Senaste nytt

Singapore Airlines byter till A350 utan first från Köpenhamn from 1 november 2019

Alf

Medlem
Du ska absolut få poäng tillbaka för att hela hemresan nu är i business.
Oddsen för att du ska få till First är kanske inte jättehöga, men jag tycker definitivt att du ska ringa SAS Tallinn (antar att du bokat med eurobonuspoäng och 2-4-1) och se vad de kan göra. Du borde lägga fram förslaget att du ska få åka med SQ via någon annan hub i Europa istället. Detta kan självklart inte de i Tallinn fixa om det inte finns tillgänglighet, men i bästa fall kan de ta kontakt med Singapore och de hjälper till att låsa upp platser som du kan bokas in på istället. Detta är ju dock så långt från standard procedure du kan komma men värt ett försök i alla fall, du kan inte få mer än ett nej.

Tack för rådet. Det är precis vad jag själv tycker är rimligt. Jag har börjat med ett mejl till SQ i CPH och får avvakta deras svar innan jag går vidare. Det blir att trixa lite mellan SQ och Tallin. Jag är inte så himla pigg på att ta ett byte i Europa på hemresan. Det var så himla skönt att komma direkt till CPH och sedan sätta sej på tåget till NRK. Det är nästan som om det är värt att åka till CPH i business med A350 som jag aldrig åkt med. Som sagt, jag känner mej inte så stressad av det här utan jobbar på vidare i lugn takt och första steget är att försöka få till en First via annan flygplats i Europa.

Uppdaterar när det hela är klart.

LPC123

Medlem
Har en resa bokad med SQ till Male från CPH i februari nästa år och innan bytet av flygplan bokade vi rad 19 (då på 777-300ER) och hoppades på att få behålla dom platserna på A350 då det är bulkhead platser med bättre sovutrymme.. Nu efter bytet så har vi dom kvar så nu håller vi tummarna att dom inte flyttar oss innan vi drar iväg :)

Alf

Medlem
Har en resa bokad med SQ till Male från CPH i februari nästa år och innan bytet av flygplan bokade vi rad 19 (då på 777-300ER) och hoppades på att få behålla dom platserna på A350 då det är bulkhead platser med bättre sovutrymme.. Nu efter bytet så har vi dom kvar så nu håller vi tummarna att dom inte flyttar oss innan vi drar iväg :)

Jag försökte få rad 11 efter min nedgradering men den kunde inte SQ boka utan bara göra en request på. Däremot kunde hon boka 19D/F med reservation att vi fick byta om det kom någon med infant.

LPC123

Medlem
Jag försökte få rad 11 efter min nedgradering men den kunde inte SQ boka utan bara göra en request på. Däremot kunde hon boka 19D/F med reservation att vi fick byta om det kom någon med infant.

Ja precis det jag är orolig för att det ska dyka upp på vår flight. men det är långt kvar så det är bara att avvakta och se :)

Alf

Medlem
Som förväntat fanns det inga platser i First till några andra platser i Europa. Inte heller med Thai som var ett alternativ. Det ända som fanns var China Airlines (eller om det var Air China) och det var inget alternativ, då föredrar jag SQ business. Försökte även flytta fram resan till början av nästa år men den hjälpsamma och trevliga Christina i Tallin hittade ingenting under hela jan- febr.

Beslöt därför att behålla bokningen med nedgradering på hemresan. Det blev en del poäng tillbaka på hemresan eftersom det var bokat business från AKL-SIN, då det nu blev business på hela hemresan.

Jag tar hellre direktflyg från SIN-CPH än byter en gång till i Europa efter så pass lång resa. Kan bli trevligt att prova A350.

Jag är nöjd ändå, jag har åkt First från Asien med andra bolag och jag tycker inte man kan njuta tillräckligt av matutbudet och servicen när man åker därifrån vid midnatt eftersom man då är ganska trött och helst vill sova. Får ju servicen och maten i First på utresan som är mitt på dagen och det får räcka. Missar tyvärr att komma in i Private Room på hemresan.

Man kan ju tycka att SQ kunde släppa på några extra platser i First när man gör en nedgradering men det verkar man strunta i. Kontaktade SQ i Köpenhamn men de verkar inte ha någon befogenhet att göra något så jag släpper nu detta.

LPC123

Medlem
Som förväntat fanns det inga platser i First till några andra platser i Europa. Inte heller med Thai som var ett alternativ. Det ända som fanns var China Airlines (eller om det var Air China) och det var inget alternativ, då föredrar jag SQ business. Försökte även flytta fram resan till början av nästa år men den hjälpsamma och trevliga Christina i Tallin hittade ingenting under hela jan- febr.

Beslöt därför att behålla bokningen med nedgradering på hemresan. Det blev en del poäng tillbaka på hemresan eftersom det var bokat business från AKL-SIN, då det nu blev business på hela hemresan.

Jag tar hellre direktflyg från SIN-CPH än byter en gång till i Europa efter så pass lång resa. Kan bli trevligt att prova A350.

Jag är nöjd ändå, jag har åkt First från Asien med andra bolag och jag tycker inte man kan njuta tillräckligt av matutbudet och servicen när man åker därifrån vid midnatt eftersom man då är ganska trött och helst vill sova. Får ju servicen och maten i First på utresan som är mitt på dagen och det får räcka. Missar tyvärr att komma in i Private Room på hemresan.

Man kan ju tycka att SQ kunde släppa på några extra platser i First när man gör en nedgradering men det verkar man strunta i. Kontaktade SQ i Köpenhamn men de verkar inte ha någon befogenhet att göra något så jag släpper nu detta.

Trist för er men business på SQ är bra ändå och A350 är riktigt fin att flyga med. Jag tror gör rätt som tar direktflyg till CPH och inte byter i Europa.

ELOS

Medlem
Det är ändå ganska fantastiskt att de kört first på denna flight i över ett år, men tanke på hur lite revenue de sannolikt lyckats med i denna bokningsklass. Det är bara att tacka och ta emot och glädjas åt uppfriskande upplevelser.

Toppen