Senaste nytt

Skimmat kort efter att ha använt hotels.com

Johanna

Medlem
Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.
Ibland går det inte att välja utan det går bara att betala på hotellet.
 

sweflyer

Medlem
Jag bokar en del via hotels.com (alltid avbokningsbart) men betalar alltid på direkten för att vid händelse av avbokning få pengarna återbetalda.
Det är nog så jag får börja att göra

För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.
Visst är det så. Dock är det delt så att tredjepartssajter en bra sammanställning av vilka hotell som finns på orten. Jag hade exempelvis absolut ingen aning om vad som fanns att välja på när jag skulle till Füssen i Bayern. Där finns inte heller jättemånga internationella kedjor, så jag undrar om det verkligen är säkrare att boka direkt med ett litet hotell i det läget. Av den anledningen fortsätter jag använda tredjepartssajter
 
D

Deleted member 4140

Guest
Gällande kortuppgifterna,
De finns tillgängliga till och med avresedagen för hotellet om jag inte är helt ute och cyklar, och du får upp exakt all info som personen i fråga matat in.
Kan vara så att vissa hotell haft virus i sina datorer som delat ut ens uppgifter. Hotellen har som regel excel ark med ALLA bokningskanalernas uppgifter.
Men det förvånar mig inte ett dugg då jag sätt olika anställda för olika hotell trycka in sina smartphones eller gästers usb minnen i deras arbetsdatorer.

kan bifoga en bild senare med alla uppgifter utsuddade så kan ni se hur det ser ut.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

jumbooze

Medlem
För mig känns bokningar på hotels.com lite som att gå in i en Icabutik, berätta vad jag vill ha, betala för det och sen gå bort till Coop och plocka på mig varorna. Boka alltid direkt med hotellet som du ska bo på, det tjänar alla på.
Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Så där ser expedia grejen ut, de har lagt till en flik som heter visa CVV kod nu också sen behöver man mata in ett lösenord för att få tillgång till informationen.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    165,3 KB · Visningar: 342

WongHauw

Medlem
Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.
I sådana fall kan det vara att hotellet/en i fråga har glömt att stänga deras försäljningsbara rum mot Booking/Hotels.com/liknande sajter. Och då hamnar ju hotellet i problem när det blir överbeläggning. Inte något större problem för dig som en gäst som i värsta fall kommer att turnas till ett annat hotell men kommer ändå ha ett rum att sova i.

Annars medhåller starkt med @Cristoffer Cedergren, kontakta hotellet direkt, särskilt om du är med i deras lojalitetsprogram.
 

crown

Medlem
Inte alltid möjligt dock då hotellen själva ibland säger att de är utsålda medans booking/hotels.com kan ha rum kvar, hände senast i NZ för mig.
Jag har varit med om det två gånger. Ena gången fungerade det klockrent.

Andra gången fick vi bo på ett annat hotell i samma kedja och då med sämre läge. Hotellet vi skulle bott på kontaktade oss 3 dagar innan där vi kunde godta det eller få pengarna tillbaka (var förbetalt pris via Hotels och ej avbokningsbart). Så körde på det och det var ju helt ok även om läget var sämre.

Jag läste på något forum att Booking.com/Hotels.com i vissa fall köper upp många rum och därmed kan få ner priset mot hotellet. Samtidigt så får de ta risken ifall de inte lyckas sälja rummet. Om det fungerar så eller inte vet jag inte, men det skulle förklara varför Booking.com/Hotels.com kan erbjuda rum på hotell där hotellen själva hävdar att det är slutsålt. Just detta fenomen har jag även sett flera gånger, jag brukar nämligen använda just dessa sajter för att hitta hotell och när jag väl hittat något så brukar jag kolla pris med hotellet direkt innan jag bokar. Flera gånger så har det även varit rejält billigare att boka direkt.
 

jumbooze

Medlem
Jag läste på något forum att Booking.com/Hotels.com i vissa fall köper upp många rum och därmed kan få ner priset mot hotellet. Samtidigt så får de ta risken ifall de inte lyckas sälja rummet. Om det fungerar så eller inte vet jag inte, men det skulle förklara varför Booking.com/Hotels.com kan erbjuda rum på hotell där hotellen själva hävdar att det är slutsålt. Just detta fenomen har jag även sett flera gånger, jag brukar nämligen använda just dessa sajter för att hitta hotell och när jag väl hittat något så brukar jag kolla pris med hotellet direkt innan jag bokar. Flera gånger så har det även varit rejält billigare att boka direkt.
Jag ville ju eg. boka direkt med accor men i detta fallet misstänker jag att hotels.com "köpt" på sig några rum om inte annat så lär jag märka det...
Nåja, i slutet på månaden får jag se hur det går...
 

Hachans

Medlem
Vissa hotell har ju som praxis att boka upp med väldigt attraktiva priser via bokningssajter, sen hamnar man i något annex (som de kallar systerhotell) eller liknande. Dessa hittar man väldigt lätt via omdömen på tex TripAdvisor.
 
Toppen