Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Nu när det inte blir så mycket resande så får man utforska hemstadens stjärnkrogar. En som faktiskt inte har några stjärnor än men som jag ändå tycker passar i den här tråden då jag vågar sticka ut hakan och säga att de kommer ha minst en stjärna när nästa guide kommer är Aira. De hade ju lite dålig tajming med att öppna under värsta Corona-kris men gjorde också att man kan få bord, inte enkelt men relativt enkelt. Restaurangen ligger vackert vid vattnet ute vid Biskoppsudden, fantastiskt fin lokal precis vid vattnet och vi hade tur nog att vara där på en solig dag.

Visa bifogad bild 109758 Visa bifogad bild 109757 Visa bifogad bild 109759

Inledde middagen med en drink i baren, där serverades även småsnacks som höll genomgående väldigt hög kvalitet med fint avvägda smaker. Väldigt bra cocktails också.

Visa bifogad bild 109756 Visa bifogad bild 109755 Visa bifogad bild 109754 Visa bifogad bild 109753 Visa bifogad bild 109752
Vi flyttade sen in till matsalen och introducerades till meny. Det finns avsmakningsmeny ("vanlig" och vegetarisk) men även a la carte. Vi valde den vanliga avsmakningsmeny och sen även vinpaketet till det. Man kunde även välja ett alkoholfritt dryckespaket men de erbjöd även ett mixat paket om man tyckte det skulle vara för mycket vin. Gillar att de försöker vara flexibla. Snygga och lätta glas (från Grassl, lika lätta som t ex Zalto eller Mark Thomas). Vinpaketet inleddes väldigt bra med champagne från en av mina favoritproducent, Olivier Horiot. Hans Seve serverades tillsammans med makrill och med rabarbertoner. Fantastisk kombo. När de sen fortsatte med Krug så kände jag att jag valt helt rätt med vinpaketet, den matchades med en varm soppa och en minidumpling.

Visa bifogad bild 109764 Visa bifogad bild 109763 Visa bifogad bild 109762 Visa bifogad bild 109761 Visa bifogad bild 109760

Det fortsatta sen med en serveringar som genomgående var fantastiska. Den kanske bästa vita sparrisen jag någonsin ätit (Jürgen Grossmann får ursäkta), den matchades inte med det klassika valet Riesling utan en Grüner silvaner från Keller. Passade väldigt fint ihop med maten, en riesling hade dock också gått väldigt fint så här ville de nog bara visa att annat funkar lika bra. Sen överraskade de med en Manzanilla, som dock smakmässigt drog lite åt Fino-hållet. Kul att de tog med en sherry i vinpaketet. Funkade grymt med tartaren med kaviar på.
Visa bifogad bild 109768 Visa bifogad bild 109767 Visa bifogad bild 109766 Visa bifogad bild 109765
Sen rörde vi oss vidare till Bourgogne, fint vin men fortfarande väldigt ungt. Är dock sällan (hittills har jag bara upplevt det på PM & Vänner) man får äldre Bourgogne i ett vinpaket så förstår att man måste välja yngre viner om man ska kunna servera det i ett vinpaket. Funkade superbra till fisken. Ett smarrigt bröd som skulle doppas i en sorts buljong smög sig också in här. Det följdes sedan av ett fräsch vitt vin till kungskrabban och tomaterna - många har ju hyllat denna rätt och den var riktigt bra. Ser dock inte att den var den bästa så förstår inte riktigt varför just denna hyllas så mycket.
Visa bifogad bild 109775 Visa bifogad bild 109774 Visa bifogad bild 109773 Visa bifogad bild 109772 Visa bifogad bild 109771 Visa bifogad bild 109770 Visa bifogad bild 109769
Middagen fortsatte sen med sista varmrätten, vaktel serverade på flera olika sätt. Snygga knivar till den. Finstämda smaker och igen en klockren matchning av vinet. Man kände dock att det var skönt att det var dags att röra sig till sötsakerna då det var mycket mat som serverats.
Visa bifogad bild 109780 Visa bifogad bild 109779 Visa bifogad bild 109778 Visa bifogad bild 109777 Visa bifogad bild 109776

De söta rätterna parades ihop med en väldigt bra spätlese. Vad jag verkligen gillade med efterrätterna var att de inte alls var så söta, de drog mer åt det fräscha hållet med rabarber som en återkommande smak. Den poacherade rabarbern med björkolja var riktigt fin, tartleten på rabarber och mandel hade härlig textur och smakade väldigt gott. Stjärnan var dock den som såg minst attraktiv ut, honungsglass med rabarbersorbet och citron och timjan. En av de bästa desserterna jag ätit.

Visa bifogad bild 109784 Visa bifogad bild 109783 Visa bifogad bild 109782 Visa bifogad bild 109781

Avslutningsvis serverades kaffe, fanns flera val av bönor och de brygger för hand vid bordet. Bra bryggning och lokalt rostat kaffe. Självklart serverades lite kaffegodis som också höll toppklass, klart i klass med det bästa restauranger jag varit på. Igen så har de inte gått den för söta riktningen utan valt att balansera det med andra smaker. Vi var tvungna att smaka på allt, trots det så var vi mätta men inte för mäta.

Visa bifogad bild 109788 Visa bifogad bild 109787 Visa bifogad bild 109786 Visa bifogad bild 109785

Så även om de inte ännu har några stjärnor så är detta en av de bästa matupplevelserna man kan få i Sverige och den står sig väl internationellt. Jag håller den att vara på samma nivå som de allra bästa jag varit på så tycker den är samma nivå som mina favoriter såsom t ex Eleven Madison Park, Frantzén, Narisawa och Sühring. Håller den också avsevärt högre än andra, visserligen bra ställen, som t ex Noma, Gaggan, Belon, Vea, Amber, Odette. Hoppas att de får tre stjärnor direkt men tror kanske inte det är sannolikt så hoppas de i alla fall får 2.
Spännande! Om du var där igår så kanske du stötte ihop med @bnr och @Igorius som var med i ett gäng som bokat chefs table. Jag var tyvärr tvungen att backa ur pga resetrubbel.

Nu när det inte blir så mycket resande så får man utforska hemstadens stjärnkrogar. En som faktiskt inte har några stjärnor än men som jag ändå tycker passar i den här tråden då jag vågar sticka ut hakan och säga att de kommer ha minst en stjärna när nästa guide kommer är Aira. De hade ju lite dålig tajming med att öppna under värsta Corona-kris men gjorde också att man kan få bord, inte enkelt men relativt enkelt. Restaurangen ligger vackert vid vattnet ute vid Biskoppsudden, fantastiskt fin lokal precis vid vattnet och vi hade tur nog att vara där på en solig dag.

Inledde middagen med en drink i baren, där serverades även småsnacks som höll genomgående väldigt hög kvalitet med fint avvägda smaker. Väldigt bra cocktails också.

Visa bifogad bild 109756 Visa bifogad bild 109755 Visa bifogad bild 109754 Visa bifogad bild 109753 Visa bifogad bild 109752
Vi flyttade sen in till matsalen och introducerades till meny. Det finns avsmakningsmeny ("vanlig" och vegetarisk) men även a la carte. Vi valde den vanliga avsmakningsmeny och sen även vinpaketet till det. Man kunde även välja ett alkoholfritt dryckespaket men de erbjöd även ett mixat paket om man tyckte det skulle vara för mycket vin. Gillar att de försöker vara flexibla. Snygga och lätta glas (från Grassl, lika lätta som t ex Zalto eller Mark Thomas). Vinpaketet inleddes väldigt bra med champagne från en av mina favoritproducent, Olivier Horiot. Hans Seve serverades tillsammans med makrill och med rabarbertoner. Fantastisk kombo. När de sen fortsatte med Krug så kände jag att jag valt helt rätt med vinpaketet, den matchades med en varm soppa och en minidumpling.

Visa bifogad bild 109764 Visa bifogad bild 109763 Visa bifogad bild 109762 Visa bifogad bild 109761 Visa bifogad bild 109760

Det fortsatta sen med en serveringar som genomgående var fantastiska. Den kanske bästa vita sparrisen jag någonsin ätit (Jürgen Grossmann får ursäkta), den matchades inte med det klassika valet Riesling utan en Grüner silvaner från Keller. Passade väldigt fint ihop med maten, en riesling hade dock också gått väldigt fint så här ville de nog bara visa att annat funkar lika bra. Sen överraskade de med en Manzanilla, som dock smakmässigt drog lite åt Fino-hållet. Kul att de tog med en sherry i vinpaketet. Funkade grymt med tartaren med kaviar på.
Visa bifogad bild 109768 Visa bifogad bild 109767 Visa bifogad bild 109766 Visa bifogad bild 109765
Sen rörde vi oss vidare till Bourgogne, fint vin men fortfarande väldigt ungt. Är dock sällan (hittills har jag bara upplevt det på PM & Vänner) man får äldre Bourgogne i ett vinpaket så förstår att man måste välja yngre viner om man ska kunna servera det i ett vinpaket. Funkade superbra till fisken. Ett smarrigt bröd som skulle doppas i en sorts buljong smög sig också in här. Det följdes sedan av ett fräsch vitt vin till kungskrabban och tomaterna - många har ju hyllat denna rätt och den var riktigt bra. Ser dock inte att den var den bästa så förstår inte riktigt varför just denna hyllas så mycket.
Visa bifogad bild 109775 Visa bifogad bild 109774 Visa bifogad bild 109773 Visa bifogad bild 109772 Visa bifogad bild 109771 Visa bifogad bild 109770 Visa bifogad bild 109769
Middagen fortsatte sen med sista varmrätten, vaktel serverade på flera olika sätt. Snygga knivar till den. Finstämda smaker och igen en klockren matchning av vinet. Man kände dock att det var skönt att det var dags att röra sig till sötsakerna då det var mycket mat som serverats.
Visa bifogad bild 109780 Visa bifogad bild 109779 Visa bifogad bild 109778 Visa bifogad bild 109777 Visa bifogad bild 109776

De söta rätterna parades ihop med en väldigt bra spätlese. Vad jag verkligen gillade med efterrätterna var att de inte alls var så söta, de drog mer åt det fräscha hållet med rabarber som en återkommande smak. Den poacherade rabarbern med björkolja var riktigt fin, tartleten på rabarber och mandel hade härlig textur och smakade väldigt gott. Stjärnan var dock den som såg minst attraktiv ut, honungsglass med rabarbersorbet och citron och timjan. En av de bästa desserterna jag ätit.

Visa bifogad bild 109784 Visa bifogad bild 109783 Visa bifogad bild 109782 Visa bifogad bild 109781

Avslutningsvis serverades kaffe, fanns flera val av bönor och de brygger för hand vid bordet. Bra bryggning och lokalt rostat kaffe. Självklart serverades lite kaffegodis som också höll toppklass, klart i klass med det bästa restauranger jag varit på. Igen så har de inte gått den för söta riktningen utan valt att balansera det med andra smaker. Vi var tvungna att smaka på allt, trots det så var vi mätta men inte för mäta.

Visa bifogad bild 109788 Visa bifogad bild 109787 Visa bifogad bild 109786 Visa bifogad bild 109785

Så även om de inte ännu har några stjärnor så är detta en av de bästa matupplevelserna man kan få i Sverige och den står sig väl internationellt. Jag håller den att vara på samma nivå som de allra bästa jag varit på så tycker den är samma nivå som mina favoriter såsom t ex Eleven Madison Park, Frantzén, Narisawa och Sühring. Håller den också avsevärt högre än andra, visserligen bra ställen, som t ex Noma, Gaggan, Belon, Vea, Amber, Odette. Hoppas att de får tre stjärnor direkt men tror kanske inte det är sannolikt så hoppas de i alla fall får 2. Passa på och gå nu medan det inte är helt fullt.
Spännande! Om du var där igår så kanske du stötte ihop med @bnr och @Igorius som var med i ett gäng som bokat chefs table. Jag var tyvärr tvungen att backa ur pga resetrubbel.
Det var några veckor sedan så inte igår, chefs table såg dock trevligt ut. Hoppas du får en chans att gå vid senare tillfälle.

Så även om de inte ännu har några stjärnor så är detta en av de bästa matupplevelserna man kan få i Sverige och den står sig väl internationellt. Jag håller den att vara på samma nivå som de allra bästa jag varit på så tycker den är samma nivå som mina favoriter såsom t ex Eleven Madison Park, Frantzén, Narisawa och Sühring. Håller den också avsevärt högre än andra, visserligen bra ställen, som t ex Noma, Gaggan, Belon, Vea, Amber, Odette. Hoppas att de får tre stjärnor direkt men tror kanske inte det är sannolikt så hoppas de i alla fall får 2. Passa på och gå nu medan det inte är helt fullt.

Det var några veckor sedan så inte igår, chefs table såg dock trevligt ut. Hoppas du får en chans att gå vid senare tillfälle.
Yes, måste definitivt lösa ett besök. Om en vecka blir det att bocka av ett annat hak jag haft på min lista länge, Nana Omakase.

Det blev även i veckan ett besök på tvåstjärniga Aloë i Älvsjö. Var väldigt nyfiken på att se hur deras satsning utvecklat sig sedan sist, de har ju uttryckt ambitioner om tre stjärnor så hade höga förhoppningar inför besöket. Besöket inleddes med trevligt mottagande vid ankomst och vi visades in i den lilla baren för en välkomstdryck, en alkoholfri örtinfusion som var behagligt läskande och som passade fint till den första munsbiten. Snackset var en lite kryddig churro som skulle doppas i en röra gjord på parmigiano reggiano och jalapeño.
IMG_20200606_102413.jpg
IMG_20200604_185143.jpg
IMG_20200604_185915.jpg

När vi sen flyttades oss in till själva restaurangdelen så fortsatte vi med ett glas champagne vardera. Det fanns denna kväll två alternativ på glas Cédric Bouchards Roses de Jeanne Val de Vilaine och Savart L'ouverture Blanc de Noirs. Både är trevliga champagner men tycker kanske Bouchards skulle ligga ett tag till (är årgång 2017). De tar dock bra betalt för Savarts L'overtoure, 1000 för en flaska (kostade 700 något när vi drack den på PM & Vänner i våras) och på glas låg den på 245. Inte fruktansvärt dyrt men lite mycket för vad det är. Fortfarande trevlig start på middagen och det följdes av ett flertal små snacks.

IMG_20200604_191210 (1).jpg
IMG_20200604_191212 (1).jpg

Bland snacksen så var det flera som verkligen levererade toppklass, jag älskade parmesonbuljongen med grön kardemumma och även den lilla krustad med en tartar på galicisk mjölkko med äggula var riktigt vass. Ostronet var också riktigt fint och melonsorbet med sobrassada funkade också bra. Jag tyckte inte hamachin med forrellrom och avokado var särskilt bra men beror till stor del på min aversion mot nori (middagssällskapet tyckte den var bästa snackset...)
IMG_20200604_191826.jpg
IMG_20200604_191833.jpg
IMG_20200604_191840.jpg
IMG_20200604_191941.jpg

Därefter fortsatte vi in på förrättsspåret med en av kvällens absoluta topprätter, kokos med kaviar. Den var en överraskande kombination men var helt klockren. Funkade bra med en riseling spätlese från Julian Haart. Detta vin skulle även drickas till nästa rätt som också var riktigt bra, en perfekt tillagad pilgrimsmussla med tomat och colatura di alici. Med denna inledning på middagen så började jag fundera om detta skulle vara i klass med de allra bästa restaurangerna i världen.
IMG_20200604_193420.jpg
IMG_20200604_193717.jpg
IMG_20200604_195154.jpg

Middagen fortsatte sen med en ny spännande kombination av smaker, chawanmushi med sparris, knivmussla och pepparrot. Till den serverades en sake, en väldigt bra sådan men ska erkänna att jag trots en del fördjupningar i det när jag varit i Japan ännu inte kan tillräckligt mycket för att veta hur bra denna var. Den funkade smakmässigt väldigt väl till rätten men jag hade nog gärna sett att denna var lite mindre då pepparroten blev lite dominerande i slutet.
IMG_20200604_200804.jpg
IMG_20200604_201135.jpg

Därefter gick vi vidare till fisken, det var något de kallade rouget. Kände inte till den under det namnet men gott var det och en härlig konsistens och perfekt tuggmotstånd. Vinpaketet fortsatte även hålla hög klass och de körde här en riktigt namnkunnig Sonoma Chardonnay från Kistler. Den funkade perfekt till fisken.
IMG_20200604_202714.jpg
IMG_20200604_203448.jpg

Vidare till sista varmrätten, det är ofta här många restauranger inte klarar att leverera. Jag har ofta blivit besviken på det som serveras som kött och då är jag en person som älskar bra kött. De hade en liten plump i protkollet här då köket hade uppenbara problem att hinna med, det blev lång väntan (ca 25-30 min) för att få in denna rätt och inte direkt någon förklaring kring det heller. Väldigt god höna med zucchiniblomma och generöst med tryffel på den. Funkade perfekt med en väldigt god Pinot Noir från Bourgogne. Lite varmare område i regionen så gav lite mer frukt och rondör men funkade verkligen till maten så väntan var förlåten.
IMG_20200604_205603.jpg
IMG_20200604_212410.jpg

Vi tog oss sen vidare till efterrätterna, inleddes med subtila smaker med 2 sorters sorbet, smultron och rabarber med lite chreme chantilly och timutpeppar. Väldigt gott och passade perfekt med en intressant Tokaj. Den är inte den vanliga då den visserligen är söt men den har inte genomgått botrytis-processen så inte samma intensiva sötma utan mer balanserad. Denna dracks sedan även till nästa dessert som var jordgubbar som serverades bredvid en skol med shiso sorbet och kastanjehonung. I det här skedet av middagen var jag nästa redo att säga att de kanske till och med förtjänar mer än 2 stjärnor.
IMG_20200604_214213.jpg

IMG_20200604_214253.jpg
IMG_20200604_215732.jpg
IMG_20200604_215744.jpg

Det skulle dock serveras kaffegodis, och förstås kaffe. Kaffet fanns de 2 val på, båda bryggs för hand på en Chemex. Vi valde kenyanska kaffet och det var utan tvekan bra. De lyckades få fram den fina syran och subtila smakerna i det. Det kom även in ett överdåd av olika sötsaker och det var faktiskt för mycket. Jag smakade på allt men det var för mycket sötma för att jag verkligen skulle uppskatta det. De hade verkligen tjänat på att minska ned storlekarna då flera av dessa var för sig var större än desserterna - tycker det är lite feltänk och för mig drog det ner helhetsintrycket. De skulle litat mer på att smakerna sitter och inte skickat ut så mycket. Plus för att de erbjöd oss att ta med det hem istället (vi lämnade mycket av det då nästan allt kom in dubbelt - en för varje person).

Eclairen var mycket god, fin balans mellan persikan och fämkålet. Jag var inte en stor fan av hallontarten, den var för söt och chokladen bidrog snarare till det än bröt av. Briochen var supergod men kanske något åt det söta hållet trots att färskosten och aprikosen bidrog med viss fräschör. Kolan gjord på hallon och passionsfrukt var en sockerbomb men havtornsmarmeladen var en härligt fräsch avbrytning mot allt annat det söta.

IMG_20200604_221454.jpg
IMG_20200604_221502.jpg
IMG_20200604_221521.jpg
IMG_20200604_221528.jpg

Sammanfattningsvis en väldigt bra upplevelse. De höll genomgående hög klass och har egentligen inte mycket att klaga på. Om man jämför med andra toppkrogar i Stockholm så är de inte riktigt i klass med Frantzén eller Aira men precis där bakom och i mitt tycke klart bättre än de andra som vill konkurrera i samma klass (Adam & Albin, Gastrologik, Oaxen, Ekstedt, Etoile och Agrikultur). Väl värt ett besök men nästa gång ber jag dem packa kaffegodiset och äter det dagen efter :)

Attachments

• IMG_20200604_221532.jpg
    IMG_20200604_221532.jpg
    35,1 KB · Visningar: 427
Vi pratade precis om Aira idag och trots att jag var där i början av maj, kunde jag inte minnas någon rätt. Det var inget fel på Aira, solidt, men inget som stack ut direkt. Om Aira skulle få 3 stjärnor skulle jag bli otroligt förvånad. En stjärna får de säkert i alla fall. Själv går jag mycket hellre till Etoile, P&M och Vänner eller Frantzen.

Vi pratade precis om Aira idag och trots att jag var där i början av maj, kunde jag inte minnas någon rätt. Det var inget fel på Aira, solidt, men inget som stack ut direkt. Om Aira skulle få 3 stjärnor skulle jag bli otroligt förvånad. En stjärna får de säkert i alla fall. Själv går jag mycket hellre till Etoile, P&M och Vänner eller Frantzen.
Intressant, kan ju vara olika upplevelser (och så är ju smaken olika) men för mig är Etoile och PM & Vänner inte ens i närheten av samma klass, är lite frågande till att Etoile ens har en stjärna men sen tänker jag på alla usla restauanger i Frankrike som har en, två eller även tre (L'Assiette Champenoise...) och då tycker jag de förtjänar det men jämfört med annat i Norden har jag inte varit imponerad.

PM har visserligen fantasitk vinlista men maten håller inte ens i närheten av samma klass som Aira (inte dåligt men inte samma klass, skrev om dem för ett tag sedan). Frantzén är dock riktigt bra och tycker nog deras helhetskoncept är snäppet vassare men var grymt imponerad av Aira.

Mat handlar ju dock om tycke och smak och så även dagsformen för restaurangen. För mig var det som imponerad mest att ingen rätt var en besvikelse utan allt var genomtänkt och det var väl utfört. Tycker många ställen har en del fantastiska rätter men sen också en eller flera saker som inte funkar eller är bristfälligt utfört och vi hade inga sådana plumpar här.

Ska dock bli intressant att se om de håller samma klass vid nästa besök, nu kommer jag gå in med rejält mycket högre förväntningar.

Intressant, kan ju vara olika upplevelser (och så är ju smaken olika) men för mig är Etoile och PM & Vänner inte ens i närheten av samma klass, är lite frågande till att Etoile ens har en stjärna men sen tänker jag på alla usla restauanger i Frankrike som har en, två eller även tre (L'Assiette Champenoise...) och då tycker jag de förtjänar det men jämfört med annat i Norden har jag inte varit imponerad.

PM har visserligen fantasitk vinlista men maten håller inte ens i närheten av samma klass som Aira (inte dåligt men inte samma klass, skrev om dem för ett tag sedan). Frantzén är dock riktigt bra och tycker nog deras helhetskoncept är snäppet vassare men var grymt imponerad av Aira.

Mat handlar ju dock om tycke och smak och så även dagsformen för restaurangen. För mig var det som imponerad mest att ingen rätt var en besvikelse utan allt var genomtänkt och det var väl utfört. Tycker många ställen har en del fantastiska rätter men sen också en eller flera saker som inte funkar eller är bristfälligt utfört och vi hade inga sådana plumpar här.

Ska dock bli intressant att se om de håller samma klass vid nästa besök, nu kommer jag gå in med rejält mycket högre förväntningar.

Man kan uppenbarligen verkligen ha olika upplevelser :D Vi var på Aloe på sambons födelsedag i mars och det var en mycket otrevlig upplevelse, betydligt sämre än när vi åt på Aloe sist när de precis startade. Det var dock samma vecka de tilldelades två stjärnor och de hade precis rullat in internationell personal. Servicen tajmades inte, maten (varenda varmrätt) var alldeles för salta, etc.

Givet den upplevelsen föredrar vi Etoile (ätit flertal ggr där sedan de öppnade och det har alltid varit konsekvent bra standard), Ekstedt och Oaxen alla dagar i veckan. Frantzén fortfarande i topp i Sverige.

Last edited:
Gjorde en utflykt igår och provade Taxinge Krog. En väldigt ambitiös kock Gustav som körde en en-mansshow, dvs. Lagade all mat och hanterade även all servering. Mycket experimentering med kogi, huvudingrediensen att göra japansk miso på. Med tidigare erfarenhet från Oaxen och Noma var det väldigt bra rätter rakt igenom.

Vi satt åtta i restaurangen och alla samtalade med alla, det kändes som att träffa några nya vänner. Mycket trevlig upplevelse och välbehövligt avbrott från covid-vardagen.

399F6E37-3E8D-4475-A6C6-8FEC5706DD38.jpeg

Man kan uppenbarligen verkligen ha olika upplevelser :D Vi var på Aloe på sambons födelsedag i mars och det var en mycket otrevlig upplevelse, betydligt sämre än när vi åt på Aloe sist när de precis startade. Det var dock samma vecka de tilldelades två stjärnor och de hade precis rullat in internationell personal. Servicen tajmades inte, maten (varenda varmrätt) var alldeles för salta, etc.

Givet den upplevelsen föredrar vi Etoile (ätit flertal ggr där sedan de öppnade och det har alltid varit konsekvent bra standard), Ekstedt och Oaxen alla dagar i veckan. Frantzén fortfarande i topp i Sverige.
Intressant, kanske dags för mig att besöka Etoile igen. Har inte varit dåligt bara lite meh.

Oaxen har jag tyckt svajat servicemässigt men kan ju variera. Ekstedt var det ganska länge sedan jag var på men blev inte övertygad av något av besöken där. Skönt att folk gillar olika - är tillräckligt svårt att få plats på de bra ställen ändå :)

Intressant, kanske dags för mig att besöka Etoile igen. Har inte varit dåligt bara lite meh.

Oaxen har jag tyckt svajat servicemässigt men kan ju variera. Ekstedt var det ganska länge sedan jag var på men blev inte övertygad av något av besöken där. Skönt att folk gillar olika - är tillräckligt svårt att få plats på de bra ställen ändå :)
Just Etoile och Ekstedt finns det andra personliga aspekter som spelar in för min del. Etoile ligger inom promenadavstånd från vår lägenhet och det är kul med en finkrog på en udda adress. Vi var där på premiärkvällen och det var supertrevligt att samtala med två unga, ambitiösa kockar med Michelin-drömmar. Servicen var kaosartad den första kvällen och en i personalen lyckades krossa hälften av alla vinglasen de hade. Vi har haft förmånen att följa dem från den kvällen till där de är idag. Så just Etoile har en speciell plats i hjärtat :rolleyes:

Ekstedt blir jag imponerad över tillagningstekniken. I samband med första besöket fick jag en rundtur i köket och såg att de höll till traditionella metoder. Det fanns ingenting i köket som drevs med el.

Toppen