Senaste nytt

Ska KLM och Airfrance flytta till Terminal 5 på Arlanda?

- Det är mest sannolikt att Korean Air öppnar en linje från ICN, men då blir det förmodligen till Köpenhamn, för att komma på lite längre avstånd från Finnair (som flyger HEL-ICN) och möjligen för att kunna samordna sig med SAS fraktverksamhet. En ICN-linje tror jag skulle bygga till del på frakt.
De flyger redan en gång i veckan till Oslo. Såg planet där tidigare idag och är planerat om 7 dagar igen. Men det kanske är en ren sommarlinje för turism/kryssning?

De flyger redan en gång i veckan till Oslo. Såg planet där tidigare idag och är planerat om 7 dagar igen. Men det kanske är en ren sommarlinje för turism/kryssning?
Ser man på, den syns inte på Flightconnections (som brukar ha säsongslinjer, men inte charter).

KE9988 är i luften nu. Men flight numret tyder väl på någon form av charter gissar jag
Ja, charter. På sommaren.

Annars flyger ju Korean Air Cargo massa norsk lax till Korea. Förhoppnings blir det även reguljära flygningar för oss icke-laxar i framtiden!

- Därefter i sannolikhet rankar jag China Eastern, och de skulle möjligen kunna starta en linje från Shanghai till ARN för att slippa konkurrera direkt med SAS på CPH-PVG.
Tror China Easterns sommarlinje till Arlanda är G och kommer nog först av alla andra linjer du påpekade.

• Gilla
Reactions: hco
Ingen som tror på att Saudi vill starta linje från CPH till JED? För långt avstånd att flyga med deras regional A320 och A330 är för stor kanske?
En bra fråga, tänkte inte på dem. Baserat på att Qatar, Emirates och sedan nyligen även Etihad flyger på CPH skulle jag säga nej. Men när Riyadh Air verkligen kommer igång är det väl troligt att de tänker utöka nätverket jämfört med Saudia, och då kan väl Riyadh till en eller flera av de nordiska huvudstäderna vara aktuellt, någon gång i framtiden. Fast det har väl inte sagts något om allianstillhörighet för Riyadh? Om de står utanför SkyTeam kan de lika gärna flyga på ARN som CPH, så behöver de bara konkurrera med två av ME3-bolagen snarare än alla tre.

Toppen