Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Hej på er gourmeer/gourmander!

Åker till Madrid (Mostoles) i början av nästa vecka. Någon som har förslag på restaurang, med eller utan stjärnor?

Var i augusti i Paris för att fira min 40årsdag och besökte bl.a. Epicuré på Bristol och Le Pré Catelan. Jag skulle tveklöst säga Epicuré. Mycket bättre än Pré Catelan på alla punkter. Framförallt var personalen lätt oengagerad på Le Pre´. Vad är ni främst ute efter? Klassiskt franskt eller modernt och experimentell matlagning? Gagnaire är nog det mest moderna i stilen medan Épicure är klassisk fransk lyx. Min absoluta favorit är L'Ambroisie som jag haft nöjet att besöka två gånger i år. Sjukt svårt att få bord dock. Be någon som talar franska boka bord. Går inte att slå enligt mig men allt beror på vad man är ute efter och vad man har för förväntningar.

Jag och Igorius ska ut en sväng och flyga lite i december. Bl.a. står en eftermiddag/kväll i Paris på agendan.

Vilken av följande restos skulle ni rekommendera för middag fredag kväll?

L'Ambroisie
Le Meurice
L'Arpège
Ledoyen
Épicure
AD Plaza Athénée
Pierre Gagnaire
Astrance
Le Pré Catalan

Last edited:
Jag tittade runt lite i Stockholm förra veckan och åt middag på bl.a. Pubologi och Volt. Båda är helt klart i stjärnklass. Det var första gången jag var på Pubologi, som var fantastiskt prisvärt, men det var tredje gången på Volt på ungefär lika många år, och de har varit konsekvent mycket bra. Vi lyckades också göra en bakelse-lunch på Wienercafét, vilket höll hög klass. Det vill jag testa att äta en riktig lunch på nästa gång jag har vägarna förbi.

Jag tittade runt lite i Stockholm förra veckan och åt middag på bl.a. Pubologi och Volt. Båda är helt klart i stjärnklass. Det var första gången jag var på Pubologi, som var fantastiskt prisvärt, men det var tredje gången på Volt på ungefär lika många år, och de har varit konsekvent mycket bra. Vi lyckades också göra en bakelse-lunch på Wienercafét, vilket höll hög klass. Det vill jag testa att äta en riktig lunch på nästa gång jag har vägarna förbi.

Håller med om Pubologi, världsklass. Jag ogillar dock långbord men kan man få tag på bordet i köket så...

Det blev till slut Joël Robuchon i sjunde nu på fredag. Ska bli kul, har tidigare varit på ateliern i Tokyo. Ett par glas på Chez l'Ami Jean innan och efter är obligatoriskt. Håll i hatten, Igorius.

En liten nyårskaramell så här på kvällskvisten några dagar innan det nya året tar vid. Jag hoppas att några av er hänger med på en resa under 2014, håll utkik!

Årets överraskning

The Sportsman (*), Seasalter, UK

Manston 048.jpg

De i särklass bästa ostronen jag någonsin ätit - jag ska sluta äta skaldjur på fel plats. Värt resan (med KLM) till Manston. Hög upplevelsefaktor, fantastisk mat, genuint. Och puben i sig...

Årets molekylära

Bo Innovation (**), Hong Kong

029.jpg

Jag är galet förtjust i kinesisk mat. På Bo Innovation tar man det ett snäpp längre. Till skillnad från de andra finkrogarna i HK ligger Bo Innovation inte i ett hotell utan i ett townhouse i en undangömd gränd. Mycket underhållande historia med ett flertal riktiga stjärnskott. Genuint matintresserade bokar bord vid Chef's Table där det funkar utmärkt att äta femton serveringar ensam.

Årets svenska

Esperanto (*), Stockholm, Sverige

Augusti 2013 038.jpg

Sayan Isaksson - say no more. Killen är ett geni. Det blev inte mindre än två besök på höstsalongen på Esperanto. Toppenservice, högklassig mat med mycket vegetariskt och fisk- och skaldjur parat med utmärkta viner. Gå dit om ni inte varit där!

Årets fine dining

Chez Dominique (**), Helsingfors, Finland

086.jpg

Till sist stängde även den kanske sista fine dining-reston i Norden. Intressant att 2013 uppleva silkeshandskar, äta med äkta silver och faktiskt sitta bekvämt. Maten genomgående lysande med några ointressanta kort. Var ska vi nu representera i Helsingfors?

Årets mest prisvärda

Pubologi (Bib Gourmand), Stockholm, Sverige

017.jpg

En sann matupplevelse även om Menú Todo blev lite för mastigt. Jag gillar inte att sitta trångt men maten var inte av denna världen. På bilden, Stockholms bästa hamburgare, nu i miniatyr.

Årets roligaste

Eleven Madison Park (***), NYC, US

New York 2013 119.jpg

Picnic i the Hamptons! (bilden) Genomgående fantastiskt bra även om jag alls inte förstår tre stjärnor - det ska nog mer till men å andra sidan behöver GM fylla ut en hel bok för NYC. Vi åt på nio restauranger omnämnda i den röda guiden, få av dem fastnade i minnet. Från Eleven Madison Park tar vi med oss en avslappnad stämning, flera underhållande inslag och en välvilja till vegetarianer.

Årets charmigaste

Casa Alfonso (*), Dehesa de Campoamor, Alicante, Spanien

Augusti 2013 017.jpg

En mycket minnesvärd kväll. Omgivna av usla turistfällor flydde vi till Casa Alfonso som jag besökt tre år tidigare. Det var ett rejält lyft från förra gången. En härlig hacienda där man öppnat fönstrena mot en värmeljusklädd patio. Spanien kan inte bli bättre.

Årets Norgehistoria

Statholdergaarden (*), Oslo, Norge

Oktober 2013 071.jpg

En värdig avslutning efter dagen med Nora Viking. Statholdergaarden får nog ta över Chez Dominiques ställning som den sanna lyxvarianten i Norden. Bent Stiansen håller fanan högt.

Årets höjdare

Jules Verne (*), Paris, Frankrike

023.jpg

Ja, kanske inte matmässigt även om det var överraskande bra men utsikten, utsikten, utsikten. Kanske blev det än mer lyckat av att jag friade till min sambo väl uppe i restaurangen. Utan att få ett nej ;)

Årets bästa matupplevelse alla kategorier

L'Atelier Saint-Germain de Joël Robuchon (**), Paris, Frankrike

November-December 2013 353.JPG

Det genomgående bästa jag ätit på ett bra tag. Dessutom avslappnat som få andra ställen i denna kategori, vin på glas (se och lär!) och synnerligen prisvärt. Hit ska jag tillbaka under 2014.

Årets två floppar

Quadri (*), Venedig, Italien

011.jpg

Nej, tryffel i allt var inte lyckat. Dock i övrigt en skön kväll med kul tugg i ett januariblött och grått Venedig. På tok för dyrt för vad man fick

Mezzaluna, Lebua State Tower, Bangkok, Thailand

November-December 2013 253.jpg

Två av fyra rätter direkt oätliga, en hygglig och en mycket bra rätt (bilden). Men för priset, nej. Inte ens utsikten kan motivera detta. Servicen vänlig men skapligt okunnig i vinval.

Tack Agö för en trevlig och inspirerande lista. Jag måste nog göra en egen årsbästalista, även om jag inte riktigt nått samma höjder i år. Återkommer!

Toppen