Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

palmen

Moderator
Det har diskuterats en del i tråden om bästa platser i SAS Business hur servering av mat borde gå till (utifrån önskemål här i forumet).

Vad tycker ni, ska personer med högre status få välja mat före de med lägre status i samma kabin?

Detta går även att applicera på servering av dryck/snacks på shorthaul. Jag skulle gärna se att man fick lägga beställning först på shorthaul om man är diamond eller högre och sitter i GO. Jag har oftast nödutgångsplatsen vilket resulterar i att man blir serverad absolut sist, på kortare sträckor blir det ibland lagom till att man börjar gå ner för landning. De som serverar från bakre galleyt skulle kunna ta lite snabba beställningar från Diamonds/Pandions som sitter i GO och servera detta direkt från en bricka innan de kör ut med vagnen.

När de inte ens kan få prio boarding att fungera, hur skulle detta gå att ordna?
Det är inte samma personer i gaten som ombord ;)
Klart att det är lite av en utopi, men det borde inte vara omöjligt att få till detta i instruktionerna till ombord-personalen.
Det finns en hel del pursers där ute som är jäkligt duktiga och ger bra service till mig som Diamond när jag reser i GO inom Europa.

När det gäller shorthaul-scenariot så beror det till stor del på hur stor andel av passagerarna i Go som är EBD+. Om man har ett fullsatt plan på en "statustung" linje som ARN-CPH så gissar jag att det ofta finns för många EBD+ i Go så att det skulle bli alldeles för kaotiskt och förvirrande att hantera.

När det gäller longhaul i Business så känner jag inte att detta är en av mina topprioriteringar, men visst vore det ju rimligt att hantera val av mat på det sättet, och eftersom kabinen är mycket mindre där så borde det gå att klara av utan större problem.

När det gäller shorthaul-scenariot så beror det till stor del på hur stor andel av passagerarna i Go som är EBD+. Om man har ett fullsatt plan på en "statustung" linje som ARN-CPH så gissar jag att det ofta finns för många EBD+ i Go så att det skulle bli alldeles för kaotiskt och förvirrande att hantera.

När det gäller longhaul i Business så känner jag inte att detta är en av mina topprioriteringar, men visst vore det ju rimligt att hantera val av mat på det sättet, och eftersom kabinen är mycket mindre där så borde det gå att klara av utan större problem.
Håller helt klart med att det finns scenarion där det inte är möjligt som pendlarlinjerna i rusningstrafik.
Jag reser dock själv "aldrig" på dessa avgångar utan oftast ut i Europa på weekends och då är min uppfattning att det sällan är mer än 3 stycken EBD ombord i GO (förutom när det är BC resa av förklarliga skäl).

Toppen