Både och faktiskt! Det enda lilla abret är att du måste bära med dem själv ombord.MrDollar skrev:Kör SJ på Krug eller Dompa i F, eller både och?Klicka för att utvidga...
Både och faktiskt! Det enda lilla abret är att du måste bära med dem själv ombord.MrDollar skrev:Kör SJ på Krug eller Dompa i F, eller både och?Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:Både och faktiskt! Det enda lilla abret är att du måste bära med dem själv ombord.Klicka för att utvidga...
MrDollar skrev:Kör SJ på Krug eller Dompa i F, eller både och?Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Välj avgång och sovplats.Välj därefter fösta klass. Där väljer du komfort/egen sovvagnskupé. Det går två nattåg. Det ena har sovvagn 1klass egen kupé till Luleå och där måste man byta till sittvagn. Det andra har sovvagn hela vägen men inte i första klass, om jag minns rätt.Klicka för att utvidga...
TWLud skrev:Tack@Hachans! Har du någon erfarenhet av hotellfrukostarna på nattågen. Enligt SJ:s regler är det ganska strikt, men om man tex. Ser på SJ årskort guld på youtube äter han hotellfrukost ganska friskt. Kan man räkna med hotellfrukost om man åker nattåg i 1:a klass?Klicka för att utvidga...
Palazzi skrev:Ärligt talat länge sedan jag reste i andra klass på snabbtågen; hur stor är skillnaden i ”miljö”Klicka för att utvidga...
Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.Walter skrev:Den stora skillnaden är väl att det finns enkelsäten på x2000 i förstaklass. (2+1). Det är kanske värt 1000kr per månad?Klicka för att utvidga...
Glöm inte att med något av SJs årskort så får du också en hög med poäng som kan användas till att betala din partners eller familjs resor. Med eller utan dig. Som någon nämnt tidigare så ingår också mat ombord på guldkortet.Palazzi skrev:Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen.För att förtydliga så bor jag numer i Göteborg. Detta ger mig fyra val; Sj Årskort Silver, SJ årskort Guld, Sj Månadskort eller MTRX årskort.Flyg är inte smidigt, för mig, i detta fall.I relationen kostnad/värde så verkar SJ månadskort gå bort.Nu till mina tankebanor:MTRX årskort för 1:a klass är väldigt lågt prissatt (33.500kr) och jag misstänker att jag där med lätthet kan göra nog med hemresor för att hela beloppet ska kunna vara giltigt för pendlingsrelarerade (/hemresor) avdrag därmed, och att jag inte behöver räkna på antalet resor i privat regi.Nackdelen är väl att jag inte lär göra många privata resor just den sträckan när jag redan är där 45x/år. Skulle vara något resemålet halvvägs då...En till nackdel är att man inte har tillgång till lounge.Andra alternativet är SJ Prio Silver för ytterligare 10.000kr. Jag får tillgång till lounge, men får åka i andra klass. Ärligt talat länge sedan jag reste i andra klass på snabbtågen; hur stor är skillnaden i ”miljö” (tänk bort om det ingår kaffe, frukost eller annan stol). Är det en störande miljö jämfört med t.e.x MTR 1:a klass?Här får jag möjlighet till ytterligare privata resor och skulle jag gissa så blir det väl kanske 10-12 sådana t/r per år.Kanske når jag med detta årskort ”taket” för avdrag baserat på det arbetsrelaterade resandet, men i värsta fall får jag väl ta upp 3-4 resor som privata.Någon som har gjort dessa avdrag och vet hur man uppskattar vad en enkelresas värde (som man får dra av per hemresa) ska sättas till?. Måste man bevisa det historiskt för varje given avgång? Verkar ju nästan omöjligt...Slutsats är att jag ”tvingas” resa i andra klass, men får lounge och och kanske enstaka privatresor för den extra summan. Blir en hyfsat bra ekonomisk kalkyl, men frågan är hur alternativet komfortmässigt står sig mot MTR.Att åka MTR första klass, och köpa privatresorna som enkelbiljetter är marginellt dyrare.Sista alternativet är SJ årskort Guld. Här vet jag att jag isf inte kommer vara berättigad till avdrag för ca. 22-23.000kr av hela beloppet.Om jag gör 12-14 årliga t/r-resor (utom arbete), varav 1 är sovvagn, så är det ganska mycket pengar per enkelresa om det är det enda jag ska betänka i min kalkyl.Jag skulle nog prissätta dessa resor till ett verkligt värde av ca. 11000kr på årsbasis.Den kvarvarande differensen är alltså ca 1000kr/månad och skulle då vara det jag betalar för första klass. Möjligen värt det, men vi talar om dubbla pengarna gentemot MTR för de rena tjänsteresorna (2.500kr/månad).Hos MTR slipper jag också redovisa privatresorna iom att summan för jobbresor redan uppgår till summan (smidigt ut hanteringsynpunkt). Dock måste jag ju då köpa privatresorna själv, och det tar väl också viss tid.Så vad väger tyngst för er: Lounge, komfort ombord, möjlighet att göra ytterligare resor privat (smidigt) eller slippa problematiken med skatteverket och kvittoredovisning för privata resor?Finns säkert inga givna svar, och det kanske kan tolkas utifrån mina spretiga funderingarKlicka för att utvidga...
011430121 skrev:@Palazzijag skall inte ge dig råd när det gäller tågresor, du är ju forumets tågexpert.Tar du ingen hänsyn till antal avgångar och tidtabellen mellan Göteborg och Stockholm?Klicka för att utvidga...
Det var även min upplevelse när jag pendlade förr, men det var länge sedan jag bokade annat än första klass på SJs snabbtåg. Tack för bekräftan om att det vidare gäller...anjak skrev:Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.Klicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:Jag tänkte också föreslå Silver+. Hade det själv för flera år sedan och tyckte att det fungerade väldigt bra. Jag har dock för mig att prisskillnaden mellan Silver+ och Guld var större på den tiden. Idag skiljer det knappt 6000 kronor.Om det är värt det och frågor kring skatt mm får någon annan svara på. Kanske du själv.Klicka för att utvidga...
Ja, det är ju delvis en skattefråga. Har inte koll på vems bevisbörda det är att värdera vad motsvarande enkelbiljett skulle kostat. Min eller finns det standardsiffror (?)anjak skrev:Med 45 t&r kan det ju inte vara några problem att dra av hela kostnaden för ett årskort guld. Blir ju bara 1600:- per t&r. Det får du ju lätt betala för en 1a klass t&r.Klicka för att utvidga...
Är det "infinna sig" som i att vara någon dag i veckan i Stockholm? Eller behöver du stanna över en eller flera nätter i veckan och samtidigt har skäl att behålla din bostad i Göteborg? I det senare fallet kan du ha sk dubbel bosättning och får då rätt till avdrag för en hemresa i veckan. Jag har gjort detta under några års tid och drog då av verklig kostnad för hemresor (Göteborg-Skåne hade aldrig sådana priser att något pendlingskort hade kunnat motiveras.)Palazzi skrev:Funderar kring detta igen iom att det möjligtvis, i höst, ramlar ett jobbprojekt över mig som gör att jag behöver infinna mig i Stockholm på nästan veckobasis (säg iaf 45 t/r) årligen....Klicka för att utvidga...
Med skatteverket är det alltid din bevisbörda... Men du yrkar och först om de avslår eller begär kompletterande info behöver du bevisa.Palazzi skrev:...Ja, det är ju delvis en skattefråga. Har inte koll på vems bevisbörda det är att värdera vad motsvarande enkelbiljett skulle kostat. Min eller finns det standardsiffror (?)....Klicka för att utvidga...
anjak skrev:Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad på 1a och 2a klass när det kommer till miljön ombord. Betydligt stökigare i 2a klass kontra 1a klass. Så personligen tycker jag absolut det är värt 1000:- i månaden att få åka första klass. Med tanke på att vi pratar 8 resor i månaden.Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Det blir automatiskt lugnare i 1Klass genom att antal platser per vagn är färre. Det har kanske inte så mycket att göra med vilka som åker där.Klicka för att utvidga...