Senaste nytt

Skimmat kort efter att ha använt hotels.com

Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.
Frågan är om detta är specifikt för Hotels.com, eller om det gäller alla möjliga bokningssajter där det går att endast reservera ett rum garanterat med kort och sedan betala på plats?

Nej, det är inget unikt för hotels.com. Det kan lika gärna hända ifall du ringer och bokar en flygbiljett - alla bolag som har någon form av manuell hantering av kreditkortsuppgifter någonstans i kedjan kan drabbas av att anställda stjäl uppgifterna. Sitter man på ett stort bolag som har många transaktioner och är försiktig med hur man gör det lär det vara väldigt svårt för företaget att upptäcka innan det pågått ett tag.

Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.

Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.

Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.

Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.

Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.

Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.

Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.
Jag kör med Expedia, men de har ju samma upplägg. Döm om min förvåning i somras när jag var ute på resande fot, ändrar planerna för några kommande nätter och bokar av två hotell (ej förbetalda). Hotellet drar ändå en summa motsvarande första nattens bokning varpå jag hör av mig till Expedia som i sin tur säger att detta är en transaktion mellan mig och hotellet som de inte har något att göra med, men de kunde bekräfta att jag avbokat i rätt tid och gav mig tidpunkterna då hotellet bekräftat detta till dem.
Jag försökte på alla vis få tag i hotellet, men de svarade inte i telefon och hade ingen mailadress, så jag hörde av mig till Expedia igen som till slut öppnade ett reklamationsärende. Efter drygt en månad fick jag tillbaka pengarna från Expedia, med kommentaren att de gjorde ett undantag i mitt fall (typ goodwillåterbetalning)... (och ja, jag kunde reklamerat till amex som jag betalat med, men ville gå på expedia först)

Jag trodde precis som du, i min enfald, att Expedia stod för säkerheten gentemot hotellen och att det är de som debiterar om man inte dyker upp, men så är det ju uppenbarligen inte. Nu får jag överväga om jag inte ska förbetala hotellbokningar via tredjepartssidor i framtiden, även om det är surt att ligga ute med pengar i onödan...

Hej igen,

Kollade mitt konto på hotels.com och ser att jag sen 2012 tagit ut 27 frinätter, vilket betyder att jag bokat åtminstone 270 nätter hos dem sen 2012, vilket har fungerat utmärkt fram till i oktober 2016.

I de allra flesta fallen så har jag betalt direkt, jag har endast valt alternativet att betala vid hotellet när det inte varit möjligt att betala direkt.

Jag har ingen som helst anledning att tro att det är hotels.com som skimmat mitt kort utan jag tror som flera andra här att uppgifterna kommit på avvägar eftersom kortuppgifterna skickas till hotellet, det behöver ju inte heller vara hotellet utan det kan vara någon extraanställd som säljer uppgifterna vidare eller vad som helst.

Alternativet skulle väl vara att boka via t.ex. AMEX eller via hotellet direkt, men vad skulle egentligen skillnaden vara eftersom de förmodligen också ger kortuppgifterna till hotellet.

Vet faktiskt inte vad som är bäst, funderar på att skaffa mig ett kort som går att spärra helt förutom när jag låser upp det för användning.

Kanske är det kortföretagen som måste hitta bättre lösningar....

Låter som en dålig bugg i deras system. I vanliga fall så ser aldrig hotellet numret på kortet. Man ser typ sista fem, vilket kort det är, namn och lite annat men inte hela numret. Jag har råkat ut för felaktiga transaktioner ett fåtal gånger under alla år. För mig känns det inte som ett problem eftersom jag använder kort där endast ett telefonsamtal behövs vid problem och sedan är allt klart (mest Amex).

Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.

Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen. "Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.

Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.

Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen. "Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.
Och då jag sett att åtminstone med vissa hotell så skickas bokningen med e-post från Hotels.com, så börjar jag bli ordentligt orolig..

Toppen