Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Kris

Medlem
Fortsätter på uppdraget att besöka kulinariska vattenhål i Berlin. Denna gången Thai-haket Kin Dee (*). Har funderat ett fletal gånger på att svepa förbi, men nu var det alltså dags. Även detta (som av en slump) på krypavstånd från Intercontinental Berlin...

Kin Dee ligger i Schöneberg på en relativt ointressant gata runt om hörnan från Victoria bar, där man man med fördel kan sippa på en cocktail innan (eller efter) middag. Kin Dee är ett litet ställe de flesta spontant nog inte snubblar in på.

Det var en extremt oerfaren kille (praoelev?) som hälsade välkommen och var vår sevitör. Kort sagt hade han väldigt dålig koll. Fick gå ut och fråga i köket vid frågor kring mat och dryck. Glömde bestick när nya rätter kom in osv. Men - han var i alla fall oerhört entusiastisk. När vi väl fick fatt i den husmorsaktiga och kompetenta sommelieren blev balansen återställd.

Vi startade (som sig bör) med ett kopparkrus G&T med lokal Kin Dee-gin. Smarrigt. Menyn var tre starters, huvudrätt och dessert. Val mellan tre huvudrätter, där man kan få samtliga och dela vid bordet, vilket vi gjorde. Inte så mycket mat-pyssel och pynt, men däremot supernice palett med schyssta råvaror, smaker och trevlig wine pairing till.

Några bilder:
20221029_200637.jpg


20221029_195332.jpg


20221029_201832.jpg


20221029_202036.jpg


20221029_202323.jpg


20221029_202848.jpg


20221029_205136.jpg


20221029_205139.jpg


20221029_205350.jpg


20221029_215442.jpg



The verdict
Trots extremt svajig service var det ändå ett gemytligt besök med gött käk. Prisnivån var balanserad, så allt i betraktning ändå godkänt. Har andra ställen (ex Golvet) på listan för återbesök innan jag hittar hit igen tror jag.
 

JacobGBG

Medlem
Sidledes relaterat till tråden så har jag med intresse följt utvecklingen av Nomas stängning och uttalandena därifrån om hur dagens fine dining är ohållbar. Utifrån det har jag börjat fundera på vad morgondagens resmål är eller vilka enhörningar som ligger i riskzonen som man behöver uppleva innan de slår igen.
 

bnr

Medlem
Sidledes relaterat till tråden så har jag med intresse följt utvecklingen av Nomas stängning och uttalandena därifrån om hur dagens fine dining är ohållbar. Utifrån det har jag börjat fundera på vad morgondagens resmål är eller vilka enhörningar som ligger i riskzonen som man behöver uppleva innan de slår igen.
Bara trams imo. Fine dining kommer finnas kvar.
 

bnr

Medlem
Utveckla gärna, tycker du Londons trestjärniga är sämre?
Det strösslas olika mycket med olika mängder av stjärnor i olika regioner.
Jmf. t.ex. enstjärniga dim sum-ställen i Hong Kong med enstjärniga i Stockholm/Köpenhamn.
Se bara på hur många stjärnor som finns i Frankrike...

Lunchen på Hélène Darroze (notera väl att det rörde sig om den vanliga menyn, inte lunchmenyn) var inte i närheten av vad en trestjärnig krog i Norden skakar fram.
 

JacobGBG

Medlem
Bara trams imo. Fine dining kommer finnas kvar.

Ingen som påstår att det kommer försvinna. Argumentet var att det är inte realistiskt med 3-stjärniga krogar som kontinuerligt har hyperinnovation och halva personalstyrkan utgörs av obetalda interns.
 

bnr

Medlem
Ingen som påstår att det kommer försvinna. Argumentet var att det är inte realistiskt med 3-stjärniga krogar som kontinuerligt har hyperinnovation och halva personalstyrkan utgörs av obetalda interns.
Visst, vissa ställen gör det in absurdum men även sådana kommer finnas kvar. Tycker att det är lite tramsigt med sådana ställen tbh.
 
Toppen