Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

Palazzi

Medlem
Verkar tyvärr inte gå att boka för poäng.

Hej, det stämmer.

Jag har observerat att det verkar vara fasta priser också, vilket är ovanligt för SJ. Det är samma pris på attraktiva som oattraktiva datum, och det är samma pris om jag ska till Odense eller Hamburg. Kanske har man bara inte kommit igång med sin "vanliga" prissättning, eller så förenklar detta förutsägbarheten helt enkelt.

Observerar också att jag hade missat att det finns en första klass sovvagn, som av någon anledning BARA dyker upp om man bokar tre personer. Man får väl köra no show på 1-2 resenärer helt enkelt, för detta är ända sättet att få t.ex. dusch.

Skärmavbild 2022-04-27 kl. 10.44.34.png
 

Palazzi

Medlem
Verkar tyvärr inte gå att boka för poäng.

Tydligen så prissätts tåget, som många andra EuroNight-tåg, i ÖBBs (Österrikiska järnvägsoperatören) system istället för SJs egna. Man hoppas på ändring först sent 2023 när man implementerar sitt nya bokningssystem. Detta enligt uppgifter från annat forum.

Det betyder att man KANSKE skulle kunna ringa och boka med poäng, men det är inte säkert.
 
Smidigt! Verkar dock vara iprincip samma pris som om man bokar tre personer hos SJ (enda sättet att få upp första klass) men de slipper ju bädda och servera frukost för tre (och det är ju rätt schysst av den som bokar) :)
Bra. Undra om detta kommer att göra så att det på obb nu går att boka från stopp som nattåget gör i Sverige tex i Linköping och Alvesta, vidare ut i Europa med byte i Hamburg? Tidigare har man ju alltid fått börja i Köpenhamn och boka separat tåg dit.
 

Palazzi

Medlem
Bra. Undra om detta kommer att göra så att det på obb nu går att boka från stopp som nattåget gör i Sverige tex i Linköping och Alvesta, vidare ut i Europa med byte i Hamburg? Tidigare har man ju alltid fått börja i Köpenhamn och boka separat tåg dit.

Japp, det går utmärkt att boka t.ex. Alvesta-Wien, med byte i Hamburg, numer.
För övrigt är just detta en av de mer smidigare resvägarna då ICE-tåget mellan Hamburg och Wien avgår ca 50 min efter ankomst till staden.
 

HCas

Medlem
Hej! Försöker kolla vad det skulle kosta att ta nattåget Stockholm-Hamburg för en resa senare i höst men lyckas inte få upp andra alternativ än sittplats eller plats i liggvagnskupé. Stämmer det att SJ inte tänker köra sovvagnar på sträckan? Eller måste man göra något hack med bokningssidan för att få upp det alternativet?
 

SK4628

Medlem
Hej! Försöker kolla vad det skulle kosta att ta nattåget Stockholm-Hamburg för en resa senare i höst men lyckas inte få upp andra alternativ än sittplats eller plats i liggvagnskupé. Stämmer det att SJ inte tänker köra sovvagnar på sträckan? Eller måste man göra något hack med bokningssidan för att få upp det alternativet?
Jag har liknande problem. Enligt SJ måste man boka för 3 personer för att få upp alternativet med sovvagn, men jag hittar inget annat än sittplats och liggvagn när jag söker så heller. Kollar på datum i slutet av september, det kanske redan är slutsålt?
 

rsimon

Medlem
Enligt källa på SJ är sovvagnsbokningen spärrad tills vidare.

Försäljning av sovplatser är tillfälligt spärrad då det KANSKE blir leveransproblem med fullt antal sovvagnar till trafikstart. Komponenterna som var tänkta att användas tillverkas i Ukraina. Alternativlösning på gång.
 

HCas

Medlem
Enligt källa på SJ är sovvagnsbokningen spärrad tills vidare.

Försäljning av sovplatser är tillfälligt spärrad då det KANSKE blir leveransproblem med fullt antal sovvagnar till trafikstart. Komponenterna som var tänkta att användas tillverkas i Ukraina. Alternativlösning på gång.

Tack för info! Då får jag avvakta, eller så blir det väl flygbiljetter istället.

Märkligt system btw att man måste spökboka två icke existerande personer för att få en egen kupé. Är det så på SJ:s övriga nattåg också?
 
Toppen