Senaste nytt

Singapore Airlines First Class till Osaka via Singapore [Bildrapport]

Det tror jag. De Har den loungen kontrakterad (vilket man kan tycka alla bolag som enkom flyger till utanför schengen borde).

Ingen access till loungen enligt min förfrågan.

Dear Alf

Sorry my late answer.

You will unfortunately not have access to Eventyr Lounge, because your access will be in SAS Lounge.

Hope to see you another time.

Med venlig hilsen/Kind regards

Henrik Olsen| Lounge Manager CPH
Menzies Aviation| Copenhagen Airport | Denmark

M: +45 31437817 www.menziesaviation.com
 
Stort tack, och kul att ni gillar rapporten såhär långt. Angående access till Eventyr Lounge så testade jag med boardingkortet, men det räckte inte. Så fick använda mitt Priority Pass.

Tycker i ärlighetens namn att utbudet inte är speciellt spännande i den loungen, men miljön och utsikten är oslagbara så den passar alldeles utmärkt om man bara vill ta en kopp te och titta på flygplanen.
 
The Private Room

Ankomst sker en halvtimme före ordinarie tidtabell, och med drygt sju timmar att slå ihjäl beger jag mig till The Private Room. Som namnet antyder är loungen väldigt privat, och i ärlighetens namn kändes det mer som att sitta i ett bibliotek än i en flygplatslounge. Under större delarna av besöket var jag ensam i loungen, vilket var på gott och ont. Personalen var väldigt tillmötesgående och uppmärksamma, och de lyckades ordna fram en kanna ingefärste som inte fanns på menyn.

Loungen i sig erbjöd inga vilrum eller vilstolar, så efter min dusch och frukost nickade jag till och sov fyra timmar i en av fåtöljerna. Överlag en trevlig upplevelse, men ingen lounge värd att spendera extra tid i.

C27216C4-3E2F-4234-8B0C-30BD5C1F821B.jpeg

The Private Room. Folktomt under större delarna av dygnet.

V998zU6zRviMJPSaXQgGRw.jpg

Valet av frukost föll på den singaporeanska biffnudelsoppan.

BDEA8F4C-5317-466E-9DC9-A05DCC9A16B8.jpeg

Boardingkort.

Singapore Airlines flight SQ622 Singapore - Osaka Kansai

Efter vad som kändes som en evighet är det äntligen dags att boarda nästa flight på resan. Flygningen mellan Singapore och Osaka flögs av en Airbus A330-300 med den gamla regionala Business Class stolen.

45E390AC-476B-435F-8356-E0EDBD483F33.jpeg

Seat 16A, mitt hem under kommande 7 timmar.

6ADF963E-7F52-4AC4-8C3C-058DBABA93E6.jpeg

Business Class kabinen på Airbus A330-300.

Kabinen var i mycket gott skick och stolarna är uppfräschade med ny klädsel i mörkbrunt läder, tillskillnad från den gamla klädseln som var i cognacsbrunt läder. Flygtiden till Osaka beräknades till 7 timmar och 30 minuter vilket motsvarar en Atlantkorsning från Storbritannien till den Amerikanska östkusten. Något man sällan tänker på när man talar om "regionala" flygningar i Asien. Kabinen halvfull på denna flygning och till min stora glädje förblev gångsätet tomt.

Då jag fortfarande var mätt från frukosten och hellre ville sova några timmar så bad jag flygvärdinnan om att servera min middag halvvägs in i flygningen. Detta gick alldeles utmärkt och efter fyra timmars god sömn var det dags för middag.

66FFE8A3-057A-48AE-82EF-C697C6773111.jpeg

38493024-0BFE-4BC5-82F3-106A2BE4E535.jpeg

75979F89-540C-48D0-8C17-25C380488614.jpeg

Valet av måltid föll på den japanska "Hanokoireki" menyn som smakade utsökt. Vacker presentation och bra kvalité på råvarorna.

Ankomst i Osaka sker en halvtimme efter ordinarie tidtabell på grund av den ovanligt långa flygtiden, och efter ankomst sätter jag mig på direktbussen till Kyoto där nästföljande fyra dagar spenderas.

Osaka & Kyoto

Här följer lite bilder från min vistelse i Osaka och Kyoto.

NaoyOKboSzi2WswzdMUYUQ.jpg

Första natten spenderades på 9 Hours Capsule Hotel i Kyoto. Ett futuristiskt kapselhotell som var förvånansvärt trevligt.

1625621C-A075-4A23-8556-E4C82207B636.jpeg

Resterande tre nätter spenderades på ett traditionellt gästhus i utkanten av stan.

5706E98D-8C5C-49BC-96E7-4EFBA880D3EA.jpeg

3E2AD105-F67D-48BC-BF32-879502424308.jpeg
Långpromenad i skogarna utanför staden.

12B2D202-D200-4F3A-87F9-BC858260FD15.jpeg

3A7D0D4B-EF25-446F-A7C0-454B64B860F3.jpeg

Det berömda Kinkaku-ji templet.

8543A6C6-40CC-4768-85F1-F8F6453ECF3B.jpeg

F13D162A-0CBC-45EC-B870-106015FCF8F3.jpeg

yeqReKQdRc+G2c3%qCPEBw.jpg

Kyotos botaniska trädgård.

16771AB7-51DB-45F5-B290-EF52E87853EA.jpeg

Fushimi-Inari templet.

E4D13ACF-9E5A-43F9-AA48-16732A1F02E2.jpeg

352C7A2D-FB1B-493D-87B4-4D7F9F3AAC57.jpeg

Dag och natt i Dotonbori, Osaka.

62C75FCB-A166-4204-ABF6-7FBC79017A6E.jpeg

Osaka Castle.

7B7E3D51-4D18-46AD-9767-44BEF0488494.jpeg

F4F72B55-C70F-4418-9F82-8BA6341D3EC0.jpeg

Tsutenkaku i Shinsekai distriktet.
 
Lördag 05 Maj 2018

Efter en fantastisk vecka i Kansai-regionen är det dags för den långa resan hemåt. Att få prova på Singapore Airlines nya regionala Business Class på Boeing 787-10 var på många sätt resans andra höjdpunkt och något som jag var minst lika exalterad över som att prova First Class på Singapore Airlines.

Resan ut till Kansai Airport tog drygt 40 minuter, och jag ankommer till flygplatsen cirka två timmar innan avgång. Kön till incheckningsdiskarna var lång, och efter tio minuters väntan fick jag mina boardingkort och lounge-inbjudan utskrivna. Singapore Airlines använder sig av Japan Airlines Sakura Lounge på Kansai Airport, och som Business Class resenär får man välja mellan att antingen besöka loungen, eller nyttja en voucher på 2000 Yen på flygplatsens restauranger och caféer.

Då jag inte ville äta mig mätt på sushi och ramen innan flygningen, så valde jag att besöka loungen, som låg i nära anslutning till gaten. Loungen erbjöd en fin utsikt över plattan, samt gott om sittplatser. Matutbudet bestod av smörgåsar, sushibitar, sallad, soppa och japansk curry. Efter en dryg timme i loungen var det dags att röra sig mot gaten.

fullsizeoutput_3be.jpeg
Boardingkort för resan till Stockholm via Singapore och Köpenhamn


Singapore Airlines flight SQ619 Osaka – Singapore

EDE37C6C-5067-4C5D-A7E4-16C1EE6D8532.jpeg

Singapore Airlines andra Boeing 787-10 i flottan 9V-SCB flyger mig till Singapore denna förmiddag.

Väl framme vid gaten påbörjas priority boarding för Business Class passagerare och PPS. Vid gaten pep det rött, vilket till min stora lättnad visade sig vara mitt inbjudningskort till The Private Room som incheckningsagenten hade glömt att skriva ut.


B51B9438-F630-433B-A05C-5D5723D52A34.jpeg
Business Class kabinen på Singapore Airlines Boeing 787-10.

IMG_5486.JPG
Seat 17K. Mitt hem under kommande 7 timmar.

Mina första intryck av kabinen var övervägande positiva. Stolen är ytterst snarlik den som ANA använder på sina Boeing 787, och den kan utan problem användas på långflygningar. Kabinen följer samma färgtema som övriga premiumkabiner i flottan, med kaffebrunt läder, inslag av kolfiber och alcantara vilket kan härröras till flygbolagets tidigare samarbete med BMW Designworks.

Dagens flygning är fullsatt till sista stol, och kort efter att jag gjort mig hemstad serveras ett glas Champagne följt av menyer. Avgång sker enligt tidtabell och serveringen inleds en dryg timme in i flygningen.

BE34A119-C2C8-4C8E-822C-2411F8C9F9FD.jpeg
Takeoff från Kansai Airport

E3DD3D95-1B71-48C8-8A49-D3033967FBBF.jpeg
Lunchen inleds med satay och jordnötssås. Smarrigt!


8003DBC1-CAD2-4942-B6B0-F0903C07D957.jpeg BBCAE915-CA7E-467C-84FB-2BD2924D776C.jpeg 4F664756-61DC-4327-AD94-DB6F6F9E6C7E.jpeg
Valet av meny föll på den japanska, likt den förra flygningen. Vackert upplägg och makalöst gott.

Överlag var detta en mycket behaglig flygning, där resterande tid ägnades åt att titta på film och sova. Som 1.80 lång kunde jag ligga raklång i stolen utan problem, men utrymmet för knäna blev lite trångt om man som jag föredrar att sova på sidan. Besättningen var trevliga och serviceinriktade på denna flygning, men de utmärkte sig inte speciellt tillskillnad från tidigare flygningar.

7 timmar i Singapore & The Private Room

Ankomst i Singapore sker enligt tidtabell och med drygt 7 timmar att slå ihjäl så ägnar jag större delen av dessa åt att möta upp en god vän på flygplatsen.

SW%PYSTES0aECV4GtEWv0w.jpg
Singaporeansk fika bestående av kaya toast och kaffe.

Med cirka tre timmar kvar innan avgång säger jag adjö till min vän, och beger mig åter tillbaka igenom passkontrollen och vidare till The Private room.

Under kvällstimmarna är loungen betydligt mer välbesökt än under övriga timmar på dygnet, och då jag vid detta läge kände mig lite hungrig så beger jag mig direkt till restaurangen.


KX3BRPQXRuujus96%qLj3w.jpg
Sallad Nicoise till förrätt.

DC9892E4-ACCE-40D4-8CE5-1C9F196722B2.jpeg
Lobster Provençeal och ett glas Dom Perignon vintage 2009.


Resterande tid av besöket ägnas åt Champagnedrickande och YouTubetittande, innan det var dags att röra sig mot gaten.

Singapore Airlines flight SQ352 Singapore – Köpenhamn

First Class kabinen på dagens flygning var fullsåld sedan flera veckor tillbaka, och när jag bokade resan fanns det bara gångsäten kvar. Övriga passagerare i kabinen var tre kostymklädda farbröder, och ombordstigningen sköttes exemplariskt.

Väl ombord serveras ett glas Krug 2004, följt av amenity kits, tofflor och pyjamas. Jag byter snabbt om till pyjamas innan jag gör mig hemstad i seat 1C. Avgång sker enligt tidtabell och en halvtimme efter start påbörjas middagen. Då detta är en nattflygning så uteblev Satay-serveringen.

21BCCDFE-E5BE-4061-A802-94DF90E8885B.jpeg
Yours Truly…

D4545DDA-5EC3-487B-998C-5A215D25110A.jpeg
Förrätt nr 1: Pilgrimsmussla, caviar, färskpotatis och gräddfil. Gott.

IMG_5535.JPG
Förrätt nr 2: Foie Gras med portvinsgelé.

1AE865D0-A2FA-4E8E-8E75-AF9AD833D2A0.jpeg
Varmrätt från book the cook: Wagyu Sirloin with Japanese vegetables and rice. Väldigt mör köttbit med god marmorering. Perfekt medium rare.

188882AC-DA91-4F93-970B-EF985B1833EF.jpeg
Efterrätt: Bananasplit eclair.

Efter middagen ber jag besättningen att bädda sängen. Under tiden går jag bak till Business Class kabinen, och tog tillfället i akt att provsitta en av de tomma stolarna. Märkligt nog uppskattades detta inte av personalen i Business Class, som bryskt bad mig att återvända till min sittplats. En något märklig situation att tillbakavisa en First Class resenär från Business Class, men jag valde att inte göra en grej av det.

Väl tillbaka på 1C går jag omedelbart till sängs och sover i 7 timmar innan jag väcks för frukostserveringen.

3B90AE32-109E-4AFC-BBC9-7DE5FCE9EDD5.jpeg
Frukosten inleds med färsk frukt.

0B31781B-0B7E-448C-B6DF-3E8E89AB3151.jpeg
Varmrätt från book the cook: Pocherat ägg med hummer och hollandaisesås. Tyvärr var äggen genomkokta och hummern seg.

En mycket behaglig flygning lider mot sitt slut, och ankomst i Köpenhamn sker enligt tidtabell. Till min stora förvåning leds vi direkt ut i gaten och inte via transit security. Oklart om detta är en ny förändring på Köpenhamn för ankomster utanför Schengen/USA.


A7A7DC85-69B0-4584-AA67-38F303F86DBA.jpeg E0283C9E-1CDF-4927-97D1-BEEFCBC69012.jpeg
Reality check: Tillbaka på bussen upp till Stockholm.


Efter ankomst till Stockholm åker jag raka vägen hem för en dusch och en tupplur. En minnesvärd resa har kommit till sitt slut, och jag är väldigt glad att ha lyckats bocka av Singapore Airlines First Class från min bucketlist.

%1+ysDgNSKKs7QALUATYiQ.jpg


Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas
 
Lördag 05 Maj 2018

Efter en fantastisk vecka i Kansai-regionen är det dags för den långa resan hemåt. Att få prova på Singapore Airlines nya regionala Business Class på Boeing 787-10 var på många sätt resans andra höjdpunkt och något som jag var minst lika exalterad över som att prova First Class på Singapore Airlines.

Resan ut till Kansai Airport tog drygt 40 minuter, och jag ankommer till flygplatsen cirka två timmar innan avgång. Kön till incheckningsdiskarna var lång, och efter tio minuters väntan fick jag mina boardingkort och lounge-inbjudan utskrivna. Singapore Airlines använder sig av Japan Airlines Sakura Lounge på Kansai Airport, och som Business Class resenär får man välja mellan att antingen besöka loungen, eller nyttja en voucher på 2000 Yen på flygplatsens restauranger och caféer.

Då jag inte ville äta mig mätt på sushi och ramen innan flygningen, så valde jag att besöka loungen, som låg i nära anslutning till gaten. Loungen erbjöd en fin utsikt över plattan, samt gott om sittplatser. Matutbudet bestod av smörgåsar, sushibitar, sallad, soppa och japansk curry. Efter en dryg timme i loungen var det dags att röra sig mot gaten.

Visa bifogad bild 77738
Boardingkort för resan till Stockholm via Singapore och Köpenhamn


Singapore Airlines flight SQ619 Osaka – Singapore

Visa bifogad bild 77739

Singapore Airlines andra Boeing 787-10 i flottan 9V-SCB flyger mig till Singapore denna förmiddag.

Väl framme vid gaten påbörjas priority boarding för Business Class passagerare och PPS. Vid gaten pep det rött, vilket till min stora lättnad visade sig vara mitt inbjudningskort till The Private Room som incheckningsagenten hade glömt att skriva ut.


Visa bifogad bild 77741
Business Class kabinen på Singapore Airlines Boeing 787-10.

Visa bifogad bild 77740
Seat 17K. Mitt hem under kommande 7 timmar.

Mina första intryck av kabinen var övervägande positiva. Stolen är ytterst snarlik den som ANA använder på sina Boeing 787, och den kan utan problem användas på långflygningar. Kabinen följer samma färgtema som övriga premiumkabiner i flottan, med kaffebrunt läder, inslag av kolfiber och alcantara vilket kan härröras till flygbolagets tidigare samarbete med BMW Designworks.

Dagens flygning är fullsatt till sista stol, och kort efter att jag gjort mig hemstad serveras ett glas Champagne följt av menyer. Avgång sker enligt tidtabell och serveringen inleds en dryg timme in i flygningen.

Visa bifogad bild 77742
Takeoff från Kansai Airport

Visa bifogad bild 77743
Lunchen inleds med satay och jordnötssås. Smarrigt!


Visa bifogad bild 77744 Visa bifogad bild 77745 Visa bifogad bild 77746
Valet av meny föll på den japanska, likt den förra flygningen. Vackert upplägg och makalöst gott.

Överlag var detta en mycket behaglig flygning, där resterande tid ägnades åt att titta på film och sova. Som 1.80 lång kunde jag ligga raklång i stolen utan problem, men utrymmet för knäna blev lite trångt om man som jag föredrar att sova på sidan. Besättningen var trevliga och serviceinriktade på denna flygning, men de utmärkte sig inte speciellt tillskillnad från tidigare flygningar.

7 timmar i Singapore & The Private Room

Ankomst i Singapore sker enligt tidtabell och med drygt 7 timmar att slå ihjäl så ägnar jag större delen av dessa åt att möta upp en god vän på flygplatsen.

Visa bifogad bild 77747
Singaporeansk fika bestående av kaya toast och kaffe.

Med cirka tre timmar kvar innan avgång säger jag adjö till min vän, och beger mig åter tillbaka igenom passkontrollen och vidare till The Private room.

Under kvällstimmarna är loungen betydligt mer välbesökt än under övriga timmar på dygnet, och då jag vid detta läge kände mig lite hungrig så beger jag mig direkt till restaurangen.


Visa bifogad bild 77748
Sallad Nicoise till förrätt.

Visa bifogad bild 77749
Lobster Provençeal och ett glas Dom Perignon vintage 2009.


Resterande tid av besöket ägnas åt Champagnedrickande och YouTubetittande, innan det var dags att röra sig mot gaten.

Singapore Airlines flight SQ352 Singapore – Köpenhamn

First Class kabinen på dagens flygning var fullsåld sedan flera veckor tillbaka, och när jag bokade resan fanns det bara gångsäten kvar. Övriga passagerare i kabinen var tre kostymklädda farbröder, och ombordstigningen sköttes exemplariskt.

Väl ombord serveras ett glas Krug 2004, följt av amenity kits, tofflor och pyjamas. Jag byter snabbt om till pyjamas innan jag gör mig hemstad i seat 1C. Avgång sker enligt tidtabell och en halvtimme efter start påbörjas middagen. Då detta är en nattflygning så uteblev Satay-serveringen.

Visa bifogad bild 77750
Yours Truly…

Visa bifogad bild 77751
Förrätt nr 1: Pilgrimsmussla, caviar, färskpotatis och gräddfil. Gott.

Visa bifogad bild 77754
Förrätt nr 2: Foie Gras med portvinsgelé.

Visa bifogad bild 77752
Varmrätt från book the cook: Wagyu Sirloin with Japanese vegetables and rice. Väldigt mör köttbit med god marmorering. Perfekt medium rare.

Visa bifogad bild 77753
Efterrätt: Bananasplit eclair.

Efter middagen ber jag besättningen att bädda sängen. Under tiden går jag bak till Business Class kabinen, och tog tillfället i akt att provsitta en av de tomma stolarna. Märkligt nog uppskattades detta inte av personalen i Business Class, som bryskt bad mig att återvända till min sittplats. En något märklig situation att tillbakavisa en First Class resenär från Business Class, men jag valde att inte göra en grej av det.

Väl tillbaka på 1C går jag omedelbart till sängs och sover i 7 timmar innan jag väcks för frukostserveringen.

Visa bifogad bild 77757
Frukosten inleds med färsk frukt.

Visa bifogad bild 77758
Varmrätt från book the cook: Pocherat ägg med hummer och hollandaisesås. Tyvärr var äggen genomkokta och hummern seg.

En mycket behaglig flygning lider mot sitt slut, och ankomst i Köpenhamn sker enligt tidtabell. Till min stora förvåning leds vi direkt ut i gaten och inte via transit security. Oklart om detta är en ny förändring på Köpenhamn för ankomster utanför Schengen/USA.


Visa bifogad bild 77756 Visa bifogad bild 77755
Reality check: Tillbaka på bussen upp till Stockholm.


Efter ankomst till Stockholm åker jag raka vägen hem för en dusch och en tupplur. En minnesvärd resa har kommit till sitt slut, och jag är väldigt glad att ha lyckats bocka av Singapore Airlines First Class från min bucketlist.

Visa bifogad bild 77759


Tack för att ni läste!

Hälsningar
Jonas
Mycket fin rapport. Tack! :)
 
Kanonrapport från start till slut! Finns det någon tidigaste punkt innan flygningen som man kan välja Book the cook?
 
Märkligt nog uppskattades detta inte av personalen i Business Class, som bryskt bad mig att återvända till min sittplats. En något märklig situation att tillbakavisa en First Class resenär från Business Class, men jag valde att inte göra en grej av det.
Som vanligt en läsvärd rapport! En undran bara över din förvåning angående att du blev tillsagd. Tycker du att en förstaklasspassagerare skall få röra sig fritt mellan kabinerna och provsitta vilket tomt säte man vill? Är det ok att göra åt andra hållet? Dvs som ekonomipassagerare springa runt och prova olika säten? Min tanke är att man håller sig i den kabin man bokat oavsett first eller ekonomi. Sen kan man alltid fråga om man vill titta in i någon annan klass, men vara beredd på ett nej.
 
Som vanligt en läsvärd rapport! En undran bara över din förvåning angående att du blev tillsagd. Tycker du att en förstaklasspassagerare skall få röra sig fritt mellan kabinerna och provsitta vilket tomt säte man vill? Är det ok att göra åt andra hållet? Dvs som ekonomipassagerare springa runt och prova olika säten? Min tanke är att man håller sig i den kabin man bokat oavsett first eller ekonomi. Sen kan man alltid fråga om man vill titta in i någon annan klass, men vara beredd på ett nej.

Det råder lite blandade meningar om det, men i de absolut flesta fallen får man röra sig i sin egen kabin och lägre på de flesta flygbolag. De gånger när jag flyger First brukar jag ofta gå bak till Business för att ta en titt runt i kabinen. Jag är alltid tydlig mot besättningen om jag vill provsitta en stol i Business, och det har aldrig varit ett problem tidigare. I detta fall misstänker jag att flygvärdinnan helt enkelt inte var medveten om att jag satt i First, då jag valde att sätta mig på den sista raden i Business där det var helt tomt. Sannolikt misstänkte hon att jag hade smugit upp från Economy, trots att jag var iklädd First-pyjamasen.
 
Utmärkt rapport med kanonbilder som vanligt, man blir bortskämd. Nu verkar jag även ha fått svart på vitt att man har tillgång till The Private Room om man anländer i F och fortsätter i C. Var där för fyra år sedan och som du antyder är tre timmar tillräckligt med tid. Tror jag hade något sådant. Kommer inte ihåg hur det var med arbetsytor, men finns det och man har lite jobb att pyssla med, så kan man ju helt klart vara där längre än tre timmar.
 
Toppen