Senaste nytt

Skandinavisk mat utomlands

Jakob K

Medlem
Jag saknar inte alls svensk mat. Däremot finns det så klart kök som jag gärna undviker utomlands, framförallt det tyska.
 

Nemo

Medlem
Undra om jag är den enda som inte saknar svensk mat här på forumet när jag är borta längre perioder. Oftast kan man hitta andra kök och behöver inte bara äta lokal mat. Vad är svenskt ? Gevalia + fläskfile med bea på planka ? Pytt i panna finns tex i otal många varianter på lokal nivå i olika länder.

Skulle vara kul att veta vad det är folk saknar mest när man är ute och reser gällande mat. Jag brukar alltid ha med mig Lakrisal om det nu får räknas till mat.
När jag bott utomlands längre perioder så har jag saknat säsongsbundna bakverk; semlor, pepparkakor, lussekatter etc. Har löst det genom att baka själv, vilket kan vara ett äventyr i sig då det är få länder som folk bakar själv. Jäst går att köpa direkt på bagerier och ugn får man se om någon bekant har.
 

flum

Medlem
Jag saknar egentligen inte svensk mat heller men när jag bodde i Colorado och letade efter dugliga ostar till en middag hittade jag av en slump en ostimportör i Longmont som hade den heliga trippeln Wasaknäcke-kalles kaviar-västerbottenost på lager. Blev några vändor dit måste erkännas, men generellt så saknar jag inget i det svenska köket.
 

SvartMjolk

Medlem

AABack2ARN

Medlem
Tror den FIKA också finns i Singapore.

Toast Skagen eller löjromstoast - det kan jag sakna utomlands. Åt för övrigt Toast Skagen på BLT i Waikiki för några år sedan - smakade riktigt bra. :)
 
Undra om jag är den enda som inte saknar svensk mat här på forumet när jag är borta längre perioder. Oftast kan man hitta andra kök och behöver inte bara äta lokal mat. Vad är svenskt ? Gevalia + fläskfile med bea på planka ? Pytt i panna finns tex i otal många varianter på lokal nivå i olika länder.

Skulle vara kul att veta vad det är folk saknar mest när man är ute och reser gällande mat. Jag brukar alltid ha med mig Lakrisal om det nu får räknas till mat.

Lakrisal och Salt & Blandat är alltid med på längre resor och det räknas som mat.
 

Magino

Medlem
Det jag saknar när jag varit på resande fot ett tag är svenskt godis och skaldjur från Bohuslän.
 
Toppen