Senaste nytt

Ska KLM och Airfrance flytta till Terminal 5 på Arlanda?

Interessant. Delta är redan i T5. Det måste varit så smärta att transfer från Delta till KLM eller Air France (och vice-versa).

ARN har hittills varit slutstation för Delta-flygen utan transitpax, och har mest befunnit sig på T5 för deras plan är för stora för T2.

Kanske blir annorlunda nu vad gäller transitpax (SAS kan ju sälja codeshare på Delta istället för att flyga själva så kan de flytta ytterligare plan till CPH), men deras placering på Arlanda hänger inte ihop med KLM/AF.

ARN har hittills varit slutstation för Delta-flygen utan transitpax, och har mest befunnit sig på T5 för deras plan är för stora för T2.

Kanske blir annorlunda nu vad gäller transitpax (SAS kan ju sälja codeshare på Delta istället för att flyga själva så kan de flytta ytterligare plan till CPH), men deras placering på Arlanda hänger inte ihop med KLM/AF.
Jag visste inte att T2 inte kan betjäna stora flygplan.

Hoppas vi får fler direktflyg från ARN också ;).

Jag hoppas också att det tillkommer nya destinationer från ARN, t.ex. Taipei (China Airlines) och Seoul (Korean Airlines)? När det ryska luftrummet öppnas tror jag att den arktiska rutten är den kortaste mellan Norden och Östasien. Finnair är mycket bra på koreanska/japanska turister till Europa. SAS borde tänka på att locka asiatiska turister. Och sedan bli ARN med fler transitpax. (Kan vara bättre för ARN???)
(Just my wishful thinking ;)

Jag hoppas också att det tillkommer nya destinationer från ARN, t.ex. Taipei (China Airlines) och Seoul (Korean Airlines)? När det ryska luftrummet öppnas tror jag att den arktiska rutten är den kortaste mellan Norden och Östasien. Finnair är mycket bra på koreanska/japanska turister till Europa. SAS borde tänka på att locka asiatiska turister. Och sedan bli ARN med fler transitpax. (Kan vara bättre för ARN???)

Håll inte andan, den uttalade strategin är att CPH är den huvudsakliga hubben.

Nja, för stora är de inte. De flyger ju 757-200.
BA flög ju 767-300 pre-covid, och det gick ju fint att ansluta till gate. Skulle snarare tro att det handlar om passagerarflöden kopplat till passkontroll och tull. Delta gick väl förr från T2 om jag inte minns fel? Förr som i 5-6 år sedan typ.

Har även för mig att Norwegians 787 från början gick från T2 innan DY flyttade till T5. Det sista ska jag dock låta vara osagt.

Taipei kommer nog inte bli av från vare sig Köpenhamn eller Arlanda. Detta av diplomatiska anledningar. Det saknas t.ex bilaterala avtal.

Last edited:
Tillägg till föregående. Kom nu på att jag levde i svunna tider. Delta flyger ju givetvis 767 nuförtiden och inte 752 som förr.
Men storleken borde inte spela roll med tanke på att BA flög samma maskin till T2.

Tillägg till föregående. Kom nu på att jag levde i svunna tider. Delta flyger ju givetvis 767 nuförtiden och inte 752 som förr.
Men storleken borde inte spela roll med tanke på att BA flög samma maskin till T2.

Ja, det verkar finnas två gater som kan hantera 767 enligt Swedavias lista. Får rätta mig själv. Men sen vet jag inte om det finns andra inskränkningar i bagagesystemet, immigration etc som gör att man inte vill vara där.

Jag hoppas också att det tillkommer nya destinationer från ARN, t.ex. Taipei (China Airlines) och Seoul (Korean Airlines)?
Ska man hoppas är det nog bättre att hoppas på att så många befintliga Star Alliance-bolag som möjligt stannar kvar på ARN, även om de inte längre kommer att ha anslutningar med SAS. :oops:
Jag sticker ut hakan rejält och gör några gissningar angående tillkommande SkyTeam-bolag till "SAS-land" under kommande 1-2 åren, sådana där gissningar som man garanterat får äta upp när de slår helt fel: o_O
- Det är mest sannolikt att Korean Air öppnar en linje från ICN, men då blir det förmodligen till Köpenhamn, för att komma på lite längre avstånd från Finnair (som flyger HEL-ICN) och möjligen för att kunna samordna sig med SAS fraktverksamhet. En ICN-linje tror jag skulle bygga till del på frakt.
- Näst mest sannolikt tror jag är att Delta öppnar en linje till, endera JFK-OSL eller en ytterligare linje till CPH från någon av sina hubbar (ATL, DTW eller BOS).
- Därefter i sannolikhet rankar jag China Eastern, och de skulle möjligen kunna starta en linje från Shanghai till ARN för att slippa konkurrera direkt med SAS på CPH-PVG.
- China Airlines tror jag är mindre sannolikt, men inte alldeles omöjligt. Om EVA Air inte såg någon anledning att flyga till Star Alliance-partnern SAS hubbar, så kanske inte heller China Airlines gör det?
- En annan högoddsare, med ungefär samma sannolikhet som China Airlines, skulle kunna vara Vietnam Airlines.

Men jag har haft fel förr och kommer förmodligen att ha fel igen. :cool:

När det ryska luftrummet öppnas tror jag att den arktiska rutten är den kortaste mellan Norden och Östasien. Finnair är mycket bra på koreanska/japanska turister till Europa. SAS borde tänka på att locka asiatiska turister. Och sedan bli ARN med fler transitpax. (Kan vara bättre för ARN???)
Det kommer att dröja länge innan västbolag flyger över Ryssland igen, inte omöjligt att det kommer att ta decennier. För länge sedan hade SAS kanske kunnat välja att använda ARN som long haul-hubb mot Asien och för all del OSL som long haul-hubb mot Nordamerika (eftersom OSL är närmare nordöstra USA än CPH när man tar hänsyn till storcirkel-avståndet). Men nu har SAS bara kvar Danmark som statlig delägare och Finnair är sedan länge väletablerat på Asien, så det kommer fortsatt att vara CPH som är SAS long haul-hubb. Frågan är väl mest om ARN och OSL får behålla enstaka SAS-long haul-direktlinjer, eller inga alls. Å ena sidan vill danskarna ha så mycket som möjligt till CPH, men å andra sidan bygger SAS affärsmodell på att även Norge och Sverige är rimligt lojala hemmamarknader, så det finns en risk med att centralisera för mycket till CPH, om det sker till priset av tappade marknadsandelar.

Toppen