Senaste nytt

Slutar sas flyga Stockholm - Tivat?

erixon

Medlem
Hej,

Har en bokning i sommar, ARN > TIV och försöker jag få fram samma flight på sas hemsida på mina datum så får jag bara upp nedan..? Känns nästan lite otroligt att alla direktflyg är bokade?
"Inga flygningar tillgängliga för begärda datum. Se andra datum nedan"

Har inte bokat boende än och många boende på ex Airbnb är inte avbokningsbara ända fram till avresedagen vilket gör mig lite nojjig.. har ingen lust att förbetala för ett boende som jag inte kommer kunna utnyttja.
Är detta "normalt"?
Ska sägas att jag inte flugit med SAS sen 2018

Tack
 

palmen

Moderator
Har uppdaterats rubriken, tänk på att inte använda förkortningar i rubriken och undvik det i text om möjligt, framförallt mindre kända förkortningar som få personer kan.

/Moderator
 

airac

Medlem
Du skriver inte när du tänker åka, förbindelsen ligger bara under högsommar i tidtabellen vad jag hittar i expertflyer. Första två veckorna ligger en 737-700 i schemat, som betyder att SAS är osäker om dem utför flyget: https://www.businessclass.se/forum/threads/sas-ändrar-till-737-700.100006/

Juli-augusti ligger som A320neo på tisdagar och torsdagar i tidtabellen men de vill inte längre sälja biljetter enligt expertflyers info, vilket stämmer med det du ser på SAS hemsidan.

Tyvärr misstänker jag att det är bara tiden som kommer att visa om flighten verkligen utförs. Om de ställer in flygningen, har du enligt EU261 rätt att bli ombokad till annat flyg (även med andra bolag), men det kan vara svårt att få rätt.
 

Mr Basic

Medlem
Jag bokade direkt ARN-TIV ToR med utresa 28/7 och hemresa 2/8. Nu hittar jag inga direktflyg alls via hemsidan och alla flyg mellan CPH och TIV är B737-700 som @airac skriver. Utgår från att SAS ställer in Tivat som destination.
Går ju tyvärr inte göra ngn reseplanering som innefattar SAS längre, är ju bara ute efter att låna cash av resenärerna. :mad:
 

airac

Medlem
Expertflyer visar:
Results from https://www.ExpertFlyer.com
Kod:
Flight Availability Search
Departing ARN on 22/07/28 0:00 for TIV
Returning on 22/08/02 0:00 
Flying SK  
Point of Sale: Norway


                                                                     Frequency
Flight        Stops  Depart             Arrive             Aircraft  Reliability     Available Classes
0 Connections
SK 1929       0      ARN                TIV                32N       Th              C0 D0 Z0 J0 R0 Y0 S0 B0 P0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 
                     22/07/28 6:00      22/07/28 9:00                NA / NA

1 Connection
SK 843        0      ARN                OSL                32N       M,T,W,Th,F,Sa   C9 D9 Z9 J9 R5 Y9 S9 B9 P9 A0 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 O0 G9 N5 
                     22/07/28 7:35      22/07/28 8:35                73% / 13m
SK 4847       0      OSL                TIV                73G       M,Th            C0 D0 Z0 J0 R0 Y0 S0 B0 P0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 
                     22/07/28 16:00     22/07/28 19:10               NA / NA

1 Connection
SK 849        0      ARN                OSL                32N       Su,M,T,W,Th,F   C9 D9 Z9 J9 R0 Y9 S2 B0 P0 A0 E9 M9 H9 Q9 V0 W2 U0 K0 L0 T0 O0 G9 N0 
                     22/07/28 11:05     22/07/28 12:05               83% / 19m
SK 4847       0      OSL                TIV                73G       M,Th            C0 D0 Z0 J0 R0 Y0 S0 B0 P0 A0 E0 M0 H0 Q0 V0 W0 U0 K0 L0 T0 O0 G0 N0 
                     22/07/28 16:00     22/07/28 19:10               NA / NA
 

airac

Medlem
Verkar finnas fler chanser att ta sig till Dubrovnik på SAS, annars trafikerar Lot till Podgorica, eftersom båda flygplatser ligger nära, bör du kunna få resa dit istället och dessutom få ersättning för att ta dig till Tivat. Sedan igen, det är dina rättigheter, jag har ett ärende hos ARN och ett hos tingsrätten mot SAS angående 'låna pengar' fall. Lufthansa rättade sig efter mycket om och men i ett annat liknande, Lot var jag på väg till tingsrätten med men resan var inte längre relevant att genomföra pga kriget i Ukraina.
 

airac

Medlem
Lite mer praktisk tanke som kom nu, SAS lär ställa in flyget omkring 14 dagar innan avfärd. Om du bokar boende och det måste avbokas x dagar i förväg, går det med andra ord troligtvis bra. Nedköpet är då att du inte alls kommer iväg. Du kan bevaka lite vad som händer med flighterna innan. Första är schemalagt i slutet på juni (var bara tisdag eller torsdagar två-tre veckor, sedan båda).
 

palmen

Moderator
Lite mer praktisk tanke som kom nu, SAS lär ställa in flyget omkring 14 dagar innan avfärd. Om du bokar boende och det måste avbokas x dagar i förväg, går det med andra ord troligtvis bra. Nedköpet är då att du inte alls kommer iväg. Du kan bevaka lite vad som händer med flighterna innan. Första är schemalagt i slutet på juni (var bara tisdag eller torsdagar två-tre veckor, sedan båda).
Inställd flight lär ske senast 1 månad innan så kommer man inte under 14 dagars gränsen för ombokning till andra bolag (något sas hittat på själva).
 

Jonas C

Medlem
Går ju tyvärr inte göra ngn reseplanering som innefattar SAS längre, är ju bara ute efter att låna cash av resenärerna. :mad:
Mycket tråkig utveckling. Dyrare biljetter mot innan pandemin och sämre överlag. En av anledningarna till varför Ryanair är mitt mest flugna bolag i år.
 

Tomas E

Medlem
Mycket tråkig utveckling. Dyrare biljetter mot innan pandemin och sämre överlag. En av anledningarna till varför Ryanair är mitt mest flugna bolag i år.
SAS är trots allt inte ensamma om den utvecklingen bland legacy-bolag. Har nyligen sett BA-priser ARN-LHR på över 7000 kr enkel väg i ekonomi och nära 10000 kr i business på vissa avgångar (inte bara samma dag utan flera dagar framåt) och de har nyligen ställt in avgångar på den sträckan ganska exakt 14 dagar innan och erbjudit rätt dåliga alternativ.
 
Toppen