Senaste nytt

SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

I försomras lanserade SJ ett nytt bokningssystem.
Men de lyckades inte ordna en ordentlig bokningsmodul för resebyråerna för detsamma.

Nu när jag bokade tjänsteresa kunde resebyrån inte välja mina önskade platser.
Slumpen gjorde att jag fick fönsterlösa platser i X2000. På både tur och retur... :mad:

Resebyrån:
"Då SJ/Silverrail har bytt plattform så är det en del saker vi inte har möjlighet att göra nu. Bla skicka sms-biljetter, välja plats/färdriktning åt resenärerna etc. De hoppas problemet ska vara löst i höst.

Det är riktigt frustrerande för både resenärer och oss att vi inte kan lösa saker som fungerat i alla år. Det har blivit ett rejält kliv tillbaka till 80-talet. Bara hålla tummarna för att det ordnar till sig framöver."
Sanslöst dåligt, något även Resebranschföreningen har lyft:

Enligt artikeln var drivkraften bakom bytet att "anpassa vårt svenska system till den europeiska tågtrafiken och för att underlätta möjligheten att boka biljetter utrikes." Men istället för att anpassa har man byggt nytt.
När det nya systemet nyligen lanserades var det långt ifrån klart och en rad viktiga funktioner fattades, exempelvis att boka nattåg, sälja årskort eller boka in personer med funktionsnedsättning. Det går inte heller att placera funktionshindrade personer på en handikapplats eller allergiker i en djurfri salong. Bristerna i det nya systemet gör att reseföretag inte kan boka tågbiljetter till sina affärsresekunder, som de enligt avtal är ålagda att göra.
Det finns någon barnslig förtjusning hor IT-leverantörer och beställare att inte utveckla och anpassa befintliga system till nya behov utan istället byta system och tappa vitala funktioner som man lagt massor av tid och pengar på.

Men de lyckades inte ordna en ordentlig bokningsmodul för resebyråerna för detsamma.
Är det någon som vet ungefär hur stor del av SJs resor som bokas via resebyrå vs via deras egen webbsida?

Självklart ska båda fungera, men det vore en intressant datapunkt om man har ställt till det för 5% eller 50% av sina resenärer...

Enligt artikeln var drivkraften bakom bytet att "anpassa vårt svenska system till den europeiska tågtrafiken och för att underlätta möjligheten att boka biljetter utrikes." Men istället för att anpassa har man byggt nytt.

Det finns någon barnslig förtjusning hor IT-leverantörer och beställare att inte utveckla och anpassa befintliga system till nya behov utan istället byta system och tappa vitala funktioner som man lagt massor av tid och pengar på.
Problemet är ofta att det skulle kosta mer eller är så gott som omöjligt att utveckla och anpassa pga att man vägrar upprätthålla eller investera i system i flera år(tionden) och sen mitt i allt ska ha nåt som hoppar flera generationer av IT-utveckling framåt.
Problemet är ofta att beställaren a) inte vet vad de vill ha eller vad de kräver, b) har fått kravspecifikationer från nåt helt annat system av någon polare/big four/IT-konsult och c) vägrar medge a) och b). Sen ska det köras ut för tidigt för att interna projektledarens KPI/bonus mäts för hårt på tid/kostnad och knappt alls på hur bra slutresultatet är.

Men jag tror vi kommit lite off-topic, poängen är att det inte är för skojs skull som man börjar om från början i de flesta fall.

SJ stoppar sommartrafik över Öresund​

(TT)
SJ stoppar även i sommar avgångar mellan Malmö och Köpenhamn. Stoppet varar en månad, mellan den 3 juli och 4 augusti, rapporterar Helsingborgs Dagblad. Anledningen uppges vara ”stor fordonsbrist”.

Totalt rör det sig om drygt 20 000 resenärer som regionaltrafiken Öresundstågen nu ska ta hand om.

– Under enskilda avgångar kan det märkas att det blir mer folk. Tåg är kapacitetsstarkt och över bron har vi multipel- eller trippelkopplade tåg. Det bör inte märkas av så mycket, säger Hans Engleson, affärsområdeschef tåg hos Skånetrafiken, till tidningen.

Enligt tågpersonal som HD varit i kontakt med är det dock redan fullt på tågen.

SJ och Öresundstrafiken samverkar kring biljetter på avgångar över sundet. SJ:s kunder hänvisas därför till att ta Öresundstågen med ordinarie biljett

Som nämnt i en annan tråd. När vi fick benet över Öresund inställt så fick jag 2st sms som tydligt förklarar hur det fungerar och att man får åka Öresundståg istället på samma biljett.

Utländska medresenärer fick ingen information alls. Inget sms, inget mail, ingenting.

Utländska resenärer kan inte heller enkelt få in biljetterna i appen, eftersom de inte har svenskt bankid.

Som nämnt i en annan tråd. När vi fick benet över Öresund inställt så fick jag 2st sms som tydligt förklarar hur det fungerar och att man får åka Öresundståg istället på samma biljett.

Utländska medresenärer fick ingen information alls. Inget sms, inget mail, ingenting.

Utländska resenärer kan inte heller enkelt få in biljetterna i appen, eftersom de inte har svenskt bankid.

Jag håller med om allt du säger, men på vilket sätt är BankID ett krav för att få biljetterna i appen?

Jag håller med om allt du säger, men på vilket sätt är BankID ett krav för att få biljetterna i appen?
Som jag tolkade deras försök behövdes antingen bankid eller svenskt mobilnr för att komma vidare.

Det går att ta sig runt det - en lyckades genom att maila sj och manuellt få ett konto upplagd, och därefter koppla biljetten till det. Men det är väldigt krångligt.... Hon fick då infon i appen efter att explicit ha gått in och sökt, men ingen notifiering eller liknande.

Toppen