Senaste nytt

Skäms SAS ledning, maffia metoder

@Xilan - nextjet entry FO ligger på 250-300k SEK /året.
braathens entry FO 200-250 SEK/året.

Spekulativt, men basert på hear-say og pprune.

Men det er jo av lite interesse, for så vidt jeg vet er det stor forskjell på lønnsutviklingen i selskapene.
 
Vill man ha pilotjobb så finns det uppsjö av flygbolag i Asien som saknar erfarna piloter, är det bara byta jobb om man inte trivs i nuvarande jobbet.
Problemet är nog de nordiska piloterna vill stanna kvar i Norden eller i Europa (mycket förståeligt) då har man inte så mycket val även om det finns mycket jobb på andra sidan av kontinenten.
 
Utan att leka djävulens advokat så är det ju tack vare flygbolag som Ryanair, Easyjet och Norwegian som har gjort det möjligt för många av oss att kunna resa billigt inom Europa, och utan konkurrensen hade vi fortfarande behövt betala 3-4000kr för en t/r biljett till London i Economy.

Vi kan resa billigt på bekostnad av bl.a. klimatet och personalen på flygbolagen. Man kan egoistiskt tycka att det är bra ("det är ju kanon att jag kan flyga så mycket mer än tidigare för samma pengar") men det är ett kortsiktigt och simpelt sätt att se på en komplicerad sak.
 
Jag kan inte generalisera men jag har två pilotkällor på SAS som vittnar om att det är hårda tider nu och noll SAS-anda som det varit tidigare. Deras historier liknar de som @Concorde berättade om inledningsvis.

Så är det säkert och det är pga att det numera ses som en form av mänsklig rättighet att flyga mycket och långt för lite pengar. Klimatet på Norwegian, som jag har insyn i, är oerhört tufft och förr eller senare måste klimatet på SAS bli liknande för att dom ska kunna konkurrera på lika villkor. Med "mänsklig rättighet"-synen hos gemene man, med en produkt som är så okomplicerad som en flygstol (framförallt i Economy) och med total pristransparens genom Internet kommer ALLA att behöva anpassa sig till mer eller mindre samma villkor över tid.

Hur kan det här diskuteras som ett SAS-problem? LH, AF/KL och övriga går igenom exakt samma sak. Det här är en branschdiskussion.
 
Vi kan resa billigt på bekostnad av bl.a. klimatet och personalen på flygbolagen. Man kan egoistiskt tycka att det är bra ("det är ju kanon att jag kan flyga så mycket mer än tidigare för samma pengar") men det är ett kortsiktigt och simpelt sätt att se på en komplicerad sak.
Detsamma gäller ju ganska mycket tyvärr. Datorn eller telefonen du skrev ovanstående på har ju finansierat fruktansvärda mänskliga lidanden i Kongo-Kinshasha. Vi i väst har inte direkt slutat med våra kolonialism, hur goda vi än anser oss vara...
 
Alla kan inte få vd-lön!

Det är bara att beklaga, men alla kan inte få vd-lön. Alla på BC - undertecknad inkluderad - vill säkert att den flygande personalen skall ha både drägliga löner och arbetsvillkor. Under monopoltiden fick de stora bolagens personal dock löner och förmåner som stod i en klass för sig på arbetsmarknaden: när nu flyget konkurrensutsätts faller den ekonomiska grundvalen bort för detta.

Om detta kan man tycka vad man vill, men faktum kvarstår: alla arbetstagare kan inte få lön som för en vd för ett större företag (vilket många piloter på bl.a. Lufthansa och Air France har). För att återknyta till trådens inledning: SAS-ledningen skall vara stolt för att man gör vad man kan för att rädda ett traditionsrikt flygbolag med många trogna resenärer. Det innebär att ta konflikt med många särintressen, varav de fackliga organisationerna är ett.
Dessbättre har dock facken på SAS uppenbarligen en bättre verklighetsförankring än sina kollegor på t.e.x. Air France och Lufthansa. Och även om SAS-piloterna är välbetalda, så är pensionsåldern reviderad uppåt och lönerna något reducerade jämfört med läget för några år sedan.

Om motsvarande kraftmätning med särintressen på Lufthansa skrev der Spiegel international den 11 april i år:

"VC's slogan for the strike, "Stop the profit greed," was illustrated with signs depicting a crane (the Lufthansa symbol) in the clutches of unscrupulous financial investors. But the motto ended up backfiring on the pilots' union. In the public and the press, on television and in many Internet forums, discussions of the pilots' strike, instead of triggering debates over greedy fund managers, were focused on the pilots themselves. People across Germany were talking about whether the strike was justified or excessive. The Lufthansa pilots came under fire, given that their annual salaries can range up to €260,000 ($360,000). The tabloid newspaper Bild characterized the pilots as "luxury strikers" and noted that the highest-paid pilots, "with salaries of up to €21,000 a month, earn 10 times as much as bus drivers" -- the implication being that this is clearly too much.

The early retirement program for cockpit employees in the Lufthansa Passenger division triggered similar outrage. The rule, which only entered into the public awareness as a result of the strike, allows pilots to retire at 55 with 60 percent of their last salary."
 

Attachments

  • Pilot.s salaries.jpg
    Pilot.s salaries.jpg
    43,8 KB · Visningar: 262
Hur kan det här diskuteras som ett SAS-problem? LH, AF/KL och övriga går igenom exakt samma sak. Det här är en branschdiskussion.
Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher. Det behöver inte betyda lägre säkerhet för kunden, däremot innebär det sämre arbetsvillkor. Exempelvis iPhone har god kvalitet medan arbetarna där tillverkningen sker på Foxconn hade strömhopp från fabrikstaket. I Sverige är till och med den offentligt drivna sjukvården drabbad av sms-anställningar och andra otrygga arbetsförhållanden vilket förvärrar det landstingsdrivna organisatoriska kaoset, tyvärr sänker det här säkerheten.
Det är glädjande att dagens förändrade arbetsmarknad kommer till debatt även här på bc.se där många (alla?) är resenärer och kan se bortom den glest befolkade avkroken i norra Europa.

"The race to the bottom is a socio-economic phenomenon in which governments deregulate the business environment or taxes in order to attract or retain economic activity in their jurisdictions, resulting in lower wages, worse working conditions and fewer environmental protections. An outcome of globalization and free trade, the phenomenon may occur when competition increases between geographic areas over a particular sector of trade and production."
 
SAS har ytterligare press på sig att skära kostnaderna då man gör dåliga resultat. Det jag hör från insatta (Piloter) är skrämmande. SAS ledningen använder numera rena utpressningstaktiker för att få igenom sina förslag som är usla från en arbetstagares perspektiv.

Problemet med kostnaderna är ett akut SAS-problem, då SAS har majoriteten av sina flygningar inom Europa och utsätts följaktligen för intensiv konkurrens. BA/AF/KL/LH har mycket större andel internationella flygningar och där är konkurrensen (ännu) inte lika hård. Så

Så här skrev DN i september i år:
"SAS har de högsta personalkostnaderna i flygbranschen, enligt en rapport om flygets framtid i Norge beställd av norska Arbetsforskningsinstitutet.
Bolaget lade 32 procent av sina intäkter på löner och pensioner i fjol, Ryanair lägger 9,5 procent och Norwegian 17,4 procent, enligt rapporten.
SAS personal kostar alltså ungefär tre gånger så mycket som Ryanairs anställda, och dubbelt så mycket som Norwegians."

För att personalens skall ha kvar ett drägligt betalt arbete och vi resenärer skall kunna fortsätta flyga med ett nordiskt kvalitetsbolag så måste SAS anpassa sina kostnader till en rimlig nivå. Det betyder att löner och förmåner måste ner till de som är gängse på arbetsmarknaden, vilket givetvis är en smärtsam process. Men SAS måste för det är helt enkelt väldigt få resenärer som i längden är beredda att betala det biljettpris det innebär att ha - relativt arbetsmarknaden i övrigt - extremt höga personalkostnader
 
Det här är inte bara en branschtendens, det är en global tendens igenom alla branscher. Det behöver inte betyda lägre säkerhet för kunden, däremot innebär det sämre arbetsvillkor. Exempelvis iPhone har god kvalitet medan arbetarna där tillverkningen sker på Foxconn hade strömhopp från fabrikstaket. I Sverige är till och med den offentligt drivna sjukvården drabbad av sms-anställningar och andra otrygga arbetsförhållanden vilket förvärrar det landstingsdrivna organisatoriska kaoset, tyvärr sänker det här säkerheten.
Det är glädjande att dagens förändrade arbetsmarknad kommer till debatt även här på bc.se där många (alla?) är resenärer och kan se bortom den glest befolkade avkroken i norra Europa.

"The race to the bottom is a socio-economic phenomenon in which governments deregulate the business environment or taxes in order to attract or retain economic activity in their jurisdictions, resulting in lower wages, worse working conditions and fewer environmental protections. An outcome of globalization and free trade, the phenomenon may occur when competition increases between geographic areas over a particular sector of trade and production."
Det där med Foxconn är intressant. Jag har för mig att det var 11 självmord som startade denna debatt om arbetsklimatet där. Man måste dock ha i åtanke att vid den tiden jobbade där runt 250.000 personer, dvs jämförbart med Malmö. Jag undrar hur många självmord som begås i Malmö under samma tidsperiod och om folket i Malmö är deprimerade...
 
Denna diskussion är intressant. Å ena sidan vill vi att piloterna skall ha samma lukrativa avtal som tidigare och om SAS försöker anpassa sig till sin omvärld så likställs man med en organisation som har åtskilliga liv på sitt samvete (dvs maffian).

Å andra sidan tycker vi det är förjävligt när SAS tar betalt för telefonbokning (en annan aktuell tråd, inget mot trådskaparen dock). Detta medan SAS konkurrenter tar betalt för allt, bland annat kortbetalning.

Det är inte SAS vi skall beskylla för denna utveckling, utan oss själva, samt våra politiker. Vi får vad vi är beredda att betala för, samt reglerar man inte outsourcing ala Norweigan måste SAS följa efter.
 
Toppen