Senaste nytt

Skev prissättning SAS inrikes Sverige

SDL

Medlem
Hej,

Någon mer än jag som reagerat på SAS prissättning inrikes sedan pandemins start?

Jag flyger ofta (både privat och i tjänsten) inrikes i Sverige. På senare tid är det oftast betydligt billigare att boka 2 separata biljetter tex GOT-ARN + ARN-SDL än att göra en genomgående bokning GOT-ARN-SDL.

Ett exempel:
GOT-ARN-SDL 6 Juni kl 16.10-18.55 kostar 3021 kr/person (Go light)
GOT-ARN 6 Juni kl 16.10-17.10 kostar 849 kr (Go light)
ARN-SDL 6 Juni kl 17.50-18.55 kostar 899 kr/person (Go light)
Summa separata biljetter 849 + 899 = 1748 kr/person

Alltså nästan dubbelt så dyrt med en genomgående bokning än 2 separata bokningar!!!

Liknande scenario om man väljer SAS Go Smart eller Plus Smart.

Att åka på 2 separata biljetter är inte optimalt om man reser med familj och behöver ha bagage (vi har testat detta några gånger men fått till svar att de inte kan checka in bagaget hela vägen. Som tur är har jag vid dessa tillfällen haft en genomgående biljett för mig själv som jag kunnat "registrera" bagaget på).

Det är inte heller så kul med separata biljetter vid eventuella förseningar.

Skall det verkligen behöva vara såhär?

Attachments

• GOT-ARN-SDL.png
    GOT-ARN-SDL.png
    288,4 KB · Visningar: 141
  • GOT-ARN.png
    GOT-ARN.png
    305,8 KB · Visningar: 139
  • ARN-SDL.png
    ARN-SDL.png
    252,1 KB · Visningar: 139
Hej,

Någon mer än jag som reagerat på SAS prissättning inrikes sedan pandemins start?

Jag flyger ofta (både privat och i tjänsten) inrikes i Sverige. På senare tid är det oftast betydligt billigare att boka 2 separata biljetter tex GOT-ARN + ARN-SDL än att göra en genomgående bokning GOT-ARN-SDL.

Ett exempel:

Alltså nästan dubbelt så dyrt med en genomgående bokning än 2 separata bokningar!!!

Liknande scenario om man väljer SAS Go Smart eller Plus Smart.

Att åka på 2 separata biljetter är inte optimalt om man reser med familj och behöver ha bagage (vi har testat detta några gånger men fått till svar att de inte kan checka in bagaget hela vägen. Som tur är har jag vid dessa tillfällen haft en genomgående biljett för mig själv som jag kunnat "registrera" bagaget på).

Det är inte heller så kul med separata biljetter vid eventuella förseningar.

Skall det verkligen behöva vara såhär?
Det låter som att du tycker det finns ett värde för egen del att kunna resa på genomgående biljett. Att säljaren då försöker få ut mer betalt tycker jag känns ekonomiskt vettigt.
Om det är rimliga prisskillnader kan diskuteras, men risken för ökade kostnader vid strul är sannolikt ganska stor för bolaget.

Det låter som att du tycker det finns ett värde för egen del att kunna resa på genomgående biljett. Att säljaren då försöker få ut mer betalt tycker jag känns ekonomiskt vettigt.
Om det är rimliga prisskillnader kan diskuteras, men risken för ökade kostnader vid strul är sannolikt ganska stor för bolaget.

Det intressanta är om SAS gjort ett medvetet val kring extrakostnaden för att slippa strul eller om de bara har usla prisalgoritmer.

Det finns absolut ett värde i att ha en genomgående bokning. Som du säger kan man dock diskutera om det är en rimlig prisskillnad, vilket jag inte anser att det är. Vad som är värt att notera är att det inte tycks vara ett lika stort påslag för genomgående bokningar på internationella destinationer.

Last edited:
Det intressanta är om SAS gjort ett medvetet val kring extrakostnaden för att slippa strul eller om de bara har usla prisalgoritmer.
Kikade runt på flera rutter i juni, bla UME-GOT, LUL-GOT och det är samma där. Genomgående biljetter betydligt dyrare än separata biljetter för varje hopp.
Jag tror det är SAS som håller på att lägga om hela tidtabellen för våren och då verkar prisalgoritmerna inte hänga med.

/ TT

Ja, det vore intressant att veta vad det beror på! Oavsett, så tror jag tyvärr att dessa priser (om ca 6000-8000 kr/pers t&r) avskräcker många privata resenärer inrikes!

Last edited:
Kikade runt på flera rutter i juni, bla UME-GOT, LUL-GOT och det är samma där. Genomgående biljetter betydligt dyrare än separata biljetter för varje hopp.
Jag tror det är SAS som håller på att lägga om hela tidtabellen för våren och då verkar prisalgoritmerna inte hänga med.

/ TT

Mycket möjligt. Tyvärr har det varit såhär under hösten 2021 också!

Jag tror nog det är helt medvetet.

Under pandemin har det varit betydligt mer störningar på de flyg som gått. Dels sas 737-700 fulingar, men också saker som plötslig under bemanning på både flygbolaget själva och flygplatserna på grund av sjukdom i personalen.

På grund av detta har sas kostnader för missade anslutningar gått upp. Denna kostnad måste täckas, därmed högre priser på de biljetterna. Samtidigt med detta så har konkurrensen minskat med konkurrenter som gått under eller gått genom rekonstruktion. Konkurrensen är på väg tillbaka, men de övriga kostnaderna finns nog kvar ett tag till.

I det här fallet jämför vi äpplen och päron. Det exempel du visar har vi olika bokningsklasser beroende på om vi har genomgående eller inte. Dvs (K,K) på genomgående biljett och (L) om du delar upp flighterna separat.

Ett exempel:

Biljetten GOT-ARN-SDL 6 Juni kl 8.30-18.55 är dock prissatt i bokningsklass (L,L) för summan 1441kr vilket är 307kr billigare än att köpa biljetterna separat.

Eftersom det verkar finnas L-klass på respektive ben som du önskar borde det även gå att snickra ihop en genomgående biljett i L-klass vilket skulle prissättas betydligt billigare än den K-klass du får upp på hemsidan. Frågan är bara varför L-klass inte kommer upp automatiskt. (IT-strul eller married segments?)

Om du vill boka detta skulle jag rekommendera att försöka ringa in och boka den via kundtjänst, har du tur kanske du kan få en hjälpsam agent som förstår problemet och kan lösa det. Frågan är bara hur många försök du behöver för att hitta en hjälpsam agent...

Med tanke på att SAS just nu verkar ställa in mängder med flyg under våren skulle jag inte våga mig på att köpa en biljett per sträcka.
Risken är ju rätt stor att fösta benet blir inställt och du bli ombokad till en senare flight med ankomst efter när nästa flyg skulle avgått...
Visst du kan ju ringa in och ändra bokningen inom 15 dagar - men hur gör du om det inte finns några tidigare flyg just den dagen ?

/ TT

• Gilla
Reactions: SDL
Toppen