Det blir intressant att se vad det blir för komfort och service nivå. Det ska ju inte vara sjs vanliga vagnar. Så frågan är om det blir som nattåget inrikes (med vad jag skulle kalla en riktigt bra första klass tex) eller om det blir samma relativt låga nivå som snälltåget...
Det blir sovvagnar också, såsom på svensk inrikestrafik. Dock så hyr man vagnarna från en tysk leverantör (renoverade gamla DB-vagnar) iom att man behöver en Europeisk lastprofil som är 25cm smalare. Det var skallkrav, i upphandlingen, på sovvagnskomfort.
Skulle säga att det summa summarum är ett rätt stort fiasko utifrån vad man försökte åstadkomma. Det enda man fick till är egentligen en frekvensökning på en linje som redan drivs kommersiellt av Snälltåget. Man tar iprincip en finansiell smäll, å operatörens vägnar, för den minskade intäktsbasen som det innebär att erbjuda sovvagnskomfort (till ett pris där det beräknas finnas underlag).
Alla de andra städer med koppling till Malmö vann inte mycket på denna upphandling. Många av de folkrika städerna söder om Stockholm (som tillsammans med Stockholms summerar typ 70% av vår befolkning) har ju redan direkttåg till Köpenhamn. Från Köpenhamn finns det 3 dagliga direkttåg till Hamburg redan, förutom den linje som nattetid passerar från Stockholm-Malmö (snälltåget) i snitt 2x/vecka.
För städer som Malmö, Lund och Göteborg kan jag knappast se någon vinning alls. Från Malmö och Lund klarar man det med ett supersmidigt tågbyte idag (räkna bort Covid alltså), och inte ens bussen kräver värst mycket tid. Givetvis kan det inte jämföras med att åka nattåg, men det är ju inte så att nattåget Stockholm-Malmö transporterar fler personer än dagtåget (underlaget är alltså större för dagtåg med given tidsåtgång).
Från Göteborg kan du också byta rätt smidigt i Malmö/Köpenhamn, men de har ju också färja till närliggande Kiel.
Vet inte om detta innebär att allt är sagt om Malmö-Köln, för kanske kan man nu tillåtas direkttilldela (om man hittar något), men det är ju nära pinsamt att man spenderat denna mängd resurser på analys, presentera något där man iprincip täcker 50% av kostnaderna och INGEN är ändå intresserad
Man kan diskutera vagnsbrist etc, men sanningen är ju att det finns operatörer som därmed ser att det är BÄTTRE att driva Berlin-Prag-Wien-Bratislava-Dubrovnik på kommersiell basis än Malmö-Köpenhamn-Köln med miljoner i stimulans. Hur många procent de skulle subventionera för att att locka någon vet jag såklart inte, men om detta inte räcker bör man nog låta bli.