Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

mha321

Medlem
Det är ju lite fascinerande att man inte säkrat upp tillstånden innan man börjar sälja.

Men det visar kanske lite på hur omogen den marknaden tyvärr fortfarande är - kraven är inte lika tydliga som i flygbranschen och ändras oftare vilket gör det svårare. Och dessutom påverkas man på en helt annan nivå av regler i "transit länder".
 

Hachans

Medlem
Det är ju lite fascinerande att man inte säkrat upp tillstånden innan man börjar sälja.

Men det visar kanske lite på hur omogen den marknaden tyvärr fortfarande är - kraven är inte lika tydliga som i flygbranschen och ändras oftare vilket gör det svårare. Och dessutom påverkas man på en helt annan nivå av regler i "transit länder".

SJ verkar inte ha rätt kompetens eller intresse för att göra detta. Heller.
 

SK989

Medlem
EU måste omgående förenkla så att en vagn som är godkände för tågtrafik i ett land är det i alla länder.
Det finns tekniska hinder mot en sådan lösning dessvärre p.g.a. att EU-länderna har så olika järnvägssystem. Det är inte bara spårvidden som skiljer sig åt (Spanien har inte samma spårvidd som Frankrike och Finland har inte samma spårvidd som Sverige o.s.v.) men även om två länder har samma spårvidd är det olika bredd mellan spår och avstånd till perronger etc. Sverige har t.ex. en mycket bredare profil än Danmark och Tyskland (undantaget sträckan mellan färjeläget på Rügen och Berlin) vilket gör att en vagn som kan köra i Sverige av rent tekniska skäl inte alltid går att köra i Danmark (vagnen skulle helt enkelt skrapa i perrongen vid stationerna eller ett annat tåg på spåret intill).

Det är därför svårt att ha principen "godkänd i ett EU-land = godkänd i alla EU-länder".
 

Palazzi

Medlem
Jag antar att SJ kommer erläggas vite iom att upphandlingen krävde de sovvagnar som nu inte får gå i trafik.

Det ska dock sägas att det är ett väldigt ovanligt/oväntat problem, som relaterar att Danmark (som ensamma, och helt emot de EU-regler som sedan länge ska gälla) nekar tunnelpassage för vagnar med viss typ av autobroms (om jag har förstått det rätt). Motiveringen är brandrisk i dagsläget.

Lite olycklig serie omständigheter som resulterade i denna fars. Startdatumen (reglerat i upphandling) var ju satt utan egentlig ankring i hur lång tid det skulle ta för att få tag i/renovera sovvagnar. När dessa väl kom, nära inpå trafikstart, fick man detta nekande från danska Transportstyrelsen.

Jag gissar att detta är löst innan Septembers slut just för att det är ett sådant prestigeprojekt för sittande regering, samt att man iprincip tvingade det statligt ägda SJ att som ända part deltaga i upphandlingen. Samtal med den danska regeringen har redan skett och det får säkert fart på en snabbare prövning, om undantag för given vagnstyp, hos Transportstyrelsen.
 

Hachans

Medlem
Det finns tekniska hinder mot en sådan lösning dessvärre p.g.a. att EU-länderna har så olika järnvägssystem. Det är inte bara spårvidden som skiljer sig åt (Spanien har inte samma spårvidd som Frankrike och Finland har inte samma spårvidd som Sverige o.s.v.) men även om två länder har samma spårvidd är det olika bredd mellan spår och avstånd till perronger etc. Sverige har t.ex. en mycket bredare profil än Danmark och Tyskland (undantaget sträckan mellan färjeläget på Rügen och Berlin) vilket gör att en vagn som kan köra i Sverige av rent tekniska skäl inte alltid går att köra i Danmark (vagnen skulle helt enkelt skrapa i perrongen vid stationerna eller ett annat tåg på spåret intill).

Det är därför svårt att ha principen "godkänd i ett EU-land = godkänd i alla EU-länder".

EU behöver inte göra något, det finns såna regelverk redan inom UIC och RIC. RIC har funnits sen 1922 för man behövde ett godkännande som gällde för hela Europa. Problemet är löst. Alla vagnar märkta med RIC får går i samtliga medlemsländer. Vilket är 27 europeiska länder utom UK, Irland och Finland.

International Coach Regulations - Wikipedia

Att Danmarks lagstiftning inte hängt med och att SJs vagnar stoppas av en teknikalitet är typiskt Danmark. Och jag vidhåller ändå att det saknas kompetens från SJs håll. Detta är ett problem som hade kunnat förutses.

Vad EU däremot kan göra är att dessa länder i örat så de slutar vara protektionistiska i denna fråga. För det är mycket det som den eftersläntrande lagstiftningen handlar om.
 
Vi får väl se det som att det är learning by doing för SJ. Nånstans och nångång måste de ju börja för att komma igång med trafik ut i Europa. Nu är det igång iaf, om än med bara liggvagnar. Gissar att det är en dålig affär för SJ just nu, eftersom att sovvagnar inbringar mer pengar per passagerare, och att detta därför löser sig så snart det går.
 

SK989

Medlem
EU behöver inte göra något, det finns såna regelverk redan inom UIC och RIC. RIC har funnits sen 1922 för man behövde ett godkännande som gällde för hela Europa. Problemet är löst. Alla vagnar märkta med RIC får går i samtliga medlemsländer. Vilket är 27 europeiska länder utom UK, Irland och Finland.

International Coach Regulations - Wikipedia

Att Danmarks lagstiftning inte hängt med och att SJs vagnar stoppas av en teknikalitet är typiskt Danmark. Och jag vidhåller ändå att det saknas kompetens från SJs håll. Detta är ett problem som hade kunnat förutses.

Vad EU däremot kan göra är att dessa länder i örat så de slutar vara protektionistiska i denna fråga. För det är mycket det som den eftersläntrande lagstiftningen handlar om.
Nja, nu är det inte 27 länder som är medlemmar i RIC. Det är inga länder alls som är medlemmar, vilket också framgår av wikipediasidan ifråga. Det är olika järnvägsbolag som är medlemmar, såväl statliga som privata järnvägsbolag och de är betydligt fler än 27 stycken. Listan finns här: https://uic.org/spip.php?action=telecharger&arg=426

Och det är fler europeiska länder än Storbritannien, Irland och Finland som inte har några järnvägsbolag på listan, såväl europeiska länder inom som utom EU.

Exakt varför danska myndigheter inte godkänt dessa vagnar som SJ velat använda vet jag inte men SJ har ju inte varit ute i särskilt god tid. Det krävs såväl typgodkännande för vagntypen som godkännande för varje enskild vagn och det är inte unikt för Danmark att ha ett sådant regelverk.
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Nu var det väl som så att från början skulle andra sov- och sittvagnar användas men renoveringen av dem blev försenad för att reservdelarna tydligen tillverkades i Ukraina med allt vad det innebär. När man insåg det försökte andra vagnar hyras in som ersättning. Dessa vagnar var de som sedan inte blev godkända för trafik i Danmark.

Som jag förstår det är det en stämpel på ett dokument som saknas i princip men att processen kring det är helt ny för danska myndigheter så därför har även det tagit tid.
 
Toppen