Senaste nytt

Service i Business på SAS?

Oldboy

Ny medlem
Jag flög Business till USA i November och insåg då att SAS dragit ner på Service nivå i Business med hänvisning till Corona.
Skall flyga SAS Business till SFO nu i Maj.
Är det någon som vet om man återgått till att ha full service eller om det fortfarande är begränsat?
 

fcx

Medlem
Jag flög Business till USA i November och insåg då att SAS dragit ner på Service nivå i Business med hänvisning till Corona.
Skall flyga SAS Business till SFO nu i Maj.
Är det någon som vet om man återgått till att ha full service eller om det fortfarande är begränsat?
Det är någonstans mitt emellan just nu.
 

palmen

Moderator
Jag flög Business till USA i November och insåg då att SAS dragit ner på Service nivå i Business med hänvisning till Corona.
Skall flyga SAS Business till SFO nu i Maj.
Är det någon som vet om man återgått till att ha full service eller om det fortfarande är begränsat?
Det stämmer att sas dragit ner på vissa saker, men senaste månaderna har det blivit lite bättre.
Hur det ser ut i maj är det ingen som vet, mycket kan ändras på 2 månader och att spekulera i det just nu kommer inte ge mer än gissningar från alla.
 

Jonas C

Medlem
Kan de för guds skull återinföra printade menyer? Blir skogstokig på flygbolag som tar bort menyerna med hänvisning till "covid". Finns inga vetenskapliga belägg för att viruset sprids på ytor och det leder snarare till ökad kontakt mellan passagerare och besättning när värdinnan ska luta sig fram och ägna fem minuter åt att gå igenom HELA menyn.

Ett problem är visserligen att menyerna tidigare återanvänds, men det kan man enkelt lösa med att slänga menyerna efter varje flygning och dela ut nya.
 

Senator

Moderator
Ett problem är visserligen att menyerna tidigare återanvänds, men det kan man enkelt lösa med att slänga menyerna efter varje flygning och dela ut nya.

Som har en kostnad och inte är särskilt genomtänkt ur en miljösynpunkt.

Varför inte ha det på IFE? Det för mig skulle vara långt mer modernt och miljövänligt. Lite som alla restauranger jag har varit på som använder Q-R-koder för menyer. Dags att tänka nytt till gamla stela utskrivna menyer.
 

JohanE

Medlem
Som har en kostnad och inte är särskilt genomtänkt ur en miljösynpunkt.

Varför inte ha det på IFE? Det för mig skulle vara långt mer modernt och miljövänligt. Lite som alla restauranger jag har varit på som använder Q-R-koder för menyer. Dags att tänka nytt till gamla stela utskrivna menyer.

För att minska svinn ytterligare hade jag gärna fått menyn dagen innan avresa och markera vad jag önskar äta.
 

Filip

Medlem
Jag flög Business till USA i November och insåg då att SAS dragit ner på Service nivå i Business med hänvisning till Corona.
Skall flyga SAS Business till SFO nu i Maj.
Är det någon som vet om man återgått till att ha full service eller om det fortfarande är begränsat?

Min erfarenhet av senaste resan nu i feb/mars samt även generellt genom åren är att det beror väldigt mycket på den kabinpersonal som just du kommer att ha på flygningen. Senaste resan gestaltar detta bra.
CPH-EWR, svensk kabinpersonal som ville få middagen överstökad snabbt, stressade och glömde drickabeställningar, kastade mer eller mindre fram brickan med all mat och lämnade snabbt. Man kom aldrig och frågade om påfyllning eller andra önskemål. Gömde sig sedan mellan middag och serveringen som är ca 1,5 timma innan landning.
MIA-CPH, norsk kabinpersonal som gjorde precis allt för att vi skulle få en bra upplevelse, även om maten kom på en bricka så stannade de kvar och erbjöd salt/peppar/dressing, man tog sig även tid att berättade om varje rätt. De var också ute flera rundor för att checka av.

Servicenivån varierar helt enkelt för mycket pga personalens intresse/vilja.
 

JohanE

Medlem
Min erfarenhet av senaste resan nu i feb/mars samt även generellt genom åren är att det beror väldigt mycket på den kabinpersonal som just du kommer att ha på flygningen. Senaste resan gestaltar detta bra.
CPH-EWR, svensk kabinpersonal som ville få middagen överstökad snabbt, stressade och glömde drickabeställningar, kastade mer eller mindre fram brickan med all mat och lämnade snabbt. Man kom aldrig och frågade om påfyllning eller andra önskemål. Gömde sig sedan mellan middag och serveringen som är ca 1,5 timma innan landning.
MIA-CPH, norsk kabinpersonal som gjorde precis allt för att vi skulle få en bra upplevelse, även om maten kom på en bricka så stannade de kvar och erbjöd salt/peppar/dressing, man tog sig även tid att berättade om varje rätt. De var också ute flera rundor för att checka av.

Servicenivån varierar helt enkelt för mycket pga personalens intresse/vilja.

Jag åker CPH - IAD på fredag. Återkommer om upplevelsen.
 

taxvalp

Medlem
Jag flög ARN-EWR-ARN i förra veckan och då fanns dryckesmenyn i IFE-systemet. På utresan hade de löst presentationen av varmrätterna genom att ta en bild på rätterna i galley (utan lock) och visa bilden i en liten ipad. Det var uppenbart att ingen matstylist var inblandad vid fotograferingen och lyckligtvis smakade det godare än det såg ut (som ofta annars i SAS Business).
 
Toppen