Jag läste länken där Swiss beskriver "Business Upgrade Europe". Jag ser inte det står att man blir ombokat till Y-kabinen vid problem. Det som står däremot, som jag tolkar det är att om resenären bokar sin resa, så är det a) ursprungliga regler i ekonomi bokningsklass som gäller och b) att om det då inte finns "Business Upgrade" kvar på resenärens nya flight om man själv ändrar kommer man sitta i Y-kabinen och man man får ej tillbaka "Business Upgrade" pengen.
Om jag minns rätt, så kan man boka om/av nästan alla Swiss bokningsklasser från ARN, också riktigt billiga (mot kostnad). Jag gissar "Business Upgrade" är en produkt som riktar sig mot konsument. Jag tror om man inte hade restriktioner som ovan skulle affärsresenärer bara köpa dessa
Scenario 1: Du bokar en resa till ZRH med LX med "Business Upgrade". LX ställer in avgången, och flyttar alla till SAS. Jag (tror) du kommer hamna i SAS Business.
Scenario 2: Du bokar en resa till ZRH med LX med "Business Upgrade". Du ändrar och väljer åka med SAS fakiren till ZRH. Du hamnar nu i M-kabinen på SAS.