Senaste nytt

Slutar sas flyga Stockholm - Tivat?

Det verkar som att SAS alltjämt säljer biljetter Köpenhamn - Tivat för hela sommaren för flyg som går fyra dagar i veckan. Dessvärre går det inga flyg Köpenhamn - Tivat på de dagar du har bokat, men både dagarna före och efter. Min gissning är att SAS kommer att ställa in alla flyg från Stockholm och Oslo till Tivat (förmodligen p.g.a. för dåligt bokningsläge eller för att man inte har tillräckligt med besättning) och boka om alla resenärer som vill på SAS-flyg via Köpenhamn istället. Tiderna för SAS-flygen mellan Köpenhamn och Tivat är sådana att det funkar med anslutningar i båda riktningarna till/från både Stockholm och Oslo.

Tack för svaren och länken till tråden om hur SAS satt i system o ändra till annat typ av flyg
Min bokning är 28/6

Tycker det är riktigt dåligt att SAS beter sig så här, känns inte seriöst att vänta till 2 veckor innan avresa för att meddela att flygningen inte blir av.. man planerar ju semestern efter de olika flygen man bokat, riktigt ruttet.
2 veckor den magiska gränsen för att slippa betala ersättning

Om det blir så som SK989 skriver så har jag inte rätt till någon ersättning även fast en annan dag + helt andra flygtider, dessutom med mellanlandning..
Tycker inte riktigt det är samma produkt som ett direktflyg, dessutom ovissheten. Nu var det ju bara av en ren slump som jag gick in på SAS hemsida för o "kolla läget"..

OM vi accepterar en ombokning så står SAS för ev prisskillnader mellan biljetterna? Känns som en idiotisk fråga o ställa men som läget är så vill jag vet förutsättningarna.

Tack för svaren och länken till tråden om hur SAS satt i system o ändra till annat typ av flyg
Min bokning är 28/6

Tycker det är riktigt dåligt att SAS beter sig så här, känns inte seriöst att vänta till 2 veckor innan avresa för att meddela att flygningen inte blir av.. man planerar ju semestern efter de olika flygen man bokat, riktigt ruttet.
2 veckor den magiska gränsen för att slippa betala ersättning

Om det blir så som SK989 skriver så har jag inte rätt till någon ersättning även fast en annan dag + helt andra flygtider, dessutom med mellanlandning..
Tycker inte riktigt det är samma produkt som ett direktflyg, dessutom ovissheten. Nu var det ju bara av en ren slump som jag gick in på SAS hemsida för o "kolla läget"..

OM vi accepterar en ombokning så står SAS för ev prisskillnader mellan biljetterna? Känns som en idiotisk fråga o ställa men som läget är så vill jag vet förutsättningarna.
Det är inte 14 dagar innan, det sker en månad innan.
Det förändrar ju inte det faktum att det är uselt.

En ombokning står sas för, ni betalar inget då om de faktiskt bokar om er.

SAS har oavsett vad en skyldighet att boka om dig till likvärdiga alternativ oavsett när det ställs in. Och om jag kommer ihåg rätt finns det även prejudikat i domstol på detta så man kan köpa annan biljett som är likvärdig och låta sas betala mellanskillnaden om de vägrar boka om. Kan ju vara bra att kolla upp så det stämmer.

Det är inte bara sas som håller på sådana heller, de flesta andra bolag gör samma sak men visar det inte lika tydligt som sas med att sätta in en flygplanstyp som inte flyger.

Stämmer bra. Så sent som i april 2022 förtydligade Göta hovrätt i en dom (mål nr FT 2014-21) att om flygbolaget vägrar boka om till likvärdigt flyg - inklusive flyg på andra bolag - och passageraren därför köper en ny biljett - inklusive en biljett på andra bolag - så ska det flygbolag som ställde in resan betala mellanskillnaden för biljetten hos det andra flygbolaget. I det aktuella fallet ansågs en erbjuden ombokning till andra dagar än vad passageraren ursprungligen bokat inte utgöra likvärdiga transportvillkor.

Tack!

Nu blir börjar det bli "intressant".. helt plötsligt finns massor med bokningsbara direktflyg Tivat - Stockholm?! Inga direktflyg, Stockholm - Tivat i juni

vad tror ni kommer hända nu? Utresan blir jag erbjuden ombokning på men hemresan enligt köpt biljett?

Tack!

Nu blir börjar det bli "intressant".. helt plötsligt finns massor med bokningsbara direktflyg Tivat - Stockholm?! Inga direktflyg, Stockholm - Tivat i juni

vad tror ni kommer hända nu? Utresan blir jag erbjuden ombokning på men hemresan enligt köpt biljett?
Montenegro är inte med i EU så regelverket EG 261 gäller inte i samma utsträckning för resor som börjar där. SAS har väl inga plan stationerade där, så antingen flygs det åt båda håll eller inte alls. Under tiden kan de låna kontanter från folk som vill köpa biljett från Montenegro.

Montenegro är inte med i EU så regelverket EG 261 gäller inte i samma utsträckning för resor som börjar där. SAS har väl inga plan stationerade där, så antingen flygs det åt båda håll eller inte alls. Under tiden kan de låna kontanter från folk som vill köpa biljett från Montenegro.
För flygbolag med säte i EU gäller EU-förordningen 261/2004 även vid flyg från icke-EU-länder till EU så vad gäller SAS spelar det ingen roll om Montenegro är med i EU eller inte.

Nu finns flyg bokningsbart såväl till som från Tivat från Stockholm med direktflyg. Det ser därmed ut som de flyg som OP bokat (ut 28/7 hem 2/8) finns igen.

Last edited:
Toppen