Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

Hachans

Medlem
Japp, men tidsmässigt kanske både dag och natt? Lär ju ta minst 17 timmar mellan Stockholm och Leipzig
Kan ju hoppas på en rejält tidig morgonavgång och sen ankomst sent på kvällen. Så länge man inte reser en tid när man faktiskt behöver ligga så går det väl an med Flixtrains tåg.
 

Palazzi

Medlem
Kan ju hoppas på en rejält tidig morgonavgång och sen ankomst sent på kvällen. Så länge man inte reser en tid när man faktiskt behöver ligga så går det väl an med Flixtrains tåg.

Ja, du har rätt. 05.45 med ankomst 23 borde vara möjligt.

Tror de lade ner ett försök med att köra ett ”nattåg” mellan Hamburg och Basel (via omvägen Berlin) där de bara erbjöd säten.

Man bokades med blockat säte jämte sig och kunde därmed halvligga med ryggen åt fönster/vägg sidan.

Säkert mer bekvämt än buss, men vet inte om jag personligen är sugen på att testa
 

SK989

Medlem
Ja, du har rätt. 05.45 med ankomst 23 borde vara möjligt.

Tror de lade ner ett försök med att köra ett ”nattåg” mellan Hamburg och Basel (via omvägen Berlin) där de bara erbjöd säten.

Man bokades med blockat säte jämte sig och kunde därmed halvligga med ryggen åt fönster/vägg sidan.

Säkert mer bekvämt än buss, men vet inte om jag personligen är sugen på att testa
Det kan nog gå snabbare än så. Om man söker på Stockholm C - Leipzig Hbf på bahn.de för resa om en vecka (8/2) får man följande resultat:

Stockholm - Köpenhamn avg. 05.21 ank. 10.25 (X2000)
Köpenhamn - Hamburg avg. 11.26 ank. 16.01 (IC)
Hamburg - Leipzig avg. 16.34 ank. 19.32 (ICE)

Pris från 99 euro.

Även om Flixtrain kör långsammare än X2000 och ICE så sparar man in väntetiderna vid tågbyten på över 1,5 timmar enligt exemplet ovan.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det kan nog gå snabbare än så. Om man söker på Stockholm C - Leipzig Hbf på bahn.de för resa om en vecka (8/2) får man följande resultat:

Stockholm - Köpenhamn avg. 05.21 ank. 10.25 (X2000)
Köpenhamn - Hamburg avg. 11.26 ank. 16.01 (IC)
Hamburg - Leipzig avg. 16.34 ank. 19.32 (ICE)

Pris från 99 euro.

Även om Flixtrain kör långsammare än X2000 och ICE så sparar man in väntetiderna vid tågbyten på över 1,5 timmar enligt exemplet ovan.

”Problemet” är väl att de ska ”fel” väg via Berlin, påväg till Leipzig, samt att de troligen ej kommer få så fördelaktiga tider i Tyskland. Tyskarna prioriterar de regionala tågens gångtider då de har ett än mer pressat järnvägsnät än hos oss.

SJs och Snälltågets nattåg mellan Stockholm-Berlin tar mellan 15h20min -16h30min enligt tabell. Sedan 1h30min Berlin-Leipzig.

Möjligen får dagtåget lite mer fördelaktiga tider om det kan nyttjas regionalt i Tyskland, samt lite högre hastighet. Dock inte jämfört med X2000 (på delsträckan i Sverige).

16h30min om man får till det riktigt bra , men det ger ju iofs en rätt stor påverkan (då man kan ankomma 22 med rimlig morgonavgång).
 

SK989

Medlem
”Problemet” är väl att de ska ”fel” väg via Berlin, påväg till Leipzig, samt att de troligen ej kommer få så fördelaktiga tider i Tyskland. Tyskarna prioriterar de regionala tågens gångtider då de har ett än mer pressat järnvägsnät än hos oss.

SJs och Snälltågets nattåg mellan Stockholm-Berlin tar mellan 15h20min -16h30min enligt tabell. Sedan 1h30min Berlin-Leipzig.

Möjligen får dagtåget lite mer fördelaktiga tider om det kan nyttjas regionalt i Tyskland, samt lite högre hastighet. Dock inte jämfört med X2000 (på delsträckan i Sverige).

16h30min om man får till det riktigt bra , men det ger ju iofs en rätt stor påverkan (då man kan ankomma 22 med rimlig morgonavgång).
Jag tänkte också att Flixtrains tåg går "fel" väg via Berlin till Leipzig men ICE-tåget mellan Hamburg och Leipzig går via Berlin det också.
 

Palazzi

Medlem
Jag tänkte också att Flixtrains tåg går "fel" väg via Berlin till Leipzig men ICE-tåget mellan Hamburg och Leipzig går via Berlin det också.

Oj tusan, det hade jag ingen aning om. Då får jag pudla helt enkelt :)

Då återstår det att se hur mycket av den 3-4 timmar stora tidsskillnaden som beror på ofördelaktigt tilldelade tider (vissa kanske med flit, så att man slipper kliva på långt efter man egentligen velat sova) för nattåg, samt hastighetsskillnaden mellan tågtyperna (X2000 har rätt stor tidsvinst bara på svensk sträckning).

Om det förstnämnda är lejonparten av tidsförlusten för nattågen, och Tyskland inte "straffar" även detta långdistanståg (kanske bättre förutsättningar nu, med EU i ryggen) så ser det ju teoretiskt möjligt att kapa en del tid. Avgång 06 och ankomst 21 vore ju riktigt bra (förutom att det oavsett blir otroligt obekvämt).

Alldeles oavsett är det kul att det händer saker. Nu börjar det snart bli möjligt att ta sig långt söder om Alperna, med ett byte, under ett dygn.
 

Hachans

Medlem
Oj tusan, det hade jag ingen aning om. Då får jag pudla helt enkelt :)

Då återstår det att se hur mycket av den 3-4 timmar stora tidsskillnaden som beror på ofördelaktigt tilldelade tider (vissa kanske med flit, så att man slipper kliva på långt efter man egentligen velat sova) för nattåg, samt hastighetsskillnaden mellan tågtyperna (X2000 har rätt stor tidsvinst bara på svensk sträckning).

Om det förstnämnda är lejonparten av tidsförlusten för nattågen, och Tyskland inte "straffar" även detta långdistanståg (kanske bättre förutsättningar nu, med EU i ryggen) så ser det ju teoretiskt möjligt att kapa en del tid. Avgång 06 och ankomst 21 vore ju riktigt bra (förutom att det oavsett blir otroligt obekvämt).

Alldeles oavsett är det kul att det händer saker. Nu börjar det snart bli möjligt att ta sig långt söder om Alperna, med ett byte, under ett dygn.

Hur stor blir tidsvinsten för X2000 när nu Flixtrains vagnar också får köra i 200? Till Göteborg är ju tidsvinsten för X2000 bara 10-15 minuter. Avgångarna på Flix klockar in på 3h14m x:et kör på 3h06m (sen finns extremerna på precis under tre timmar och de som tar längre tid på 3h15m men de kan vi bortse från).
 

Palazzi

Medlem
Hur stor blir tidsvinsten för X2000 när nu Flixtrains vagnar också får köra i 200? Till Göteborg är ju tidsvinsten för X2000 bara 10-15 minuter. Avgångarna på Flix klockar in på 3h14m x:et kör på 3h06m (sen finns extremerna på precis under tre timmar och de som tar längre tid på 3h15m men de kan vi bortse från).

Nu blir det OT, men: Skulle gissa att det blir marginellt längre till Malmö enkom (15-20min) men sedan så brukar ju de flesta tågset med draglok behöva byta lok för passage över Öresundsbron. Detta har tidigare inneburit att alternativ till X2000 (alltså få) varit max 30min långsammare till Malmö, men sedan tappat 20-30min ytterligare när man väl passerat bron.

Så inom Sverige är tidsförlusten inte så stor, men när man geografiskt ankommit nästa land på resan (alltså Danmark) så skulle jag gissa på 40-50min efter X2000. Ingen aning om hur mycket som kan köras igen om man skippar ett antal stopp, men Flixtrain/Flixbus strategier har ju förut att stanna ganska ofta (då de säljer många resor på delsträckor).

Som sagt är det ju bara spekulationer, så vi får väl vänta och se. Får de ultimata tider, och verkligen bara stannar i Stockholm-Malmö-Köpenhamn-Hamburg-Berlin-Leipzig så kapas ju viss tid.

SJ har kommit med en indikation att deras planerade dagstrafik mellan Oslo-Göteborg-Köpenhamn-Hamburg ska ta drygt 11h (med nytt snabbtåg?) 2027 där indikerad tid mellan Oslo-Köpenhamn är ca. 15-20 min längre än Stockholm-Köpenhamn idag.

Betyder väl troligen att det är nära praktiskt omöjligt att nå Hamburg snabbare än på knappa 11h från Stockholm. Så kör de sedan exakt lika snabbt som ICE mellan Hamburg-Berlin-Leipzig så innebär det 14h, eller 2h snabbare än snabbaste alternativet med byte idag (16h8min utan förseningar). Ingen X2000 och behov av lokbyte, och så är vi uppe i 15h med även de mest optimala förutsättningarna i övrigt. I praktiken så får vi nog vara glada om man ens kan kapa 1min mot alternativ med byte idag (men man slipper ju bytet, som sagt).
 
Toppen