Lördag 05 Maj 2018
Efter en fantastisk vecka i Kansai-regionen är det dags för den långa resan hemåt. Att få prova på Singapore Airlines nya regionala Business Class på Boeing 787-10 var på många sätt resans andra höjdpunkt och något som jag var minst lika exalterad över som att prova First Class på Singapore Airlines.
Resan ut till Kansai Airport tog drygt 40 minuter, och jag ankommer till flygplatsen cirka två timmar innan avgång. Kön till incheckningsdiskarna var lång, och efter tio minuters väntan fick jag mina boardingkort och lounge-inbjudan utskrivna. Singapore Airlines använder sig av Japan Airlines Sakura Lounge på Kansai Airport, och som Business Class resenär får man välja mellan att antingen besöka loungen, eller nyttja en voucher på 2000 Yen på flygplatsens restauranger och caféer.
Då jag inte ville äta mig mätt på sushi och ramen innan flygningen, så valde jag att besöka loungen, som låg i nära anslutning till gaten. Loungen erbjöd en fin utsikt över plattan, samt gott om sittplatser. Matutbudet bestod av smörgåsar, sushibitar, sallad, soppa och japansk curry. Efter en dryg timme i loungen var det dags att röra sig mot gaten.
Visa bifogad bild 77738
Boardingkort för resan till Stockholm via Singapore och Köpenhamn
Singapore Airlines flight SQ619 Osaka – Singapore
Visa bifogad bild 77739
Singapore Airlines andra Boeing 787-10 i flottan 9V-SCB flyger mig till Singapore denna förmiddag.
Väl framme vid gaten påbörjas priority boarding för Business Class passagerare och PPS. Vid gaten pep det rött, vilket till min stora lättnad visade sig vara mitt inbjudningskort till The Private Room som incheckningsagenten hade glömt att skriva ut.
Visa bifogad bild 77741
Business Class kabinen på Singapore Airlines Boeing 787-10.
Visa bifogad bild 77740
Seat 17K. Mitt hem under kommande 7 timmar.
Mina första intryck av kabinen var övervägande positiva. Stolen är ytterst snarlik den som ANA använder på sina Boeing 787, och den kan utan problem användas på långflygningar. Kabinen följer samma färgtema som övriga premiumkabiner i flottan, med kaffebrunt läder, inslag av kolfiber och alcantara vilket kan härröras till flygbolagets tidigare samarbete med BMW Designworks.
Dagens flygning är fullsatt till sista stol, och kort efter att jag gjort mig hemstad serveras ett glas Champagne följt av menyer. Avgång sker enligt tidtabell och serveringen inleds en dryg timme in i flygningen.
Visa bifogad bild 77742
Takeoff från Kansai Airport
Visa bifogad bild 77743
Lunchen inleds med satay och jordnötssås. Smarrigt!
Visa bifogad bild 77744 Visa bifogad bild 77745 Visa bifogad bild 77746
Valet av meny föll på den japanska, likt den förra flygningen. Vackert upplägg och makalöst gott.
Överlag var detta en mycket behaglig flygning, där resterande tid ägnades åt att titta på film och sova. Som 1.80 lång kunde jag ligga raklång i stolen utan problem, men utrymmet för knäna blev lite trångt om man som jag föredrar att sova på sidan. Besättningen var trevliga och serviceinriktade på denna flygning, men de utmärkte sig inte speciellt tillskillnad från tidigare flygningar.
7 timmar i Singapore & The Private Room
Ankomst i Singapore sker enligt tidtabell och med drygt 7 timmar att slå ihjäl så ägnar jag större delen av dessa åt att möta upp en god vän på flygplatsen.
Visa bifogad bild 77747
Singaporeansk fika bestående av kaya toast och kaffe.
Med cirka tre timmar kvar innan avgång säger jag adjö till min vän, och beger mig åter tillbaka igenom passkontrollen och vidare till The Private room.
Under kvällstimmarna är loungen betydligt mer välbesökt än under övriga timmar på dygnet, och då jag vid detta läge kände mig lite hungrig så beger jag mig direkt till restaurangen.
Visa bifogad bild 77748
Sallad Nicoise till förrätt.
Visa bifogad bild 77749
Lobster Provençeal och ett glas Dom Perignon vintage 2009.
Resterande tid av besöket ägnas åt Champagnedrickande och YouTubetittande, innan det var dags att röra sig mot gaten.
Singapore Airlines flight SQ352 Singapore – Köpenhamn
First Class kabinen på dagens flygning var fullsåld sedan flera veckor tillbaka, och när jag bokade resan fanns det bara gångsäten kvar. Övriga passagerare i kabinen var tre kostymklädda farbröder, och ombordstigningen sköttes exemplariskt.
Väl ombord serveras ett glas Krug 2004, följt av amenity kits, tofflor och pyjamas. Jag byter snabbt om till pyjamas innan jag gör mig hemstad i seat 1C. Avgång sker enligt tidtabell och en halvtimme efter start påbörjas middagen. Då detta är en nattflygning så uteblev Satay-serveringen.
Visa bifogad bild 77750
Yours Truly…
Visa bifogad bild 77751
Förrätt nr 1: Pilgrimsmussla, caviar, färskpotatis och gräddfil. Gott.
Visa bifogad bild 77754
Förrätt nr 2: Foie Gras med portvinsgelé.
Visa bifogad bild 77752
Varmrätt från book the cook: Wagyu Sirloin with Japanese vegetables and rice. Väldigt mör köttbit med god marmorering. Perfekt medium rare.
Visa bifogad bild 77753
Efterrätt: Bananasplit eclair.
Efter middagen ber jag besättningen att bädda sängen. Under tiden går jag bak till Business Class kabinen, och tog tillfället i akt att provsitta en av de tomma stolarna. Märkligt nog uppskattades detta inte av personalen i Business Class, som bryskt bad mig att återvända till min sittplats. En något märklig situation att tillbakavisa en First Class resenär från Business Class, men jag valde att inte göra en grej av det.
Väl tillbaka på 1C går jag omedelbart till sängs och sover i 7 timmar innan jag väcks för frukostserveringen.
Visa bifogad bild 77757
Frukosten inleds med färsk frukt.
Visa bifogad bild 77758
Varmrätt från book the cook: Pocherat ägg med hummer och hollandaisesås. Tyvärr var äggen genomkokta och hummern seg.
En mycket behaglig flygning lider mot sitt slut, och ankomst i Köpenhamn sker enligt tidtabell. Till min stora förvåning leds vi direkt ut i gaten och inte via transit security. Oklart om detta är en ny förändring på Köpenhamn för ankomster utanför Schengen/USA.
Visa bifogad bild 77756 Visa bifogad bild 77755
Reality check: Tillbaka på bussen upp till Stockholm.
Efter ankomst till Stockholm åker jag raka vägen hem för en dusch och en tupplur. En minnesvärd resa har kommit till sitt slut, och jag är väldigt glad att ha lyckats bocka av Singapore Airlines First Class från min bucketlist.
Visa bifogad bild 77759
Tack för att ni läste!
Hälsningar
Jonas