Senaste nytt

Skillnad i pris SAS vs. BA Business inom Europa

En bra fråga :p

Du får alla fördelar som affärsklass passagerare med denna biljett. Den har ett par restriktioner:
Du kan inte boka av
Du kan inte ändra den
Måste stanna borta natten mellan lördag och söndag
Måste bokas 28 (eller kanske 30) dagar innan

Det finns en som är 1300-1500kr dyrare utan den sista restriktionen.

BA och LX är suveräna på detta inom Europa.

Ovanstående restriktioner gäller de enbart för BA? Hur ser det ut för LX, vilka restriktioner har de för deras billiga businessklass flighter inom Europa?

Ovanstående restriktioner gäller de enbart för BA? Hur ser det ut för LX, vilka restriktioner har de för deras billiga businessklass flighter inom Europa?

Ja, från London betalar jag 50GBP för ombokning för en biljett till 395GBP i Z-klass. Från ARN till LON gäller följande för fare basis ZSWISSSE:
CANCELLATIONS
ANY TIME
PER DIRECTION CHARGE SEK 500 FOR CANCEL/REFUND

CHANGES
ANY TIME
CHARGE SEK 500 FOR REISSUE/REVALIDATION

Även värt att notera att ifall du har köpt en Business Saver hos LX och flyget blir inställt och du tvingas ombokas, så finns det ingen garanti att du kommer hamna i Business då P klassen är väldigt begränsad i tillgång. Räkna då med att få sitta i bakre kabinen trots betald business biljett. Vet dock inte om reglerna är desamma hos BA, någon som vet?

har du en biljett i business, oavsett hur den skaffades (poäng eller pengar, rabatt eller full-flex) kommer BA sätta dig i Club kabinen.
Inget tjaffs om bokningsklass.

Även värt att notera att ifall du har köpt en Business Saver hos LX och flyget blir inställt och du tvingas ombokas, så finns det ingen garanti att du kommer hamna i Business då P klassen är väldigt begränsad i tillgång. Räkna då med att få sitta i bakre kabinen trots betald business biljett. Vet dock inte om reglerna är desamma hos BA, någon som vet?

Avtalet på din biljett förklarar klart att du har rätt till den kabin du är bokad i. Bokningsklass har ingen betydelse när det gäller kabinklass vid ombokning vid inställt flyg.

Avtalet på din biljett förklarar klart att du har rätt till den kabin du är bokad i. Bokningsklass har ingen betydelse när det gäller kabinklass vid ombokning vid inställt flyg.

LX själva menar att Business Saver baserar sig på en grundbiljett som är economy. Så tekniskt sett enligt dem är man bokad i ekonomi men flyger business. Om jag förstått reglerna rätt så om inte upgrade klassen finns tillgänglig på det flyg som man tvingats bli ombokad till, så måste man flyga ekonomi (om inte man vill betala mellanskillnad till en Z, D, C, J biljett). Pengarna man betalade för "uppgraderingen" återbetalas inte heller.

Business Upgrade Europe

Tycker personligen att villkoren är riktigt fräcka, hoppas att någon ticket agent har skrupler nog att boka om paxen till den klass de faktiskt betalade för.

Det stämmer. Dessa specialpris hos Swiss är rent tekniskt Economy-biljetter som uppgraderas till Business Class. Precis som Spanair höll på med för några år sedan. Tillgängligheten för dessa biljetter styrs alltså av en bokningsklass som hör till Economy.
Det spelar inte så stor roll för resenären förutom om man blir Invol Reroute (Ombokad p.g.a. t.ex. inställd flight) så hamnar man i Economy Class och kan inte klaga på det...

Aha, det visste jag inte. Jag har lärt mig något nytt här. :)

Däremot tycker jag inte schysst om man blir placerad i ekonomi ifall det blir involuntary rerouting/rebooking...

Toppen