Senaste nytt

SJ årskort guld

anjak

Medlem
Den stora skillnaden är väl att det finns enkelsäten på x2000 i förstaklass. (2+1). Det är kanske värt 1000kr per månad?
Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.
 

Jönsson

Medlem
Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen.

För att förtydliga så bor jag numer i Göteborg. Detta ger mig fyra val; Sj Årskort Silver, SJ årskort Guld, Sj Månadskort eller MTRX årskort.
Flyg är inte smidigt, för mig, i detta fall.

I relationen kostnad/värde så verkar SJ månadskort gå bort.

Nu till mina tankebanor:
MTRX årskort för 1:a klass är väldigt lågt prissatt (33.500kr) och jag misstänker att jag där med lätthet kan göra nog med hemresor för att hela beloppet ska kunna vara giltigt för pendlingsrelarerade (/hemresor) avdrag därmed, och att jag inte behöver räkna på antalet resor i privat regi.
Nackdelen är väl att jag inte lär göra många privata resor just den sträckan när jag redan är där 45x/år. Skulle vara något resemålet halvvägs då...
En till nackdel är att man inte har tillgång till lounge.

Andra alternativet är SJ Prio Silver för ytterligare 10.000kr. Jag får tillgång till lounge, men får åka i andra klass. Ärligt talat länge sedan jag reste i andra klass på snabbtågen; hur stor är skillnaden i ”miljö” (tänk bort om det ingår kaffe, frukost eller annan stol). Är det en störande miljö jämfört med t.e.x MTR 1:a klass?

Här får jag möjlighet till ytterligare privata resor och skulle jag gissa så blir det väl kanske 10-12 sådana t/r per år.
Kanske når jag med detta årskort ”taket” för avdrag baserat på det arbetsrelaterade resandet, men i värsta fall får jag väl ta upp 3-4 resor som privata.
Någon som har gjort dessa avdrag och vet hur man uppskattar vad en enkelresas värde (som man får dra av per hemresa) ska sättas till?. Måste man bevisa det historiskt för varje given avgång? Verkar ju nästan omöjligt...

Slutsats är att jag ”tvingas” resa i andra klass, men får lounge och och kanske enstaka privatresor för den extra summan. Blir en hyfsat bra ekonomisk kalkyl, men frågan är hur alternativet komfortmässigt står sig mot MTR.
Att åka MTR första klass, och köpa privatresorna som enkelbiljetter är marginellt dyrare.

Sista alternativet är SJ årskort Guld. Här vet jag att jag isf inte kommer vara berättigad till avdrag för ca. 22-23.000kr av hela beloppet.
Om jag gör 12-14 årliga t/r-resor (utom arbete), varav 1 är sovvagn, så är det ganska mycket pengar per enkelresa om det är det enda jag ska betänka i min kalkyl.
Jag skulle nog prissätta dessa resor till ett verkligt värde av ca. 11000kr på årsbasis.
Den kvarvarande differensen är alltså ca 1000kr/månad och skulle då vara det jag betalar för första klass. Möjligen värt det, men vi talar om dubbla pengarna gentemot MTR för de rena tjänsteresorna (2.500kr/månad).
Hos MTR slipper jag också redovisa privatresorna iom att summan för jobbresor redan uppgår till summan (smidigt ut hanteringsynpunkt). Dock måste jag ju då köpa privatresorna själv, och det tar väl också viss tid.

Så vad väger tyngst för er: Lounge, komfort ombord, möjlighet att göra ytterligare resor privat (smidigt) eller slippa problematiken med skatteverket och kvittoredovisning för privata resor?

Finns säkert inga givna svar, och det kanske kan tolkas utifrån mina spretiga funderingar
Glöm inte att med något av SJs årskort så får du också en hög med poäng som kan användas till att betala din partners eller familjs resor. Med eller utan dig. Som någon nämnt tidigare så ingår också mat ombord på guldkortet.
 
Jag tänkte också föreslå Silver+. Hade det själv för flera år sedan och tyckte att det fungerade väldigt bra. Jag har dock för mig att prisskillnaden mellan Silver+ och Guld var större på den tiden. Idag skiljer det knappt 6000 kronor.

Om det är värt det och frågor kring skatt mm får någon annan svara på. Kanske du själv. :)
 

anjak

Medlem
Med 45 t&r kan det ju inte vara några problem att dra av hela kostnaden för ett årskort guld. Blir ju bara 1600:- per t&r. Det får du ju lätt betala för en 1a klass t&r.
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi jag skall inte ge dig råd när det gäller tågresor, du är ju forumets tågexpert.
Tar du ingen hänsyn till antal avgångar och tidtabellen mellan Göteborg och Stockholm?

Glömde skriva om det. Är lite i valet eller kvalet om jag ska låta det spela in då vinsten med SJ skulle vara en morgonavgång redan innan 06.
Helt slipper jag ju det, men uppdragsgivare skulle ju kunna ha andra uppfattningar.

Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.
Det var även min upplevelse när jag pendlade förr, men det var länge sedan jag bokade annat än första klass på SJs snabbtåg. Tack för bekräftan om att det vidare gäller...
Funderade på om jag bara var kinkig.

Jag tänkte också föreslå Silver+. Hade det själv för flera år sedan och tyckte att det fungerade väldigt bra. Jag har dock för mig att prisskillnaden mellan Silver+ och Guld var större på den tiden. Idag skiljer det knappt 6000 kronor.

Om det är värt det och frågor kring skatt mm får någon annan svara på. Kanske du själv. :)

Det var just den där ”lilla” differensen som funderade på om man inte skulle köpas linan ut.

Med 45 t&r kan det ju inte vara några problem att dra av hela kostnaden för ett årskort guld. Blir ju bara 1600:- per t&r. Det får du ju lätt betala för en 1a klass t&r.
Ja, det är ju delvis en skattefråga. Har inte koll på vems bevisbörda det är att värdera vad motsvarande enkelbiljett skulle kostat. Min eller finns det standardsiffror (?)

Tack alla för svar! Mycket givande

Och gällande Resplus @Hachans är det inte aktuellt för min del. I Stockholm är det 250m till kontoret och i Göteborg har jag 10min cykelresa. Ganska saftigt tillägg på Resplus, som för mig hade varit motiverat för några år sedan.
 

intuition

Medlem
Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen.
...
Är det "infinna sig" som i att vara någon dag i veckan i Stockholm? Eller behöver du stanna över en eller flera nätter i veckan och samtidigt har skäl att behålla din bostad i Göteborg? I det senare fallet kan du ha sk dubbel bosättning och får då rätt till avdrag för en hemresa i veckan. Jag har gjort detta under några års tid och drog då av verklig kostnad för hemresor (Göteborg-Skåne hade aldrig sådana priser att något pendlingskort hade kunnat motiveras.)
Om du kollar på Hemresor | Rättslig vägledning | Skatteverket ser du att det är faktiskt kostnad som kan dras av, och att det gäller även om man väljer 1.a klass tåg. Den som har årskort bör kunna göra avdrag med motsvarande var en lös biljett skulle kosta.
 

intuition

Medlem
...
Ja, det är ju delvis en skattefråga. Har inte koll på vems bevisbörda det är att värdera vad motsvarande enkelbiljett skulle kostat. Min eller finns det standardsiffror (?)
....
Med skatteverket är det alltid din bevisbörda... Men du yrkar och först om de avslår eller begär kompletterande info behöver du bevisa.

Jag föreslår att du gör så här. Varje gång du bokar hemresan med ditt årskort passar du på att ta en skärmbild på vad motsvarande resa kostar just då. Om summan av de biljetterna överstiger kortets pris, så yrkar du avdrag med kortet pris, annars använder du av summan av biljett-printarna. Skriv en sammanställning av hemrese-datumen (bokningstid, resdatum, pris) summera och bifoga som specifikation till ditt avdrag.

PS i båda fallen behöver det framgå att du rest med årskort och att du själv betalt det och att du inte fått ersättning av arbetsgivaren för årskortet.
 

HCas

Medlem
Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.

Det stämmer definitivt men jag skulle också vilja tillägga att det beror lite på när man reser. Första klass kommer nog aldrig vara stökigare än andra klass men kan vara stökigt i sig på fredagskvällar. Fast överlag ändå mer bekvämt förstås.
 

Jönsson

Medlem
Det blir automatiskt lugnare i 1Klass genom att antal platser per vagn är färre. Det har kanske inte så mycket att göra med vilka som åker där. :)
 

Palazzi

Medlem
Det blir automatiskt lugnare i 1Klass genom att antal platser per vagn är färre. Det har kanske inte så mycket att göra med vilka som åker där. :)

Upplevde möjligen (iaf förr) att antalet barnfamiljer var fler i andra klass, och viss effekt hade det på ljudvolym och löpträning i mittgången
Förståeligt, och inte så jobbigt när man reser privat tyckte jag. Innan, eller efter, en slitig arbetsdag var det dock inte alltid lika uppskattat
 
Toppen