Oj tusan, det hade jag ingen aning om. Då får jag pudla helt enkelt
Då återstår det att se hur mycket av den 3-4 timmar stora tidsskillnaden som beror på ofördelaktigt tilldelade tider (vissa kanske med flit, så att man slipper kliva på långt efter man egentligen velat sova) för nattåg, samt hastighetsskillnaden mellan tågtyperna (X2000 har rätt stor tidsvinst bara på svensk sträckning).
Om det förstnämnda är lejonparten av tidsförlusten för nattågen, och Tyskland inte "straffar" även detta långdistanståg (kanske bättre förutsättningar nu, med EU i ryggen) så ser det ju teoretiskt möjligt att kapa en del tid. Avgång 06 och ankomst 21 vore ju riktigt bra (förutom att det oavsett blir otroligt obekvämt).
Alldeles oavsett är det kul att det händer saker. Nu börjar det snart bli möjligt att ta sig långt söder om Alperna, med ett byte, under ett dygn.