Senaste nytt

Singapore Airlines byter till A350 utan first från Köpenhamn from 1 november 2019

Tack för tips! Kom inte på något bra sätt för massöka över många datum.
Är det oftast ”bara” en plats som finns då?
Detta är väl fortfarande det enda/bästa söksättet, förutom att ringa.
OT, men SIN-CPH-SIN har man lätt kunnat hitta med t.ex. ITA Matrix eller EF.
Finns det 4 biljetter i bokningsklass F så brukar det innebära 2 awardplatser.
Finns det 3 biljetter i bokningsklass F så brukar det innebära 1 awardplats.
Under 3 biljetter i bokningsklass F = ingen awardplats.
[GUIDE]Hur man söker Lufthansa First Awards via Lifemiles | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Sök på flights.google.com
Sök på CPH - SIN , Ställ in första klass , inga mellan landningar samt 3 eller 4 passagerare.
Väldigt översiktligt.
3 platser tillgängliga betyder oftast en bonusplats. 4 platser tillgängliga betyder oftast 2 bonus platser lediga.
Man scannar av hela året på ett par minuter.

Kan bli en avbokning på 2 platser i Mars om ett par veckor ifall vi skjuter fram resan

Om det inte finns t/r, vilken sträcka är bäst att prioritera i first? Tänker att man får ta en business andra vägen, eventuellt flyga en annan rutt i first till SIN. Kanske Thai?

Om det inte finns t/r, vilken sträcka är bäst att prioritera i first? Tänker att man får ta en business andra vägen, eventuellt flyga en annan rutt i first till SIN. Kanske Thai?
Jag skulle säga från Singapore eftersom du då kan utnyttja Private room och även Book the cook.

Tack för tips! Kom inte på något bra sätt för massöka över många datum.

Är det oftast ”bara” en plats som finns då?
Man kan även använda AwardFares, ungefär lika tillförlitligt som Expertflyer i detta avseende.

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Eftersom det inte finns något säker sätt att se ev platser så använder systemet den lila ev info som finns för att göra en preliminär prognos vad som finns.
Säkrast är alltid dock att ringa Tallin eller SAS

Från Köpenhamn skulle jag säga utan tvekan.
Dagsflygning, mer tid för mat/dryck samt hinna sova ett par timmar och möjlighet att nyttja Private Room när man anländer för dusch/frukost.

Aha, kan man använda den vid ankomst? Det låter ju kanon. Svårt val...

Man får kanske ha det lite öppet beroende på hur man kan hitta First med andra bolag.

Från Köpenhamn skulle jag säga utan tvekan.
Dagsflygning, mer tid för mat/dryck samt hinna sova ett par timmar och möjlighet att nyttja Private Room när man anländer för dusch/frukost.
Dagsflygning beror ju på hur man ser det, skulle gissa att de flesta försöker sova relativt tidigt på den flighten, åtminstone gjorde jag det.
Personligen vill jag inte vara kvar på flygplatsen längre än nödvändigt när jag anlänt utan bege mig till hotellet eller vart man nu ska. Har man en vidare flight från Singapore kan det dock absolut vara att föredra att åka dit i First.

Annars så brukar tumregeln vara att det är "bättre" att åka First från bolagets hemmabas än outstation.

Dagsflygning beror ju på hur man ser det, skulle gissa att de flesta försöker sova relativt tidigt på den flighten, åtminstone gjorde jag det.
Personligen vill jag inte vara kvar på flygplatsen längre än nödvändigt när jag anlänt utan bege mig till hotellet eller vart man nu ska. Har man en vidare flight från Singapore kan det dock absolut vara att föredra att åka dit i First.

Annars så brukar tumregeln vara att det är "bättre" att åka First från bolagets hemmabas än outstation.

Går flyget vid 12:30 från Europa till Asien så är det väl en dagsflygning eller?

Serveringen av mat/dryck är mer omfattande från Köpenhamn än från Singapore (exkluderat Book the C som är en petitess i sammanhanget) och The Private Room uppskattades mer vid ankomsten till Singapore än vid avresa för min del.

Håller med om tumregeln du nämner men pga tiderna och SQs erbjudande i Singapore så skulle jag välja avresa från Köpenhamn 8/10 gånger.

Last edited:
Toppen