Senaste nytt

Skicka matvaror till USA?

Valley

Medlem
Skulle behöva få över 1kg hushållsost och 1kg köttbullar till Washington. Någon som vet om mat blir stoppat i tullen? Alternativ två: Kan man flyga över med det i incheckat bagage?

Såg hur kompisens mat såg ut som han skickade till sig på Filippinerna.
Han tog snigelfrakt och tänkte inte på vad som händer under någon vecka.

Annars är risken stor att tullen lägger vantarna på det. Om du inte vill göra lite prover.
 

Homer

Medlem
Här är lösningen på köttbullsproblemet, det är tillåtet på konservburk.


Commercially-packaged and labelled, cooked, shelf-stable meat items in unopened packages from affected countries are allowed, with one exception. Sheep and goat meat/products cannot enter from BSE-affected countries. View a list of these countries
USDA APHIS | International Traveler: Meats, Poultry, and Seafood


kottbullar-i-graddsas-600.jpg


Kan nog bli svårare att hitta nedanstående


yYK3VuIMalcDTb4oAmvPBWFLzvo.jpg
 

Ubbe

Medlem
Ja jag har haft med mig runt 20-25 kg lingonsylt (Sådan i plasttuber) inpackade i täta plastpåsar på en flygning till Cambodia. Övernattning i Bangkok och när jag lämnade flygplatsen dök det upp fyra-fem k-pist beväpnade poliser och tryckte upp mig mot väggen. Med var även ett gäng aspiranter/studenter i bakgrunden. Jag blev skiträdd men när de bar mig öppna väskan så började jag skratta, då förstod jag vad det gällde.
Oh, sa jag, Its just lingonberryjam for my friend in Cambodia... Lite glada skratt senare och ett antal foton från aspiranterna så fick vi gå vidare.
Värre var det för en kollega som arbetade med strålskydd, och som via Paris skulle någonstans för att föreläsa. Där kom tre beväpnade franska poliser å kopplade handfängsel på honom och hans kollega samt låste in dem i var sin cell. De hade checkat in en väska innehållande en torso i plast för röntgenundersökningar, vilket då någon hade sett på röntgen när väskan kollades. De kom med ett senare flyg och hann föreläsa enl plan. Småskärrade dock.
 

Valley

Medlem
Slog mig.
Varuprov kan vara ett sätt att komma igenom regelverket.
En gång i världen fanns undantag för just varuprover.
Så vacuumpackar du å kör torris-frakt
 
Toppen