Jag tittade ganska ingående på detta när jag pendlade med månadskort, och merkostnaden inte blev så stor. Avslutade dock den tjänsten och reser numer oftast längre sträcker som "omöjligen" kan ersättas med tåg.
Verkar svårt att räkna hem ett årskort guld (för det är väl den bekvämligheten man vill ha, med första klass och ev. egen nattågskupé), ekonomiskt, har jag kommit fram till.
På arbetsdagarna hann jag knappt in och vända i loungerna (som bara finns på tre platser) och på helgerna finns inga lounger att tillgå. Priserna på förstaklass-biljetter sänks ständigt, och så även pendlarbiljetterna på månadsbasis (genom t.e.x. MÄLAB-samarbetet) så man ska åka en väldans massa långdistans om det ska betala sig. Med otroligt dålig framförhållning kanske man gynnas iaf (?)
Man får MYCKET poäng, men vad ska man göra med dessa? 500 räckmackor om året?
Möjlighet till gratis ombokning får man ju redan vid SJ Prio Svart, som måste vara bland de billigaste bonuskort som man kan skaffa sig.
En sak jag inväntar nu är information om årskortet kommer att gälla för den nya, upphandlade, trafiken i Norge. Ett utökat linjenät ökar ju värdet såklart. För mig, som boende i Göteborg, skulle incitamenten påverkas om man återupptar direkttrafik till Oslo och Köpenhamn. Verkar väl också troligt såsom samtalen går.
Sammanfattat så tror jag att den som gynnas är: Tågpendlare som redan betalar för resor mellan två stadskärnor (för resplus-tillägg gör annars affären tokdyr om man ska vidare), samt även reser med åtminstone månadsfrekvens mellan svenska storstäder. Då, men först då, kan man tala om att man får en "gratisresa till Narvik". 6.100kr/mån är ju ganska mycket pengar om det bara tillfredställer en del av resandebehovet inrikes.