Jag kan tycka att de lösningar som jag har sätt på t.ex. Air Canada och American är väldigt bra. Nämligen att menyer publiceras 30 dagar innan avresa och man kan boka sin varmrätt fram till 24t innan avresa.
Vi har medlemmar som nästan anser att SAS borde lasta varmrätter av allt till alla. Det känns väldigt ineffektivt, kostsamt och omodernt ur ett miljöperspektiv. Såhär skulle jag gärna se detta:
Principiellt bygger man upplevelsen för de som redan har köpt och betalt för sin affärsklassbiljett. Inte för de som hoppas uppgradera samma dag. Hur man har betalat är oväsentligt. Ibland ställer IrrOPS till det, och skulle du till ORD men kom på EWR istället så skriv det på "shit happens" kontot.
1. Menyer är digitala. Finns online 30 dagar innan avresa, IFE samt onboard streaming om sådant finns för egna devices
2. Varmrätter kan beställas innan avresa, dock senast 12t innan avresa
3. Man lastar varmrätter till alla platser
4. Förstahandsval ombord baseras på
a) Status och/eller
b) Köpt innan eller uppgraderat samma dag
5. Det finns bara en garanti för att få det man vill ha: förboka maten
Jag tror inte man skall kräva förbokning. Dock kan man hellre inte bli sur om förstahandsvalet inte finns om man väljer att inte göra det. I 2022 känns det omotiverat att slänga 30 affärsklassmåltider när det finns teknologi som kan undvika detta.