Senaste nytt

Skillnad i pris SAS vs. BA Business inom Europa

Mikael

Medlem
Det stämmer. Dessa specialpris hos Swiss är rent tekniskt Economy-biljetter som uppgraderas till Business Class. Precis som Spanair höll på med för några år sedan. Tillgängligheten för dessa biljetter styrs alltså av en bokningsklass som hör till Economy.
Det spelar inte så stor roll för resenären förutom om man blir Invol Reroute (Ombokad p.g.a. t.ex. inställd flight) så hamnar man i Economy Class och kan inte klaga på det...
Om man skulle råka ut för en ombokning så man hamnar i ekonomi, kan man kräva miles enligt ursprunglig biljett (som sannolikt är mer än man skulle få via den ombokade ekonomi-flygningen)?
 

Jonas C

Medlem
Om man skulle råka ut för en ombokning så man hamnar i ekonomi, kan man kräva miles enligt ursprunglig biljett (som sannolikt är mer än man skulle få via den ombokade ekonomi-flygningen)?

Sannolikt ja. Man brukar nästan alltid ha rätt att kräva tillbaka de ursprungliga miles som man skulle fått, så brukar det vara hos de flesta bolag.
 

Senator

Moderator
Jag läste länken där Swiss beskriver "Business Upgrade Europe". Jag ser inte det står att man blir ombokat till Y-kabinen vid problem. Det som står däremot, som jag tolkar det är att om resenären bokar sin resa, så är det a) ursprungliga regler i ekonomi bokningsklass som gäller och b) att om det då inte finns "Business Upgrade" kvar på resenärens nya flight om man själv ändrar kommer man sitta i Y-kabinen och man man får ej tillbaka "Business Upgrade" pengen.

Om jag minns rätt, så kan man boka om/av nästan alla Swiss bokningsklasser från ARN, också riktigt billiga (mot kostnad). Jag gissar "Business Upgrade" är en produkt som riktar sig mot konsument. Jag tror om man inte hade restriktioner som ovan skulle affärsresenärer bara köpa dessa :cool:

Scenario 1: Du bokar en resa till ZRH med LX med "Business Upgrade". LX ställer in avgången, och flyttar alla till SAS. Jag (tror) du kommer hamna i SAS Business.
Scenario 2: Du bokar en resa till ZRH med LX med "Business Upgrade". Du ändrar och väljer åka med SAS fakiren till ZRH. Du hamnar nu i M-kabinen på SAS.
 

Concorde

Founding Member
Vill inte vara en paragrafryttare, men denna tråd är nu totalt OT... ber ödmjukast om att fortsatt diskussion om LX business saver görs i en egen tråd i LH/Swiss delen eller SAS forumet ;)
 

Senator

Moderator
Vill inte vara en paragrafryttare, men denna tråd är nu totalt OT... ber ödmjukast om att fortsatt diskussion om LX business saver görs i en egen tråd i LH/Swiss delen eller SAS forumet ;)

Jag håller inte med. Det var en relevant fråga att jämföra BA med SK, och sen i förlängningen LX mot BA. Jag och du gillar BA :p men LX är ett bra alternativ om man vill ha Star poäng samt flexibel biljett som LX erbjuder för samma pris som BA tar för sin icke-flexibla.
 

jimmy_h

Medlem
Hörde rykte om att SAS ska göra något åt saken och införa en rabatt i business. Vad hoppas vi att 'julklappen' hamnar på prismässigt/regelmässigt?
 

Concorde

Founding Member
Svårt att säga men dom går nog inte under 3,000. Märkligt att dom inte snappat upp detta tidigare. Har dom ett vettigt Revenue Management system är det enkelt att räkna ut. Det säger sig självt att dom säljer fler flexibla biljetter de flighter som affärsfolket föredrar. Dvs. Måndag morgon och fredag kväll är ofta fulla i C. Där finns det mindre eller ingen logik att sälja R klass (som BA kallar dom) eftersom man lär få bra betalt för alla stolarna. Men resten av flighterna? Ofta är man mellan 3-5 pers i C kabinen och ett antal tomma stolar. Bättre med betalande än ingen alls...Baserat på responsen och tillväxten på businessclass.se verkar det finnas ganska många som kan tänka sig att betala upp till 100% mer jämfört med discount economy för en businessbiljett med restriktioner.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Upplysningsvis så har även Iberia Business Reduced, inte superbilligt men behöver man TPs så...
What's the difference between Business Class and reduced Business Class?

Bokade ARN-MAD-ALC t.o.r för 5554kr, ger 120 TPs och 10 550 Avios,

SAS verkar inte ha business klass på den rutten, men Economy Extra kostar ca 9000kr oavsett om man
flyger direkt eller via OSL.

Vad gäller ekonomi klass samma rutt, här är en http://www.businessclass.se/sas-eur...-united-kingdom-ib-iberia-airlines-spain.html
 
Last edited:
Toppen