Håller med dig helt och fullt

måste dock erkänna att jag är en av dom som kollat detta i god tid innan avresa

blir lite pikad av frugan som inte alls förstår varför
Har en SAS Business i borjan av nasta ar - kanns som katastrof att jag inte kan fa forbestalla ratter till flyget. Tjejen som enbart flugit SQ i business kunde inte tro det var sant....
Det var lite skämtsamt, men samtidigt gillar jag engagemanget! Det är vad BC handlar om.
Men om vi ser detta från både kundupplevelse, kostnader och miljötänk skulle jag nog gärna se alla flygbolag göra ett par saker i affärsklass och Förstaklass:
1. Flytta mat primärt till loungen på kvällsfligher a la British Airways "Pre-flight dining" eller med United Polaris/Air Canada Suite i åtanke
2. Kombinera detta med att "all" mat skall förbeställas för att minimera matsvinn. Öka fönstret för ändring till 4t innan avgång. Tekniken och infrastrukturen finns för detta
3. Man väljer om man äter i loungen eller ombord senast 4t innan avgång
4. Lastar mat för de som är i transit eller för de som bokar sent. Det skall finnas mat ombord, men syfte är en mer effektiv leverans och minimera matsvinn
Jag har läst en del debatter härinne där medlemmar blir upprörda när deras förstahandsval inte finns. De som har status tycker man skall få välja först, medan de som inte har status blir sura när det antyds att man är nedprioriterade. "Jag har visst köpt min affärsklassbiljett så jag är lika viktig som någon annan". Det här löser man vid att välja innan man kommer upp i luften. Det känns väldigt omodernt att behöva lasta så alla kan välja allt.
Jag kan förstå om man är "old school" och vill ha super-duper-flexibilitet ombord eftersom att flyga affärsklass är någon form av högtidlig upplevelse. Jag förstår det. Men världen förändras, och använd teknologi att lösa detta vid att erbjuda alternativ med flera touch-points på vägen, som stänger så sent som möjligt.
#mytwocents