jag killgissar dock att det är ännu svårare för de som flyger från Montenegro att få rätt än för oss. SAS skulle nog ha sagt, flyget är inställt, här är dina pengar tillbaka, tack för lånet. Det är min bild från forumets berättelser och egna erfarenheter pandemiåren.
 

Mr Basic

Medlem
Nu finns flyg bokningsbart såväl till som från Tivat från Stockholm med direktflyg. Det ser därmed ut som de flyg som OP bokat (ut 28/7 hem 2/8) finns igen.
Var tvungen att googla ”OP” :p men det var mina resedatum, @erixon skulle resa ut 28/6. Fortfarande omöjligt att välja sittplatser (bokat Plus), så ngt är fortfarande inte rätt. :cool:
 

erixon

Medlem
Nu har SAS bokat om vår utresa till en dag senare, kanske inte riktigt vad vi hade önskat då det i princip kortar ner resan med 2 dagar.. antar att ingen ersättning utgår för detta.
Vad har jag för alternativ? Jag ser hellre att vi kommer iväg alt hem 1-2 dagar tidigare/senare så att vi faktiskt får en veckas resa som vi hade bokat från början.
 

airac

Medlem
Så länge ändringar sker längre än 14 dagar före avgång, har du ingen rätt till ersättning. Du har rätt till följande enligt EG261/2004:
Rätt till återbetalning eller ombokning

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan

a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,

- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,

b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller

c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.
Kortfattat: pengar tillbaka, ombokning på samma datum, eller ombokning till ett senare datum beroende på tillgänglighet (vad SAS vill ge dig).

Sedan kan/är det svårt att få sin rätt, som vi förklarade tidigare i tråden. Jag kikade lite snabbt på Stockholm-Tivat den 28e juni. Det är bara Norwegian som erbjuder någon möjlighet den dagen. SAS kan inte ställa ut biljetter till Norwegian åt dig, så du har tre val:
1) Köpa biljetter på Norwegian, kräva SAS på kostnader för dessa. Förslagsvis genom ARN med hänvisning till fallet som nämns i: Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 539 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor
2) Ringa SAS, förklara att det är viktigt att komma fram och höra om de kan få dig till Dubrovnik den 28e eller 27e tom. Du kan behöva ringa flera gånger, och det är inte heller säkert att de går med på det, trots att det är din rättighet. Gå tillbaka till punkt 1.
3) Nöja dig med läget / be om återbetalning och hitta en annan resa.
 

erixon

Medlem
Tack.
Att kräva SAS på pengar för andra biljetter orkar jag inte riktigt dra i och det känns rätt osäkert att få mellanskillnaden tillbaka.

Vi skulle kunna åka hem 1-2 dagar senare men då stiger också boende priserna och av princip så har jag faktiskt ingen lust att betala extra för samma boende pga SAS strul.
Det samma gäller med Dubrovnik, jag har ingen lust att betala för transport till Montenegro pga SAS.

Det lutar åt återbetalning vilket är tråkigt men en sak jag fundera på, hemresa går enligt plan men det är väl hela resan vi ställer in och får återbetalning på?
 

airac

Medlem
Det samma gäller med Dubrovnik, jag har ingen lust att betala för transport till Montenegro pga SAS.
SAS är tekniskt skyldig att fixa/betala marktransporten. Det brukar gå att få hyfsad enkelt mot kvitto. Annars är ett ärende till ARN (allmänna reklamationsnämnden) inte så svårt att skriva ihop. De har en ganska pedagogisk webbformulär.
 

erixon

Medlem
Tack!

Vilken succé (cirkus) det här har varit :)
Vi bestämde oss tillslut för att boka om hemresan så att vi får 7 nätter och vad händer då... varning för strejk.. tror inte det är mening att vi ska åka o_O
 

jerixon

Medlem
Jag avbokade min Tivat resa i Juli.
Känns ganska skakigt nu och kunde inte välja sittplatser eller köpa biljett på flighterna längre... Dessutom strejkvarning :/
 
Toppen