Senaste nytt

Skimmat kort efter att ha använt hotels.com

mha321

Medlem
Menar du att hotels.com inte har rätt att lämna ut den koden till hotellet?
CVV koden får så vitt jag kan minnas överhuvudtaget inte lagras.

Vanliga numret får lagras, men det finns en hel del restriktioner. Självklart får det aldrig skrivas ut på papper, men där kan det ju i teorin vara det lokala hotellet som felat.

Sedan måste ju siter som hotels och booking ligga precis i gränslandet för vad man får och inte går göra i de fall där betalningen sker på hotellet. I princip får man ju aldrig lämna vidare kortnummer. Men det finns gränsfall och undantag.
 
Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.
 

JohanA

Medlem
Två olika delar, den ena är hur dina uppgifter lagras och handahålls och den andra vem som låg bakom eventuell skimning.

1) verkar pågår separata utredningar med andra kunder. Du kan alltid lägga till en ny anmälan för ditt fall.

2) såvitt jag vet kan det ha varit vem som helst. Bara för att hotels.com hanterat dina uppgifter felaktigt betyder det inte per automatik att det är dem som skimmat dig. Kan ha varit vem som helst och behöver inte ha någon som helst koppling till hotels.com
 

mha321

Medlem
Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.
Betalar man vid bokning så dras det väl direkt av hotels.com, vill jag minnas (och borde väl framgå av kortutdraget). Därmed ser hotellet aldrig skymten av kortnumret, utan får antagligen en vecko- eller månadsmässig klumpsumma av hotels.com för alla de bokningar som kommit den vägen in på sitt vanliga bankkonto. Den delen av korthanteringen är säkert enklare.

(Ska man vara petig är det sedan naturligtvis inte skimming det handlar om, eftersom skimming kräver avläsning av det fysiska kortet. Utan det är isåfall stöld av kortinformationen, vilket är något annat. Om man ska vara petig. Men det är ju ändå BC, här gillar vi ju ibland att vara petiga :p)
 

pep

Medlem
Jag bokar väldigt mkt hotell på hotels.com (500+ nätter om året) och väljer alltid att betala vid bokning, inte på hotellet. Har inte råkat ut för skimming, så jag tror det har att göra med när man väljer att betala på hotellet.
Jeg kender en hotelejer i Hanoi som siger at mange som vælger betaling på hotellet har afgivet forkerte/falske cc-oplysninger. Man kan åbenbart stadig booke med forkerte oplysninger. De bliver først checket af hotellet når hotellet skal forsøge at inddrive 1ste nat ved udeblevne kunder. Jeg ser dette som kunders eget forsøg på at beskytte deres oplysninger mod misbrug.
 

RickardG

Medlem
CVV koden får så vitt jag kan minnas överhuvudtaget inte lagras.

Vanliga numret får lagras, men det finns en hel del restriktioner. Självklart får det aldrig skrivas ut på papper, men där kan det ju i teorin vara det lokala hotellet som felat.

Sedan måste ju siter som hotels och booking ligga precis i gränslandet för vad man får och inte går göra i de fall där betalningen sker på hotellet. I princip får man ju aldrig lämna vidare kortnummer. Men det finns gränsfall och undantag.
CSC får lagras fram till att den enskilda transaktionen är genomförd men inte efter den tidpunkten, så här är man antagligen i en sorts gråzon då Hotels.com vidarebefordrar uppgifter till hotellet. Sen är det i förlängningen att hotels.com i teorin får göra precis vad de vill, så länge som inlösande bank tar ansvaret för bedrägliga transaktioner. I praktiken följer inlösaren PCI-kraven, men precis som du säger kan man ofta få både tillfälliga och permanenta undantag...
 

konsumtion

Medlem
Detta är ju oroväckakande. När man bokar hotell via SAS hemsida (för att på EB poäng) så gör man det via hotels.com eftersom de verkar ha ett samarbete med dem. Vad tror ni, vågar man använda hotels eller ska man undvika dem helt tills detta är åtgärdat (om det går att åtgärda)?
 
Last edited:
Toppen