Senaste nytt

Skev prissättning SAS inrikes Sverige

I det här fallet jämför vi äpplen och päron. Det exempel du visar har vi olika bokningsklasser beroende på om vi har genomgående eller inte. Dvs (K,K) på genomgående biljett och (L) om du delar upp flighterna separat.

Biljetten GOT-ARN-SDL 6 Juni kl 8.30-18.55 är dock prissatt i bokningsklass (L,L) för summan 1441kr vilket är 307kr billigare än att köpa biljetterna separat.

Eftersom det verkar finnas L-klass på respektive ben som du önskar borde det även gå att snickra ihop en genomgående biljett i L-klass vilket skulle prissättas betydligt billigare än den K-klass du får upp på hemsidan. Frågan är bara varför L-klass inte kommer upp automatiskt. (IT-strul eller married segments?)

Om du vill boka detta skulle jag rekommendera att försöka ringa in och boka den via kundtjänst, har du tur kanske du kan få en hjälpsam agent som förstår problemet och kan lösa det. Frågan är bara hur många försök du behöver för att hitta en hjälpsam agent...
Går det att boka, prissätta och biljettera på detta vis i valfri GDS / resebyrå?

Jag skulle tro att detta kan vara avsiktligt från SAS sida med hjälp av gifta segment.

Tillgängligheten enlig EF är om man tittar på var flight för sig:
EFsingle.png

Notera att efterföljande flighten SK60 är helt utnollad - även om TK ser en möjlighet att sälja lite biljetter på den flygningen.

Om man tittar på flighterna ihop är lägsta klass H
EFconnect.png

På sas.se syns detta genom ett "hutlöst" pris

SAS.png

Notera att om man är villig att åka 8:30 från GOT finns ju uppenbarligen billigare biljetter på SK54 så min killgissning är att a) SAS ser en möjlighet att få mer betalt på en flygning med kort anslutning men OCKSÅ b) att SK60 är fullsatt då en missad anslutning skulle medföra övernattningskostnader för SAS. Du betalar helt enkelt på förhand för att SAS skall ta hand om dig om något strular. Ibland kallas det försäkringspremie ;)

Jag skulle tro att detta kan vara avsiktligt från SAS sida med hjälp av gifta segment.

Tillgängligheten enlig EF är om man tittar på var flight för sig:
Visa bifogad bild 126629

Notera att efterföljande flighten SK60 är helt utnollad - även om TK ser en möjlighet att sälja lite biljetter på den flygningen.

Om man tittar på flighterna ihop är lägsta klass H
Visa bifogad bild 126630

På sas.se syns detta genom ett "hutlöst" pris

Visa bifogad bild 126631

Notera att om man är villig att åka 8:30 från GOT finns ju uppenbarligen billigare biljetter på SK54 så min killgissning är att a) SAS ser en möjlighet att få mer betalt på en flygning med kort anslutning men OCKSÅ b) att SK60 är fullsatt då en missad anslutning skulle medföra övernattningskostnader för SAS. Du betalar helt enkelt på förhand för att SAS skall ta hand om dig om något strular. Ibland kallas det försäkringspremie ;)
Håller med i stort förutom stycket b) med SK60
Den är redan nu en 737-700 :(

Toppen