agehall
Medlem
Det är alltid en bra idé om du frågar mig, iallafall så länge det är möjligt att boka direkt hos hotellet.eller ska man undvika dem helt
Det är alltid en bra idé om du frågar mig, iallafall så länge det är möjligt att boka direkt hos hotellet.eller ska man undvika dem helt
Jag har också råkat ut för skimming i samband med hotellbokning via Hotels.com. Jag tror att problemet uppstår när man endast garanterar en bokning med kreditkort och inte förarbetar. Det kan nog vara säkrare att betala direkt till Hotels.com.
Jag kör med Expedia, men de har ju samma upplägg. Döm om min förvåning i somras när jag var ute på resande fot, ändrar planerna för några kommande nätter och bokar av två hotell (ej förbetalda). Hotellet drar ändå en summa motsvarande första nattens bokning varpå jag hör av mig till Expedia som i sin tur säger att detta är en transaktion mellan mig och hotellet som de inte har något att göra med, men de kunde bekräfta att jag avbokat i rätt tid och gav mig tidpunkterna då hotellet bekräftat detta till dem.Precis så går mina tankegångar. Att hotellet i dessa fall får kundens kortuppgifter för att garantera att de kan ta betalt om inte kunden dyker upp.
Trodde i min enfald att hotellet i dessa fall kunde kontakta hotels.com för att få betalt men kanske "släpper" hotels.com bokningen/betalningen i de fall kunden garanterar bokningen via hemsidan men ska betala på plats.
Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.
Och då jag sett att åtminstone med vissa hotell så skickas bokningen med e-post från Hotels.com, så börjar jag bli ordentligt orolig..Jag bokar väldigt ofta via Hotels.com och har aldrig haft några problem. I nästan alla fall kan man välja mellan att Hotels.com debiterar kostnaden direkt eller att betala på plats. När man låter Hotels.com debitera direkt står Hotels.com på kortutdraget.
Det finns däremot ett antal hotell som vill behandla betalningen själv. När man bokar dessa hotell kan man se följande text under priset i betalningsprocessen. "Hotellet kommer att debitera dig kort efter att du gör din bokning" Då skickas alla uppgifterna till hotellet inkl den tresiffriga koden. Då är det inte alls ovanligt att hotellen lagrar uppgifterna i klartext.