Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Agö: Är ingen Singapore-expert men känner folk där som tagit mig bl.a till Tim Ho Wan som du läst om och detta ställe:

Kok Seng Coffee Shop, 30 Keong Saik Rd, China Town.

Spicy crab är en av Singapores nationalrätter. Provade detta här. Kryddstarkt och mycket smakrikt. Rekommenderas!

IMG_0025.jpg

IMG_0024.jpg

Frågade en tant som jobbade där om jag fick plåta inne i köket. Tvärnej. Antar att man vill hålla sina recept hemliga.

För övrigt lärde jag mig ett singaporeanskt uttryck:

"Hungry go where?"

Översättning: Jag är hungrig! Var någonstans ska vi äta?

Såg denna roliga knapp på ett shopping centra på Orchard Road som återspeglar Singaporeanernas kärlek till mat:

IMG_0027.jpg

Last edited:
Jag testade i veckan som gick Oaxen i Stockholm (mycket bra men inte prisvärt), Amass i Köpenhamn (bra. men inte världsklass). Relae (inte särskilt imponerande - man blev inte besviken men det var inte mer än så). Vollmers i Malmö (Mycket bra, kanske tillsammans med Pubologi det mest prisvärda stället i norden. Genomgående mycket bra och spännande mat. Exceptionellt bra service).

Ritz fantastiska tips från både KL och Singapore! Jag upplevde Kuala Lumpur som aningen svårt när det kom till att hitta gatumatställen. Väldigt dåligt skyltat, tillskillnad från Singapore där man enkelt kunde hitta närmaste food centre från MRT stationen. Fick ironiskt nog aldrig något tillfälle att testa Chicken Rice, men det får nog bli first order of business under nästa besök :)

Nu har jag ett bord i slutet av april på Arzak, blir nog att flyga till Bordeaux för att bila de 20 milen och samtidigt plocka lite vingårdar/restauranger på vägen.
Alsace nu i höstas och San Sebastian i vår. Nöjd med det

Jag och Igorius ska ut en sväng och flyga lite i december. Bl.a. står en eftermiddag/kväll i Paris på agendan.

Vilken av följande restos skulle ni rekommendera för middag fredag kväll?

L'Ambroisie
Le Meurice
L'Arpège
Ledoyen
Épicure
AD Plaza Athénée
Pierre Gagnaire
Astrance
Le Pré Catalan

Jag och Igorius ska ut en sväng och flyga lite i december. Bl.a. står en eftermiddag/kväll i Paris på agendan.

Vilken av följande restos skulle ni rekommendera för middag fredag kväll?

L'Ambroisie
Le Meurice
L'Arpège
Ledoyen
Épicure
AD Plaza Athénée
Pierre Gagnaire
Astrance
Le Pré Catalan

Jag och en god vän har gjort Ducasse Plaza Athénée och Pierre Gagnaire tillsammans. Därefter har jag för mig att han nyligen varit på L'Ambroisie. Uppfattningen att Gagnaire står högst på listan verkar stå sig efter det. Vi fick njuta av en riktigt spännande avsmakningsmeny där!

Le Pré Catalan åt jag bröllopsmiddag på en gång, men det var så långt tillbaka som år 2000, så där är jag inte uppdaterad. Vi försökte ta en lunch där för något år sedan men då var det bara öppet på kvällen.

Pierre Gagnaire är en favorit för mig. Avsmakningen där var lysande, så jag skulle rekommendera denna baserat på den upplevelsen isolerat. Har varit på AD Plaza Athénée också, även där är det mycket bra - men föredrar ändå Pierre.

Toppen