Senaste nytt

Skillnad i pris SAS vs. BA Business inom Europa

Det där med maten beror ju på vilken tid på dagen man flyger, det som kallas Extended Breakfast och Afternoon Tea suger stenhårt
Jag har en kvällsflygning (avgång 20:10) LHR-ARN nästa vecka. Serveras det middag på denna flygning eller räknas det som efter middagstid?

Full middag efter 17, alla flighter. Är du en hungrig typ kan du ladda i galleries club. Flera goda varma rätter där. Har du guld finns à la carte i galleries First.

Om det är något jag gillar med BA så är det deras rabatterade biljetter i CE. Det som är det mest kostsamma i flygbolagens biljetter är inte hårdvaran du får...t ex. catering, drycker etc utan flexibiliteten på biljetten. Genom att BA erbjuder ett bra pris på deras businessclass mot att den har samma flexibilitet som economy når de ut till en större kundkrets. I regel behöver inte leisure resenären lika stor flexibilitet på sin biljett än vad coporate gör. Detta gör att de kan öka sin revenue på sina flygbiljetter. Har många gånger frågat SAS varför de inte har något motsvarande? Om det finns en efterfrågan hos t ex. BA mellan ARN-LHR så borde SK ha samma motsvarande. Det till trots att BA:s lounge i regel håller en högre klass.

Håller med dig till fullo. Med tanke på hur sällan busines kabin är slutsåld finns det alla skäl att skapa en ny fare-bucket för rabatterad business.Till visst försvar av SAS bör man komma ihåg att BA sitter på helt andra resurser och kapital. BA har fler 747-400 och 777 än SAS (partners ej inräknade) total flygplans flotta.

SAS kommer aldrig någonsin i mänsklighetens historia sälja C biljetter till London för 2400kr dvs som Y upgrade fares, aldrig, aldrig någonsin. Hos SAS betalar man bara för flexibiliteten, aldrig för servicen. De är ju dessutom väldigt måna om att behålla någon slags exklusivitet i sin C produkt.

Vill man flyga billigt med SAS i C till LHR rekommenderar jag att du köper ett travelpass ARN-LHR i C för 360 000kr, res t/r varje dag så ligger du nere i motsvarande pris som en enkelresa i Economy.

Då får man nog också instant Pandion ;)

Last edited:
Intressant. BA Club Europe känns affärsmässig och bra mycket exklusivare än Economy kabinen, rabatterade biljetter till trots.

Upplever inte SAS C klass som något exklusivt i gämförelse med BA, samma typer av stolar som i economy. BA har ju något bredare stolar i CE då de alltid blockar av mittenstätet...dessutom extra plats för att ställa från sig champagneglaset...=) Att SAS inte erbjuder samma sak ifrågasätter jag starkt. SAS är ett bolag som länge legat på ruinens brant och alla sätt som man kan tjäna pengar på ska man ta. I synnerhet SAS. Och det är ju konstigt att KF t ex. erbjuder upgrades via OT, men inte SAS på deras intra-europa flygningar.

Vi får hoppas att det jag hörde från SAS pressansvarige blir verklighet. Man ska satsa igen. Senaste 10 åren har varit konstant kamp och uppförsbacke, men nu ser man ljusare på framtiden. Även om senaste rapporten inte var lysande är det bättre än tidigare. Jag tror alla vill att SAS ska kunna hitta tillbaka till gammal god form. Fler och fler kollegor på mitt kontor hoppar av från EB dock. Oerhört trötta på att bli så straffade när de flyger deras Economy kabin.

Toppen