Senaste nytt

Skicka matvaror till USA?

Ja, exakt så.

@Brandten, frågade en kompis, som tipsade om denna hemsidan: Willy's Products Scandinavian Food Store

@sembl sitter säkert med något tips också :)

Amazon.com : Swedish Farmer Cheese (Hushallsost) Whole Wheel : Gourmet Food : Grocery & Gourmet Food fick åtminstone jag upp vid en snabb sökning. Finns för leverans åtminstone i Chicago som jag råkade ha inställt. Men jag har inte kollat i detalj.

Att det fanns så mycket Svenska varor att köpa, ingen risk att flytta till USA kommer inre sakna min ICA butik, det finns till och med Svenska disktrasor att köpa i USA.

Att det fanns så mycket Svenska varor att köpa, ingen risk att flytta till USA kommer inre sakna min ICA butik, det finns till och med Svenska disktrasor att köpa i USA.

För att inte tala om

swedish_fish_mini_assorted_861gram-48625211-67769698-org.jpg

Kött verkar vara en produkt som inte går att flyga in med till USA.
När dick gick att flyga in obehindrat innan Corona, blev min Mamma stoppad vid bagagebandet i Newark av tullens "sniffer hundar". En ouppäten salami-macka fick plockas fram och slängas, om hon inte ville följa med för vidare förhör.

Ost är inget problem. Köttbullar är ett problem.

Försökte få med mig en stor frusen falukorv till några kompisar vid tillfälle. Tullen på Newark hävdade att det var kött. Jag argumenterade för att det inte var kött "på riktigt". Slutade ganska snabbt med att jag fick välja mellan att lämna korven, eller lämna korven OCH följa med in i ett annat rum. Jag lämnade korven.

Inte bara kött - mjölk, ägg, fjäderfä
Fast konserverad falukorv på burk borde gå bra - finns det?
Bratwurst på burk finns ju

3:e uppifrån ser ut som en falukorv, eller salami...
0334-0414%20Travelers%20Avoid%20Fines%20and%20Delays%20%28Vertical%208.5x11%29%20ENG.jpg

Den här tråden får (pun intended) mig att tänka på en historia från min norska kompis.

På 90-talet medan jag fortfarande bodde i USA skulle min landsman åka tillbaka efter julledigheten. Han var uppväxt på en bondgård utanför Bergen och hade med sig ett ”fenalår”. Det är en norsk delikatess som är ett saltat/torkat får/lamm-lår.

På O’Hare fastnar han i tullen:

“Sir, you can’t bring meat into the US”.

“Is there no exception?” frågar min polare.

”Only if you bring a certified clean bill of health from a veterinarian”.

“Last time I looked, the animal was healthy but now it may have a limp”.

US CBP agenten tycke inte det var roligt. Jag skrattar fortfarande snart 25 år senare. Också av att han hade mage att göra en sådan sak.

Last edited:
Ost skriver du upp på tulldeklarationen när du ska in i landet, men som redan nämnts i tråden så är alla köttprodukter körda.

Visst kan du chansa och inte ta upp det i din deklaration, men det hade jag inte gjort. "Sniffer hundarna" är fenomenala. Ett kvarglömt äpple sniffade du upp för väldigt många år sedan som också är big no no i deras ögon, men dotterns ostmackor har varit godkända (med ifylld lapp). Har även tagit med hela ostbitar när vi har hyrt lägenhet/hus längre tid och med rätt ifylld tulldeklaration så har det alltid var okej.

Den stora frågan är bara hur länge mottagaren kan vänta på sin ost? Just nu kommer de flesta av oss inte ens in i landet... Jag hade därmed satsat på IKEA eller Amazon för att leta rätt på det som saknas/behövs.

"Sniffer hundarna" är fenomenala. Ett kvarglömt äpple sniffade du upp för väldigt många år sedan som också är big no no i deras ögon, men dotterns ostmackor har varit godkända (med ifylld lapp).
För ca 20 år sedan markerade en beagle på min axelremsväska när jag stod i Miami och väntade på mitt incheckade bagage. Påverkad av Miami Vice blev jag lite bekymrad över att det var en narkotikahund som fått kortslutning i nosen och att Don Johnson & co skulle komma rusande med dragna puffror. o_O Efter några frågor från hundföraren visade det sig att det förmodligen var doften av ett äpple som hunden markerat på. Jag hade stoppat ner äpplet i väskan för att äta på vägen till Arlanda. Sedan hade jag glömt bort äpplet, hittat det i väskan medan jag var ombord (tror det var första benet - bytte nog i AMS den gången), och då ätit upp det. Så det hade varit ett äpple typ 8 timmar innan i den väskan! Så det var ganska bra trim på den nosen... :D Jag har för mig att hunden fick lite godis sedan detta var klarlagt.

IKEA hittar du allt på eller till och med på lokala matbutiken i USA brukar man hitta WASA knäcke och sen har de Jarlsberg i deli eller Bors head munster cheese som är som hushållsost.

Toppen