Senaste nytt

Service i Business på SAS?

Som har en kostnad och inte är särskilt genomtänkt ur en miljösynpunkt.

Varför inte ha det på IFE? Det för mig skulle vara långt mer modernt och miljövänligt. Lite som alla restauranger jag har varit på som använder Q-R-koder för menyer. Dags att tänka nytt till gamla stela utskrivna menyer.

Fast det kräver väl ett fungerande wifi (för QR alltså)? Något som SAS inte är direkt kända för...
 
Fast det kräver väl ett fungerande wifi (för QR alltså)? Något som SAS inte är direkt kända för...
Inte om de har det på ife. Tror inte @Senator menade specifikt qr kod utan snarare att konceptet med digital meny börjat bli vanligare. Och ife funkar ju för det mesta. Gör den inte det är man ändå inte värre ute än nu när man inte har någonting.
Fast dagen innan brukar jag inte veta vad jag är sugen på nästa dag. :)
Så länge det är frivilligt kan det fortfarande vara intressant tycker jag. För de som faktiskt vet och på det sättet får den en bättre överblick.

Men jag skulle definitivt inte vilja ha det så om det blev obligatoriskt.
 
Så länge det är frivilligt kan det fortfarande vara intressant tycker jag.
Ja är det frivilligt så absolut en bra idé! Ökar absolut chanserna att man får det man vill och dessutom minskar svinnet. Jag misstolkade nog förslaget som att man skulle vara tvungen att förbeställa.
 
För att minska svinn ytterligare hade jag gärna fått menyn dagen innan avresa och markera vad jag önskar äta.

Fast det kräver väl ett fungerande wifi (för QR alltså)? Något som SAS inte är direkt kända för...

Fast dagen innan brukar jag inte veta vad jag är sugen på nästa dag. :)

Inte om de har det på ife. Tror inte @Senator menade specifikt qr kod utan snarare att konceptet med digital meny börjat bli vanligare. Och ife funkar ju för det mesta. Gör den inte det är man ändå inte värre ute än nu när man inte har någonting.Så länge det är frivilligt kan det fortfarande vara intressant tycker jag. För de som faktiskt vet och på det sättet får den en bättre överblick.

Men jag skulle definitivt inte vilja ha det så om det blev obligatoriskt.

Ja är det frivilligt så absolut en bra idé! Ökar absolut chanserna att man får det man vill och dessutom minskar svinnet. Jag misstolkade nog förslaget som att man skulle vara tvungen att förbeställa.


Jag kan tycka att de lösningar som jag har sätt på t.ex. Air Canada och American är väldigt bra. Nämligen att menyer publiceras 30 dagar innan avresa och man kan boka sin varmrätt fram till 24t innan avresa.

Vi har medlemmar som nästan anser att SAS borde lasta varmrätter av allt till alla. Det känns väldigt ineffektivt, kostsamt och omodernt ur ett miljöperspektiv. Såhär skulle jag gärna se detta:

Principiellt bygger man upplevelsen för de som redan har köpt och betalt för sin affärsklassbiljett. Inte för de som hoppas uppgradera samma dag. Hur man har betalat är oväsentligt. Ibland ställer IrrOPS till det, och skulle du till ORD men kom på EWR istället så skriv det på "shit happens" kontot.

1. Menyer är digitala. Finns online 30 dagar innan avresa, IFE samt onboard streaming om sådant finns för egna devices
2. Varmrätter kan beställas innan avresa, dock senast 12t innan avresa
3. Man lastar varmrätter till alla platser
4. Förstahandsval ombord baseras på
a) Status och/eller
b) Köpt innan eller uppgraderat samma dag
5. Det finns bara en garanti för att få det man vill ha: förboka maten

Jag tror inte man skall kräva förbokning. Dock kan man hellre inte bli sur om förstahandsvalet inte finns om man väljer att inte göra det. I 2022 känns det omotiverat att slänga 30 affärsklassmåltider när det finns teknologi som kan undvika detta.
 
Var väl Singapore airlines som hade en slogan "boka kocken" eller liknande för många år sedan.
Kunde förbeställa olika rätten några dagar innan avresan
Kom ihåg att jag bestälde en alldeles utmärkt hummer thermidor.
 
Var väl Singapore airlines som hade en slogan "boka kocken" eller liknande för många år sedan.
Kunde förbeställa olika rätten några dagar innan avresan
Kom ihåg att jag bestälde en alldeles utmärkt hummer thermidor.
Singapore kör med book the chef koncept från hemmabas och diverse outstations där man i förväg kan gå in och göra sina val av mat. Bra koncept och denna mat kom alltid ut first de gånger jag testade.
 
Toppen