Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Som svar på tråden, Nej det gör jag inte! Har provat 3 st under en gourmet resa men blev inte imponerad, nu var det 20 år sedan men efter det har jag snarast undvikit dessa restauranger. Dock gör jag gärna ett onödigt stopover(med tillhörande en omväg till resmålet) för att besöka olika restauranger som jag har fattat tycke för. Förmodligen har jag lite för enkel smak för Michelin skulle jag tro.

Finns väl olika inriktningar på Michelin-restauranger, men i regel håller jag med dig. Jag gillar lite mer rustik mat, och inte jättemånga sådana restauranger som nominerats.

Jag har testat några Michelin-restauranger, men jag tyckte det blev en lite dyr sysselsättning om man bara fastande för en restaurang på tio.

Men om man följer dessa tips så kan man ju gå direkt på "guldkornen" :)

Guide Michelin har väglett resenärer och restauranggäster i över hundra år. I böckerna rekommenderas och betygsätts bra hotell och restauranger. Att tilldelas stjärnor av Guide Michelin är det främsta erkännande en restaurang kan få. Antalet stjärmor brukar definieras:

En stjärna – "en väldigt bra restaurang i sin kategori"
Två stjärnor – "utomordentlig matlagning, värt en omväg"
Tre stjärnor – "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"

Mina frågor till dig är:

Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?
Har du tagit en omväg eller bokat en särskild resa för en stjärnrestaurang?

Självklart, gidden är en bibel (och matbloggar, whiteguide etc). Ibland åker jag till en restaurang, t.ex. till KPH för att äta lunch på Geranium.

Sons & Daughters i San Francisco har fått en stjärna sedan jag var där senast. Visst var allt fortfarande gott, men det bestående minnet är det bästa rostade bröd jag någonsin fått. Varför kör inga andra restauranter med bröd som är parat med rätterna?

Hidtil har jeg kun besøgt "Bib-Gourmand", men i dag fik jeg min "først stjerne" - Bayview i Genève. Ganske imponerende frokostmenu og fornuftig prissætning. Mit sammenligningsgrundlag er som nævnt ikke så stort, men jeg var rimeligt imponeret af den måde der blev arbejdet med smage og teksturer på.

Provade "Captains Menu", 8-rätter smakmeny, chefs choice på Del Posto i NYC igår. Definitivt bland det bästa jag någonsin ätit, och servicen var grymt bra. 4 stjärnor i NYC, och det kan jag hålla med om. Klart rekommenderad!

Toppen