Senaste nytt

Ska KLM och Airfrance flytta till Terminal 5 på Arlanda?

taproom0j

Ny medlem
(Ursäkta min dåligt svenska)

Tror ni att KLM och Airfrance ska flytta till Terminal 5 på nära framtiden?
Från September SAS är med Sky Team men KLM och Air France flyga från Terminal 2. Transfer mellan Sky Team och SAS ska bli svåret om flygbolaget flyga fran olika terminal. (Det är ju mölig men inte praktiskt)
 
(Ursäkta min dåligt svenska)

Tror ni att KLM och Airfrance ska flytta till Terminal 5 på nära framtiden?
Från September SAS är med Sky Team men KLM och Air France flyga från Terminal 2. Transfer mellan Sky Team och SAS ska bli svåret om flygbolaget flyga fran olika terminal. (Det är ju mölig men inte praktiskt)
Det är bara en tidsfråga.
 
Det finns ju fortfarande en buss som går airside mellan T2 och T5 som underlättar något (dvs man behöver inte gå igenom säkerhetskontroll igen på nästa terminal), men som @Flyer722 säger så lär det ju bara vara en tidsfråga innan de bytt terminal. Den mer intressanta frågan är ju om det sker några andra terminalbyten, dvs om någon flyttar T5->T2, annars börjar det väl snart bli lite glest på T2.
 
Men är vi säkra på att Air France och KLM kommer välja SAS Ground Handling och säga upp nuvarande leverantör? Det är väll en förutsättning för att byta terminal?
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Men är vi säkra på att Air France och KLM kommer välja SAS Ground Handling och säga upp nuvarande leverantör? Det är väll en förutsättning för att byta terminal?
Tror jag hörde något om att SGH förlorar alla kontrakt nu med tredjeparts bolag. Visst inte tillåtet nu under "omkonstrueringen" eller vad den heter, att hanterar något annat än sina egna...
 
Men är vi säkra på att Air France och KLM kommer välja SAS Ground Handling och säga upp nuvarande leverantör? Det är väll en förutsättning för att byta terminal?

Nja, det är ju inte alla bolag på T5 som använder SAS Ground Handling. T.ex. så bytte väl Lufthansa för ett tag sedan?
 
Killgissar att det kan bli i samband med att man drar igång jobbet med flygplatsens plattor till hösten. Då kommer det säkert bli rockad för flera bolag. Totalt kommer det arbetet pågå i 8 år (en i taget).
 
Tror jag hörde något om att SGH förlorar alla kontrakt nu med tredjeparts bolag. Visst inte tillåtet nu under "omkonstrueringen" eller vad den heter, att hanterar något annat än sina egna...

Det är generellt svårt att få nya inkomstkällor samtidigt som man hävdar i sin rekonstruktion att man inte kan betala sina kreditorer.

Det är samma som både AeroMexico och Avianca gjorde och det verkar vara så Anko jobbar. De gick med förlust, kunde inte öppna nya linjer etc förrän de gått igenom hela rekonstruktionen. Sen kunde de agera fritt när allt var underskrivet.
 
Men är vi säkra på att Air France och KLM kommer välja SAS Ground Handling och säga upp nuvarande leverantör? Det är väll en förutsättning för att byta terminal?

Handling har inget med terminal att göra. Visst alla Sgh’s bolag avgår från T5 men finns flera bolag på T5 som har annan handling, t.ex LH-gruppen, Emirates, Ethiopian, Tap, Norwegian etc.
Med andra ord. Det går finfint att avgå från T5 med annan handling än SGH,
Det som däremot är en röd tråd, allianstillhörighet. Alla star-bolag från T5, övriga allianser generellt på T2
 
Toppen